Permalänk
Medlem

100mbit

Jag är väldigt fundersam över mitt 100mbit. Jag sitter och snackar med 2 personer från usa som påstår att jag sitter och delar mitt 100mbit med alla i mitt område. Att alla sitter på samma 100mbit lina. Men så kan det ju inte vara för då om jag skulle tanka så skulle inte nån i kvarteret kunna surfa eller hur? Och det håller dom även med om. Dom har gjort mig lite osäker på hur det är. Jag undrar även vad labs2 har för uppkoppling i så fall för att det knappast vara 100mbit det måste väll vara gigabit eller nåt sånt som alla sitter och delar på.

Jag hoppas att det inte blev för rörigt och ni förstår annars så föklarar jag lite bättre för er vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Ja men herregud. att kolla på Labs2 hemsida eller ringa kundtjänst går inte. man ska lyssna på folk fråm USA och fråga efter svar på Sweclockers!

god jul på dig

Permalänk
Medlem

så lägger vi ironin på hyllan...

Permalänk
Medlem

Kolla i ditt avtal vad det står.

Troligen så delar du INTE med andra.

Permalänk

Troligtvis har du 100 Mbit själv till närmsta switch/router. Därefter läggs all trafik samman från de olika lägenheterna i ditt område till en snabbare lina. Denna lina är dock troligtvis inte tillräckligt snabb för att alla ska hålla hundra megabit samtidigt. Exempelvis: Du har 100 Mbit till en kopplingspunkt, därifrån går det en gigabitförbindelse. Men ni är ex.vis hundra abbonenter som delar på den där Gbit:en. Så om ex. vis tio pers tankar max så fylls kapaciteten och det stör de övriga 90. Men om en tankar för fullt så spelar det ingen större roll. Du delar inte dina 100 Mbit med andra användare såvida inte belastningen är väldigt hög just vid det aktuella tillfället, men du har inte heller några garanterade 100 Mbit som du har tillgängliga i alla lägen.

Att dela på en förbindelse där en enskild abbonent kan ta hela kapaciteten är väl mest något som används i typ mindre bostadsrättsföreningar och sådär, där man inte vill betala för en för snabb utgående lina. Internet via Kabel-TV betedde sig väl också lite på det sättet, åtminstone förr?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Det är tur att dina vänner från USA vet så mycket om din uppkoppling.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Testpilot

Det är inte så vanligt att folk har snabb internettuppkoppling i andra länder, är troligtvis därför dom säger så. Vi i Sverige ligger väldigt bra till när det gäller höga hastigheter.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Det är inte så vanligt att folk har snabb internettuppkoppling i andra länder, är troligtvis därför dom säger så. Vi i Sverige ligger väldigt bra till när det gäller höga hastigheter.

Vi ligger däremot inte lika bra till när det gäller bra tillgänglighet

Permalänk
Medlem

det normala är att dom flesta bostadsområden har en 1 Gbps lina in som alla "delar" på, finns vissa som har 100 men då brukar man endast ge max 10 per port i switchen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Vi ligger däremot inte lika bra till när det gäller bra tillgänglighet

Vad menar du ?
Även tillgängligheten på bredband i sverige är mycket hög.
Sen om du menar 100+ Mbit/s tjänster så är det ju en annan sak, det byggs ut och finns alltså överallt där det är lönsamt = flesta städerna i Sverige kan man få 100 Mbit/s från en eller annan leverantör.
Bor man däremot ute i bushen så får man vara beredd på att offra några mbit och istället kanske nöja sig med 2 eller 0.5.
Man kan inte få allt...
Annars äre bara att hosta upp pengar bara, så kan jag lova dig att du kan få en gigabitlina i princip varsomhelst i Sverige.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

om man bor i "bushen" så har man varken 2 eller 0,5... snarare 0,0000005Mbit/s

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk
Medlem

På för många platser i landet är det fortfarande bara en svindyr 56k uppkoppling som finns tillgänglig, många verkar glömma det..

Permalänk
Medlem

För övrigt så får man in betydligt fler än 10st 100Mbit/s tjänster på en Gbitlina.

Permalänk
Sötast

Och även om en del av sverige fortfarande är tvingade på 56k, så har sverige MYCKET bättre kvalitet MYCKET bättre tillänglighet och MYCKET bättre hastighet än en stor del av övriga världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Och även om en del av sverige fortfarande är tvingade på 56k, så har sverige MYCKET bättre kvalitet MYCKET bättre tillänglighet och MYCKET bättre hastighet än en stor del av övriga världen.

sant sant billigare än vissa andra i norden, men medan tror det är kina/japan 100mbit är piss billigt där.
Men sen ska dom va värst på allting.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caleb
sant sant billigare än vissa andra i norden, men medan tror det är kina/japan 100mbit är piss billigt där.
Men sen ska dom va värst på allting.

Så nu finns det endast Norden och Kina då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caleb
sant sant billigare än vissa andra i norden, men medan tror det är kina/japan 100mbit är piss billigt där.
Men sen ska dom va värst på allting.

jojo, men i sverige bor det inte en miljard mäniskor per kubikmeter heller, så det blir dyrare att dra kablar m.m.
+Gissar på att lönerna är "lite" högre här i sverige.

Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcoon
om man bor i "bushen" så har man varken 2 eller 0,5... snarare 0,0000005Mbit/s

Om du menar uppe hos samerna eller på något annat ställe som har total avsaknad av elektronisk apparatur så kan jag förstå dig.
De flesta telestationer är idag utbyggda och då kan man ändå bo så långt som 9km ifrån station för att kunna erhålla adsl.
Kan man inte få adsl eller bredband via annat medium så finns alltid satellit, antingen enkel eller dubbelriktat och med den kan man få hastigheter på uppemot 2 Mbit/s(vad jag sett).

Sen att man vid enkelriktad satellit får köra med modem i andra ändan är ju en helt annan femma, likaså priset för satellitlösningar.,,

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Vad menar du ?
Även tillgängligheten på bredband i sverige är mycket hög.
Sen om du menar 100+ Mbit/s tjänster så är det ju en annan sak, det byggs ut och finns alltså överallt där det är lönsamt = flesta städerna i Sverige kan man få 100 Mbit/s från en eller annan leverantör.
Bor man däremot ute i bushen så får man vara beredd på att offra några mbit och istället kanske nöja sig med 2 eller 0.5.
Man kan inte få allt...
Annars äre bara att hosta upp pengar bara, så kan jag lova dig att du kan få en gigabitlina i princip varsomhelst i Sverige.

Bor i centrala Stockholm (Fleminggatan), och kan inte ens få 10/10 ethernet. Visst, vdsl finns så jag klarar mig i nuläget

Ingen jag känner som bor i centrala Stockholm kan få någon typ av LAN/Ethernet uppkoppling, lite skumt faktiskt.

För övrigt anser jag att 100/100 är ganska rimliga krav nu för tiden, men men.

Permalänk
Medlem

Ja du har 100mbit för dig själv då du har stadsnätet. (Det behövdes ingen från USA för att veta det )

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Bor i centrala Stockholm (Fleminggatan), och kan inte ens få 10/10 ethernet. Visst, vdsl finns så jag klarar mig i nuläget

Ingen jag känner som bor i centrala Stockholm kan få någon typ av LAN/Ethernet uppkoppling, lite skumt faktiskt.

För övrigt anser jag att 100/100 är ganska rimliga krav nu för tiden, men men.

ja det är riktigt skumt att det inte är vanligare med etth/ftth i sthlm ... hm ...
synd ..

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

USA-killarna tänker på "100Mbit Dedicated line" Det är jävligt ovanligt och skitdyrt. Större företag sitter på dessa linor.