Permalänk

Kabel/port-identifiering

Jag har fått hem en Dell-dator som har en media card reader. Jag vill flytta dne media card readern till en annan dator. När jag öppnade chassit såg jag att det inte var en intern USBsladd. Det var något annat som jag inte kan hitta på mitt Abit BD7II-RAID. Vet ni vad detta är för sladd och om det finns någon converter från den standarden till någon som passar mitt moderkort?
Det står "FLEX BAY" på sista bilden.

MVH!

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk
Medlem

Tror det bara passar Dell-datorn som det ser ut nu, ser likadant ut på gamla modeller med alla sladdar som går från power on, reset, powerled osv. Själv följde jag banorna på kretskortet och skarva sedan bort kontakten när jag kommit på vad dom skulle till, kanske lite svårare i detta fallet.
Kan du ta lite mer foton på kretskortet så man ser all tryckt text på och så, tycker det är kul att googla efter sånt här

EDIT: Såg att det var bilder på moderkortet, ta lite bilder på själva minneskortsläsaren, står det ingen serie- eller modellnr? Om den är inplastad kan du ju alltid öppna upp den, är säkert någon 3:e part som tillverkat den, kanske står bättre grejor inuti

Permalänk

minneskortläsaren är som följer:

TEAC CA-200
USB FLASH CARD READER från TEAC CORP.

måste alltså vara någon modifierad usbport som är gjord åt dell? Kan man modda att det funkar med en vanlig usbport?

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk

det ska gå.. har sj en sådan kontakt till en strtat knapp och reset o 2 lysdioer .. ska ta tummen ur o fixa standaden istället.. blir bättre så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Thudnerinternet, kan du uttrycka dig igen så jag förstår. Den ska ju inte gå in i power on, reset och leds. där går kontakterna fårn chassit in.

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk
Medlem

Ja det ska vara helt kompatibelt med USB om man kollar här: http://support.dell.com/support/edocs/storage/P98222/en/regs....

Inga andra modellnr, serienr? Öppnat den?

EDIT: Sådär löst
http://delltalk.us.dell.com/supportforums/board/message?board...

Pin 01 - Port 2 Power +5v (Red)
Pin 02 - Port 1 Power +5v (Red)
Pin 03 - Port 2 Data Negative D- (White)
Pin 04 - Port 1 Data Negative D- (White)
Pin 05 - Port 2 Data Positive D+ (Green)
Pin 06 - Port 1 Data Positive D+ (Green)
Pin 07 - Port 2 GND (Black)
Pin 08 - Port 1 GND (Black)
Pin 09 - absent
Pin 10 - present but they didn't label it! I assume it's the extra Shield/Ground.

Bara för dig att skarva kabeln nu och koppla in på en vanlig sladd.

Permalänk

Har inte skruvat upp något. Måste helt enkelt vara vanlig usb, bara att den har en egen "port". Finns det någon adapter som går från extern till intern USB? Jag har nämligen inte ngåra lediga interportar. Alltså att den går från datorbaksidan in genom en tom PCI-plats så kopplar man in sladden där?

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk
Medlem

Tror du får fixa adapter själv och löda på en usb-kontakt.

Permalänk

http://us.st11.yimg.com/store1.yimg.com/I/extremepcgear_1874_...
Jag behöver alltså en sådan vars pins jag måste löda ihop med ena delen av sladden på första bilden?

Då bör det funka? Det är bara 5 pins för en port, kräver denna 10 pins, hur gör jag då? hur ska jag gå tillväga?

EDIT: allt omskrivet

edit2:

Citat:

Bara för dig att skarva kabeln nu och koppla in på en vanlig sladd.

Du menar att jag ska forcera att "moderkortsUSBpinsen" passar i hålen?

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.

Permalänk
Medlem

Ja om pinsen sitter i rätt ordning som en standard USB kable så kan du göra en sån: http://us.st11.yimg.com/store1.yimg...r_1874_89930541

Iofs kan du göra en sån i vilket fall, bara att kasta om pinsen i rätt ordning och sen trycka ihopa den med dell-anslutningen om det nu passar. Annars kan du ju skarva bort hela dell anslutningen och löda ihop den direkt till en usb-hane.

Permalänk

Den är ju bara en rad, och den andra är två rader. Det betyder att den bhöver två usbportar egentligen? Hur ska ajg ta mig till när jag gör om 2*5 till 1*5

Visa signatur

I give good sex.
I liek to please people.