Permalänk
Hedersmedlem

Smartcardläsare, använda till SIM-kort?

Dell har på sin latitude d810 (även d610) en smartcardläsare.
Jag läste på lite om det här på wikipedia. När man säger SIM-kort menar man egentligen ett UICC-kort med SIM-egenskaper i sig.
UICC är en form av smartcard som ofta istället är kreditkortsstora.
På marknaden finns det ju SIM-kortsläsare för att kunna ta backup på sina kontaktuppgifter.
Frågan är alltså, kan jag använda smartcardläsaren i datorn för detta? Om man monterar UICC-kortet i kreditkortsramen som man brukar få bryta ur kortet för att det ska passa i moderna mobiltelefoner alltså.
Det skulle ju vara en lite rolig bonus feature.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Det finns program som stödjer PC/SC smartcard readers för editering av SIM kort. Så är din läsare kompatibel med PC/SC så ska det nog inte vara några problem att backa ditt sim-kort.

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du namnet på något (gratis?) sådant? Till windows.

Edit:
Hittade en sak, men jag vet inte om det kommer fungera. Ska försöka lura igång det senare.
http://www.dekart.com/free_download/ Dekart SIM manager.

Edit 2:
Programmet verkar ju ganska oberoende av smartcardläsare, jag såg ingen inställning för vilken man ville använda.
Iom att enhetershanteraren har en egen kategori för smartcardläsare antar jag det är något standardförfarande som används för att använda den. Vilket verkar bra.
Om några dagar har jag tillgång till en sådan där "kreditkortsram" så jag kan testa.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Vet inte av nåt direkt, jag har inte kört med det själv. Hittade själv dekart på google.

PC/SC är en standard för kommunikation, och stöjder läsaren den så bör det funka. Finns en uppsjö med läsare, som går via serieporten, usb och även ps2.

Men du får helt enkelt testa, jag är själv intresserad om det lyckas, jag kör själv med ett phoenix interface.

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte meddela att jag idag letade fram "ramen" där jag en gång i tiden brutit bort mitt SIM-kort ifrån och testade.
Det fungerade utmärkt med Dekart SIM manager att ladda in kontakterna!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG