Permalänk

Kommer minnena funka?

Funkar det på så sätt att om ett moderkort inte stödjer t.ex. 3200-minnen, sänks hastigheten bara då till vad moderkortet klarar av eller kommer minnena inte funka alls?

Mitt moderkort stödjer upp till 2700-minnen och jag funderar på att köpa dessa 3200-minnena: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=118498&cks=PLC

Kommer de ens funka? Vad är det värsta som kan hända om de inte gör det i.s.f?

Mitt moderkort heter "Gigabyte GA-8SIML v2", om nu det skulle vara till nån nytta...

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

om det är DIMM 184-pins kontakt så kommer det att funka. Minnet kommer att gå ner i speed bara som du säger .

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk

Ok. Men 184-pins kontakt borde väl datorn ha? Jag köpte datorn i slutet av 2002, och 184-pins är väl inte direkt några nymodigheter?

Kommer minnet lägga sig vid 333Mhz eller lägre förresten?

Permalänk
Medlem

Hittade detta, borde vara ditt moderkort =

Memory
2 x 184-Pin DIMM slot
Supports up to 2GB DDR266 memory

http://www.gigabyte.com.tw/MotherBoard/Products/Products_Spec_GA-8SIML%20(Rev%202.0).htm

Permalänk

Shit, 2 GB!? Jag som trodde det bara pallade 1024 som max.

Man kanske borde köpa en 1024-sticka istället och ha kvar ett av mina gamla minnen (256) för att få lite extra kräm...? Eller sänks det nya minnet till hastigheten som 256-minnet går i? I.s.f är det ju inte bra, för det minnet går i 199.2 MHz.

I vilken hastighet går DDR266 i förresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Consollus
Shit, 2 GB!? Jag som trodde det bara pallade 1024 som max.

Man kanske borde köpa en 1024-sticka istället och ha kvar ett av mina gamla minnen (256) för att få lite extra kräm...? Eller sänks det nya minnet till hastigheten som 256-minnet går i? I.s.f är det ju inte bra, för det minnet går i 199.2 MHz.

I vilken hastighet går DDR266 i förresten?

DDR266 är PC2100 = 266mhz

Permalänk

Men det är väl lika bra att köpa ett par 3200-minnen istället. Då har man ju bra minnen också för framtida bruk men som ändå inte kostar speciellt mycket mer än 2100?

Det får nog bli dem jag länkade till i.s.f..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Consollus
Men det är väl lika bra att köpa ett par 3200-minnen istället. Då har man ju bra minnen också för framtida bruk men som ändå inte kostar speciellt mycket mer än 2100?

Det får nog bli dem jag länkade till i.s.f..

I framtiden så kommer DDR2. Så när du kanske ska köpa nytt moderkort så kommer inte minnena att passa. Fast detta kanske beror på hur långt in i framtiden man tänker

//Frenell

Visa signatur

Spelburk: Cpu: A64 FX 55 |--| DFI NF4 SLI-DR|--| Gpu: EAX800XT-P/2DHTV/256MB PCI-E |--| Kylning: DD - H20 |--| Minne:PC4000 BallistiX Tracer 1024 x 2 |--|Server: Cpu: 2.8 Prescott |--| Minne: Ocz 1024 rev 2|--| Space: 1.5 TB |--| OP : Linux |--|
Kolla in Galleri för bilder på burkarna..

Permalänk

Hehe, nä så långt in i framtiden tänker jag inte. Jag planerar att kunna använda minnena till nästa dator jag köper i.a.f, vilket blir om högst 5-6 månader.

Jaja, tack för hjälpen skall ni ha! Jag beställer minnena nu och hoppas på att de gör fryshacken i BF2 till ett minne blott.