Permalänk
Medlem

Kan det bli flaskhals?

Hej!
Jag har ett his x850xt grafikkort och en amd 64 3800+(venice) processor. Jag undrar om man måste klocka prollen för att det inte ska bli flaskhals?isåfall hur mycket?

Permalänk
Medlem

de kommer den inte bli...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått problemet med att processorn är en flaskhals. Kan någon förklara? Om processorn begränsar är det ju bara att flytta flaskhalsen till gpuns minnesbandbredd eller pixel-shadern eller liknande genom att höja upplösningen, slå på mer AA etc? Att man inte ska ha en toklångsam cpu till ett snabbt gfx-kort säger ju sig själv, men säg 3000+ och ett 7800 GTX är väl ganska ok?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
...men säg 3000+ och ett 7800 GTX är väl ganska ok?

Om man klockar den en del kanske men annars är det en stor flaskhals. 7800GTX kräver verkligen sin processor för att man ska få ut något av det. Annars kan man nästan köpa ett billigare kort för samma prestanda.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kollar lite på http://www.firingsquad.com/hardware/athlon_64_geforce_7800_gt...
där de benchar 7800 GTX och 6800 GT med olika cpu:er. I de allra flesta testerna så piskar en 3000+ med 7800 GTX en FX-57 med 6800 GT ganska kraftigt. Speciellt i höga upplösningar (såklart).

Man ser oxo att en 3000+ är begränsad av grafikkortet för det mesta (frånsett möjligtvis i 1024x768). Förvisso säger de i slutsatsen att de tycker 3000+ är lite för klen, men det basererar de nog till stor del på testerna i låga upplösningar.

Så jag tycker inte det är omotiverat att köpa ett 7800 GTX istf ett 6800 GT eller Ultra till en 3000+, man verkar tjäna en hel del prestanda på detta. Det enda skulle väl vara om man har en tft-monitor eller projektor som kör 1024x768, då kan precis lika gärna köpa något billigare kort.

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp en A64 3000+ är ett lyft i spel även då den kan få stryk av en barton 3000+ i andra program.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jag har aldrig förstått problemet med att processorn är en flaskhals. Kan någon förklara? Om processorn begränsar är det ju bara att flytta flaskhalsen till gpuns minnesbandbredd eller pixel-shadern eller liknande genom att höja upplösningen, slå på mer AA etc? Att man inte ska ha en toklångsam cpu till ett snabbt gfx-kort säger ju sig själv, men säg 3000+ och ett 7800 GTX är väl ganska ok?

Precis. Det folk inte verkar förstå är att det ALLTID finns en flaskhals. Antingen sitter den i processorn, och då krämar man på med mer AA/AF, eller så sitter den i grafikkortet då man byter. Eller så skiter man i att det finns en flaskhals då det inte spelar någon större roll om man har 100 eller 120 fps.

Permalänk
Avstängd

det finns för många som fruktar flaskhalser. det var någon som sa tidigare i en annan tråd att 7800gtx behöver fx-55 eller bättre för att inte vara flaskhals men som man ser på testerna är 3000+ den ändå prollen som blir flaskhals (som man ändå inte knappt märker?).
men det går att fixa med lite klockande

Permalänk

vad menas med flaskhals? *ursäkta mig*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiniFjupp
vad menas med flaskhals? *ursäkta mig*

Om vi säger att du har en ganska gammal P4 på 1.7 Ghz och nyligen köpt ett splitternytt grafikkort ex. 7800GT. Då blir din processor en flaskhals då du inte kan få ur all den "kräm" av grafikkortet som man är ute efter.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Avstängd

t.ex om man har en dålig processor och ett überbra grafikkort så blir processorn en flaskhals.
varför? jo, för att grafikkort är CPU krävande

rätta mig någon om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Nje, jag skulle inte kalla grafikkortet för cpu-krävande. Det är ju helt enkelt att processorn inte hinner med att mata grafikkortet tillräckligt för att maxa det om grafikkortet är snabbt.

Permalänk
Medlem

har en liten fundering angående flaskhals på följande system:
PoV geforce 7800GT
AMD athlon64 3200+ @ 2,0 GHz
1 GB RAM

vilken del utgör flaskhalsen ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davetastic
har en liten fundering angående flaskhals på följande system:
PoV geforce 7800GT
AMD athlon64 3200+ @ 2,0 GHz
1 GB RAM

vilken del utgör flaskhalsen ?

Processorn antagligen, men det mesta flyter nog på bra ändå!

Permalänk

Jag klockade min processor (minimalt) höjde FSB till 216 mhz och då ökade mitt 3dmark 05 med 400 poäng... och jag har ändå en 2.2ghz. Men jag skulle inte tro att en 3800 är en flaskhals till ett X850 XT.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danne89
Processorn antagligen, men det mesta flyter nog på bra ändå!

Hur mycket behöver man överklocka processorn i detta fall, för att få ut så mycket som möjligt ur grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Asså det beror på vad man gör med det. Det mesta som har att göra med grafiken går via grafikkortet, om grafikkortet inte får tillräckligt att göra så är processorn flaskhalsen. Om grafikkortet körs på så höga inställningar att det inte hinner med sitt jobb så är det grafikkortet som är flaskhalsen.

Dessa "arbets"-belastning beror just på belastningen, kör du Q3 så kommer spelet vara 100% processorbegränsat, medan om du kör F.E.A.R i 1600x1200 med maxinställningar kommer inte grafikkortet riktigt hinna med, då blir spelet grafikkortsbegränsat!

3200+ och 7800GT är en ganska bra mix.
~3700+ och 7800GTX är en ganska bra mix

3000+ och x850xt lär vara en helt ok blandning.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant