Permalänk
Medlem

Del i nätaggregat? (kapasitator)

Har bränt ett nätaggregat som jag gärna vill laga nu, kommer dock inte på vad delen som gått sönder heter trodde det kapasitator men finner inget på elfa som heter så. Delen är rund med diameter 1cm o ca 4cm hög. På den står det 680uF samt 200V? Kommer inte på vad det heter (hjärnsläp) så ja kan kolla om det finns på elfa?

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk

Det är garanterat en elektrolytkondensator.

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk
Medlem

de va det! tack så mycket!

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk

Jepp, en kondensator på 680 uF (Mikro-Farad, dvs.) är det.

En kapacitans, som du kanske tänker på, är ett kretsteoretiskt element, och en kondensator är komponenten som gör samma sak i verkligheten. En kondensator har en viss kapacitans, vilket är ett mätvärde med enheten Farad (F). I ditt fall har du en kondensator med kapacitansen 680 uF. Dock kan kapacitanser uppstå i elektriska kretsar utan att där finns kondensatorer. Exempelvis så har man en kapacitans mellan två ledare som ligger intill varandra, men detta betyder inte att där sitter en fysisk kondensator kopplad mellan ledarna för det.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk

"En kapacitans, som du kanske tänker på, är ett kretsteoretiskt element"
Utveckla gärna detta påstående.

"Kapacitans är förmågan att lagra elektrisk laddning" enligt www.susning.nu

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk

Kapacitans, det är en kondensators mått på hur mycket energi den kan lagra.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk

pecesithon>> Det måste eka i detta forumet, eller???

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micael_Karlsson
"En kapacitans, som du kanske tänker på, är ett kretsteoretiskt element"
Utveckla gärna detta påstående.

"Kapacitans är förmågan att lagra elektrisk laddning" enligt www.susning.nu

Du kanske kan gå med på att säga att det är både och.

Som du ser pratade jag om en kondensators kapacitans i mitt inlägg, och då använder jag just din variant av betydelsen på ordet.

Får jag fråga om du har något bättre förslag på vad man benämner en godtycklig komponent med förmåga att lagra elektrisk laddning inom kretsteori?

Ett litet exempel på hur ordet "kapacitans" används som begrepp inom kretsteori kan du se till exempel i denna gamla tenta i kursen "Kretsteori för F" på LTH. Titta i uppgift tre, där de talar om att en kondensator (verklig komponent) kan beskrivas som en kapacitans och en resistans som är parallellkopplade.

Till mitt förra uttalande kan tilläggas att en kapacitans är en ideal kondensator, dvs. utan exempelvis de läckströmmar som det talas om i tentauppgiften jag nämnde ovan. En kapacitans är ett element som man kan räkna på matematiskt, medans en kondensator är en faktiskt komponent som stämmer mer eller mindre väl överens med kapacitansen i sitt beteende. Resistanser och induktanser (för att inte tala om impedanser och andra "danser") är exempel på andra ord som står för både en kretsteoretisk komponent och någon form av mätvärde.

Min personliga åsikt är att det mesta som står på susning.nu kan antas vara sant, men att det mycket sällan är hela sanningen som står där. Den sajten ger ofta ett bra första hum om något ämne, men det är sällan man finner någon uttömmande information om något där.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Du kanske kan gå med på att säga att det är både och.

Min personliga åsikt är att det mesta som står på susning.nu kan antas vara sant, men att det mycket sällan är hela sanningen som står där. Den sajten ger ofta ett bra första hum om något ämne, men det är sällan man finner någon uttömmande information om något där.

eller i ditt svar.......

Vi kanske kan vara överens om det som står i Elfas faktasidor, eller?

Pluggar du på LTH kanske? i så fall vad?

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micael_Karlsson
"En kapacitans, som du kanske tänker på, är ett kretsteoretiskt element"
Utveckla gärna detta påstående.

"Kapacitans är förmågan att lagra elektrisk laddning" enligt www.susning.nu

Kapacitans, resistans och induktans är ideala kretsteoretiska egenskaper och inte fysiska komponenter. De verkliga komponenter som (approximativt) realiserar dessa egenskaper är kondensatorer, motstånd och spolar. Det som skiljer bra och dåliga komponenter är hur väl de motsvarar det teoretiska. T.ex har en spole förutom induktans, även resistans och lite kapacitans.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micael_Karlsson
"En kapacitans, som du kanske tänker på, är ett kretsteoretiskt element"
Utveckla gärna detta påstående.

"Kapacitans är förmågan att lagra elektrisk laddning" enligt www.susning.nu

På viket sätt skulle de båda beskrivningar vara i kollisionskurs?
The_real_Tobban har helt rätt, även om det är mer av ett fysikaliskt 'element'. Det finns vidare en anledning att man talar om parasitkapacitans och mer sällan om parasitkondensatorer. Anledningen är just denna att kapacitans är ett elektriskt fenomen. Som kan vara - och ofta är - oönskad. Eller som kan utnyttjas. I en kondensator.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecesithon
Kapacitans, det är en kondensators mått på hur mycket energi den kan lagra.

Nja, kapacitans är fenomenet som sådant (fysikaliskt, kretsteoretiskt eller i valfritt sammanhang), och kondensatorns kapacitet uttrycks i storheter om kapacitans, mätt i farad. Själva laddningen som lagras uttrycks i coulomb vilket är ekvivalent med amperesekunder. Farad är amperesekund per volt.

Energi, å andra sidan, uttrycks i joule eller wattsekunder (vilket är samma sak. Tröttnar man på joule så använder man kalori, erg, eV eller annan valfri form [vad sägs om en hästkraftsminut? Btu-år?]).

Eftersom farad är coulomb per volt, och volt kan uttryckas som joule per coulomb kan vi efter lite sifferexcersis se att energin hos en kondensator är spänningen i kvadrat multiplicerat med kapacitansen uttryckt i farad. Således, W ~ U²*C. Egentligen får vi en konstant med, 1/2, så egentligen är det W = (U²C)/2. W är energin i joule, U är spänningen och C är kapacitansen i farad.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micael_Karlsson
eller i ditt svar.......

Vi kanske kan vara överens om det som står i Elfas faktasidor, eller?

Pluggar du på LTH kanske? i så fall vad?

I mitt svar? Vad är det med mitt svar?

Ang. ELFA så var jag först lite skeptisk till det, med tanke på att elfa säljer kondensatorer, men knappast kapacitanser. (Även om de har en hel del kapacitiva komponenter i sitt sortiment, så har jag svårt att tro att de har en enda som fungerar exakt, precis som en ideal kapacitans.)

Men, sen såg jag på sidan 46 en intressant grej. Där visas en bild av en än mer detaljerad approximation av funktionen hos en kondensator, dvs. bilden av "Kondensatorns Ekvivalenta schema". Där anges klart och tydligt att C=kapacitansen. Detta C är inte bara en beteckning för siffervärdet som anger storleken på kapacitansen, utan även en beteckning på själva kapacitansen, dvs. den utritade komponenten i schemat. Så vad beträffar åtminstone just den lilla biten kan vi nog vara överens. Vad som i övrigt står på sidan, eller för all del vad som står på de övriga 125 sidorna av dokumentet avstår jag från att uttala mig om.

På LTH läser jag Elektroteknik. (Extentan jag länkade till googlade jag dock fram, och den gäller en kurs för F-programmet och motsvaras av andra kurser för oss på elektro, så kursen "Kretsteori för F" har jag alltså inte läst.

MBY:
Ang. att kalla kapacitansen för ett kretsteoretiskt element eller kanske ett fysikaliskt element: Personligen ser jag gärna ordet element som en slags "grundbeståndsdel". I kretsteorin är en kapacitans en komponent som definieras inneha en uppsättning egenskaper, detta helt utan att man hävdar att dessa egenskaper egentligen beror på något speciellt överhuvudtaget. Kapacitansen bara är som den är, och då borde man kunna kalla den för ett element. Kapacitanser är givetvis inte bara av intresse inom kretsteorin, men i andra delar av elläran, och även fysiken i stort, så är användandet av en kapacitans alltid en approximation som kan vara mer eller mindre god. Vidare kan verklighetens kapacitiva beteenden förklaras utifrån en hög andra fenomen, och beror på en massa andra omständigheter, förutsättningar etc. som råder i en aktuell situation. Exempelvis kan man konstatera att i en plattkondensator beror kapacitansen bland annat på avståndet mellan två ledande plattor. Därmed är kondensatorn uppdelad i två stycken mindre "element" (plattorna) samt en egenskap som inte tillhör något av dessa utan snarare deras inbördes förhållande (avståndet). Att i det läget beteckna kapacitansen som ett "fysikaliskt element" är väl att tänja begreppet "element" tämligen långt, tycker du inte det? Huruvida man kan se en kapacitans som ett "odelbart" element på det sättet beror givetvis på inom vilket område inom fysiken man befinner sig, men inom kretsteorin torde det stå helt klart att man kan göra på det sättet. Personligen skulle jag vilja påstå att då ett element tillskrivs (exakt) de egenskaper som en kapacitans får inom kretsteorin, då är det i själva verket kretsteori man sysslar med. Verkligheten stämmer inte överens till 100% med kretsteorin, det bara råkar vara så att kretsteoretiska modeller kan användas som en god approximation av verkligheten under vissa förutsättningar. Använder man sig då av förutsättningarna för exempelvis kretsteorins ideala kapacitans så använder man sig av kretsteori som ett verktyg inom något annat område. Därför anser jag att en kapacitans är ett kretsteoretiskt element och inget annat. (Med undantag för att det även är en fysikalisk storhet, som vi redan har nämnt, som råkar ha en tämligen tät anknytning till kretsteorins ideala kapacitans.)

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
[B]På viket sätt skulle de båda beskrivningar vara i kollisionskurs?

Det har jag aldrig sagt/skrivit. Jag önskade bara en utveckling av hans svar precis som jag skrev.....

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk

Re: Del i nätaggregat? (kapasitator)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xitac
Har bränt ett nätaggregat som jag gärna vill laga nu, kommer dock inte på vad delen som gått sönder heter trodde det kapasitator men finner inget på elfa som heter så. Delen är rund med diameter 1cm o ca 4cm hög. På den står det 680uF samt 200V? Kommer inte på vad det heter (hjärnsläp) så ja kan kolla om det finns på elfa?

så liten och på 680uF 200V låter otroligt?!?!
säkert är värdena stämmer?

exempel 67-667-94 från elfa

6800uF 350 V 7.4 * 14.5 cm

kan inte va en elektrolyt konding om värdena stämmer

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Del i nätaggregat? (kapasitator)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
så liten och på 680uF 200V låter otroligt?!?!
säkert är värdena stämmer?

exempel 67-667-94 från elfa

6800uF 350 V 7.4 * 14.5 cm

kan inte va en elektrolyt konding om värdena stämmer

Öhh? Må vara att 1*4 cm är litet för en kondensator om 680 µF @ 200 volt, men vad ska det tjäna till att jämföra med en som är tio gånger större och klarar 150 volt högre spänning? Dessutom har ju trådskaparen använd ögonmåtten, och jag gissar att diametern är underskattad.

Och, vad skulle det annars vara för kondensator, om det inte är en elyt? Keramisk?
Stora kondensatorer är i regel alltid elektrolytkondensatorer, annars skulle de vara lika stora som nätagget...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Re: Re: Del i nätaggregat? (kapasitator)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
så liten och på 680uF 200V låter otroligt?!?!
säkert är värdena stämmer?

exempel 67-667-94 från elfa

6800uF 350 V 7.4 * 14.5 cm

kan inte va en elektrolyt konding om värdena stämmer

Inga större problem att hitta 680uF@200V kondensatorer. Hos Farnell hittade jag alla dessa.

Permalänk

Re: Re: Re: Del i nätaggregat? (kapasitator)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Öhh? Må vara att 1*4 cm är litet för en kondensator om 680 µF @ 200 volt, men vad ska det tjäna till att jämföra med en som är tio gånger större och klarar 150 volt högre spänning? Dessutom har ju trådskaparen använd ögonmåtten, och jag gissar att diametern är underskattad.

Och, vad skulle det annars vara för kondensator, om det inte är en elyt? Keramisk?
Stora kondensatorer är i regel alltid elektrolytkondensatorer, annars skulle de vara lika stora som nätagget...

oj haha, såg fel, fick för mig et va 6800
då stämmer et nog

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micael_Karlsson
pecesithon>> Det måste eka i detta forumet, eller???

HOHO, hoho,hoho,hoho,hoho.. jao det ekar nog

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

oj vad många och informativa svar! Hittade en på elfa som hade samma kapacitans 680uF på 200v men den va drygt dubbelt så tjock som orginal kondensator, aja får modda in den ändå. Min fråga nu är om man kan koppla in en kondensator på vilket sätt som helst? Är 2st som ska kopplas in och har den någon plus eller minus sida? Tack sam för svar!

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem

Ja, en elektrolyt kondensator är mycket känslig åt vilket håll den kopplas in, gör man fel så kan det smälla till rätt reält och sen så kommer den "sköna" doften av bränd kondensator.
Men det brukar vara rätt bra utmärkt vilket ben som är vilket.

Permalänk
Medlem

jo problemet är bara att ja var lite snabb när jag tog bort de gamla! Fins de några regler för hur man brukar koppla in kondenatorer? det finns två svarta "kanter" på cirkeln som visar vart kondensatorerna skall sitta på kretskortet, visar det något?

Skall kondensatorerna serie eller parallelkopplas då det är 2st?

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Avstängd

Tänk på att vända elektrolyt kondensatorn rätt
om inte, då smäller det xD

Permalänk
Avstängd

Visa oss en bild eller beskrivning över hur platsen på kortet där kondensatorn suttit, så kan vi tala om hur kondensatorn ska sitta.

Ett band, vanligen svart (eller ljus färg om kondensatorn är svart) markerar katoden, minussidan på kondensatorn. Eller en lång rad med minustecken.

På kretskortet är minus också utmarkerad, t.ex. med en halvcirkel.

Är det två kondensatorer som ska bytas ur? Vad menar du med serie- eller parallellkoppling? Försök inga smarta "trix", utan ansträng dig att hitta rätt kondensator. Om den tål högre spänning, så gör det inget (350, 400 volt, etc). Antagligen är kondensatorerna i nätagget parallellkopplade om man kör på 115 volt, och seriekopplade vid 230, men det är inte tvärsäkert.

Koppla varje utbytt kondensator precis som den förra satt, så kommer kopparbanorna på kortet koppla dessa som det är tänkt, utan att man behöver bekymra sig över detta.

Hittar du ingen konding som tål rätt spänning (minst 200 volt), så kan du seriekoppla flera kondingar så deras "spänningssumma" är 200 eller mer. Då måste de dock vara av precis samma storlek, annars blir spänningen snedfördelad över dessa.

Att koppla in och kolla om det smäller är en dum idé, så lyssna inte till sådant trams. Mät i stället. Med en multimeter som är en förutsättning för allehanda elpet, elmeck och elmodd. Det finns INGEN anledning att inte skaffa sig en enkel och billig multimeter innan man börjar mecka! Multimeter först - komponenter sedan. Precis som att sätta upp en hylla. Skruv och hylla räcker inte, man måste ha borrmaskin och skruvmejsel.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar!

Har kollat efter minussidan på kondensatorn samt hittat halvcirkeln på kretskortet så det blir nog inga problem. Ska också vara mer noggran i framtiden. Rätt kondensatorer har jag köpt så det är inget problem, ända skillnaden var att de nya blev större rent fysikst.

Vad jag menade med parallelkopplade eller seriekopplade var hur banorna på kretskortet var utmärkta i förhållande till hur kondensatorerna skulle sitta, och om det fanns en allämn regel som man kan följa vid inkoppling. Inget trixande med andra ord

Ska hem och testa nu då jag skaffat en ny säkring (som också gott) o se hur det går!

Visa signatur

___________________
______________
AMD 2,4Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Dock kan kapacitanser uppstå i elektriska kretsar utan att där finns kondensatorer. Exempelvis så har man en kapacitans mellan två ledare som ligger intill varandra, men detta betyder inte att där sitter en fysisk kondensator kopplad mellan ledarna för det.

ska bara kolla att jag har koll här : en kondensator är väl egentligen "bara" två ledare med olika laddning som sitter extremt nära varandra? eller?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
ska bara kolla att jag har koll här : en kondensator är väl egentligen "bara" två ledare med olika laddning som sitter extremt nära varandra? eller?

En kondensator är en pryl där man utnyttjat att "två ledare med olika laddning som extremt nära varandra".

En kapacitans, vilken som helst, fås ju just av att två ledare sitter nära varandra (= ej oändligt långt borta från varandra). Ju mer "extremt nära", och ju större area, desto större kapacitans.

På samma sätt är ett motstånd "bara" en lång och smal ledare, och en spole "bara" en ledare, och en diod "bara" en PN-övergång.

I princip alla kretsar uppvisar alla fenomen. En specifik komponent, typ "kondensator", utnyttjar det underliggande fenomenet så att detta "överröstar" de andra dito. Precis som en spole har en parasitkapacitans, har en kondensator en parasitinduktans. Båda har parasitmotstånd, och motståndet har parasit-allting. En (dålig) lödning eller kontakt kan ha parasit-PN-övergångar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."