Permalänk

CPU-fläktens varvtal

Jag använder en Zalman CNPS7000B för att kyla min processor. Jag sover i samma rum som datorn och vill att den ska va väääldigt tyst. Använder mig av FanMate 2 och har den nedskruvad till lägsta varvtalet men den går bara till 1500 rpm. Jag vill kunna minska varvtalet ännu mer. Kan inte styra fläkten med speedfan då inte moderkortet stödjer det.. Hur kan jag få ner varvtalet till typ 1000 rpm?

Moderkort: Abit AN7
CPU: Athlon 3200+

Permalänk

Ladda hem speedfan. Då kan du ställa ner den hur mycket du vill.

Visa signatur

Asus K8N / A64 3000+ 2.4ghz / 512mb ram / ATI Radeon 9100 128mb / 131gb / CHIEFTEC MIDITOWER DRAGON BLACK

Permalänk
Medlem

Jag laddade hem speedfan och testade det lite... Ställde ner chipfläkten o cpufläkten lite och det märktes verkligen...

Nu undrar jag bara om någon vet något ungefärligt minimivärde för varvtalet i % för min cpu som man kan dra ner till när man sover...

Permalänk

Oj.. ja skrev lite fel i mitt orginalmeddelande ser ja.. kan inte styra det med speedfan ska det stå

Permalänk
Medlem

Re: CPU-fläktens varvtal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperRajar
Hur kan jag få ner varvtalet till typ 1000 rpm?

Moderkort: Abit AN7
CPU: Athlon 3200+

Kan man dra ner varvtalet så mkt fast inte något tar skada?

Permalänk

Om datorn står i Idle så kan du nog dra ner fläkten till 500 varv om det går i load så är väl en 1000 att rekommendera, men håll koll på tempen.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Finns det nått sätt att när cpu:n når en viss temp. att varvtalet ökar på fläkten, det vore riktigt smidig isåfall:D

Permalänk
Medlem

Min 7700 stänger av sig vid 25 grader å startar även vid 25 grader. Så fort temperaturen går uppemot 30 - 35 maxar fläkten på ca 1700 varv. I idle ligger den under 1000 rpm , och hörs inte. Använder det program som följer med DFI korten - smart guardian - mycket simplare än speedfan =).. Funkar klockrent.

Permalänk

Ingen som vet om det finns nått sätt att få ner varvtalet till kring 1000 rpm genom att använda sig av någon typ av hårdvara istället för progam som exempelvis speedfan??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperRajar
Ingen som vet om det finns nått sätt att få ner varvtalet till kring 1000 rpm genom att använda sig av någon typ av hårdvara istället för progam som exempelvis speedfan??

En fläktkontroller eller ett motstånd kan du använda.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag kör den inbyggda fläktstyrningen som finns i moderkortet på min fläkt. När jag startar datorn efter att den stått ett tag så snurrar inte fläkten alls, den behövs inte. Efter ett tag när prollen är uppe i runt 25 grader så börjar den snurra låååångsamt på 700-750rpm, sen snurrar den snabbare beroende på vad jag gör på datorn. Funkar verkligen prima. Jag tror funktionen heter Q-Fan eller något sånt på Asus moderkort, och det ställs in i bios.

Permalänk

Kan inte styra min fläkt via mjukvara.. moderkortet stödjer inte det. Är det någon som vet något motstånd som kan få ner fläkten till 1000 rpm?.. FanMate 2 som följde med och som jag använder nu får inte ner den längre än 1500.