Permalänk

Visas som hälften av CPU

HEj!
jag har precis byggt i hop min dator, den innehåller en Amd x2 4400+.
men om jag markerar iconen "Den här datorn", och trycker egenskaper för att se namn för datorn osv, så står de
CPU: 2.21 GHz " alltså hälften"
Kanske datoren inte fattar att de e dual core processor, ska man ladda ner nått nyare BIos elelr annat osv! elelr inställning???

Behöver råd!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk

Din CPU är på 2.2GHz, bara för att du har dubbla kärnor så kan du inte lägga ihop hastigheterna.

Permalänk

ok! så du tror den är korrect installerad??
Står de samma sak för dig?
var bara orolig så jag inte använda halva processorn,

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
ok! så du tror den är korrect installerad??
Står de samma sak för dig?
var bara orolig så jag inte använda halva processorn,

Japp, allt är som det ska. Det står samma sak för mig, fast den visar att det finns två stycken CPU:er, eller ja, kärnor.

Permalänk

hmm ska titta
så här står de hos mig!

Model Unknown
2.21 GHz, 2.00 GB RAM

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem
Citat:

Model Unknown
2.21 GHz, 2.00 GB RAM

Du behöver med andra ord uppdatera bios:en på moderkortet för att den ska identifiera och initiera processorn korrekt så att operativsystemet ser den som en dubbelkärning processor. För jag utgår ifrån att du fick fram "model unknown" på allmänt-fliken under systemegenskaper vilket tyder på att bios:en inte har initierat ditt system som SMP och därmed bara använder första kärnan.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

ok!
Hur och var uppdaterar jag BIOS???
Har MSI K8n DIamond, POW Geforce 7800GT

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Avstängd

Re: Visas som hälften av CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
HEj!
jag har precis byggt i hop min dator, den innehåller en Amd x2 4400+.
men om jag markerar iconen "Den här datorn", och trycker egenskaper för att se namn för datorn osv, så står de
CPU: 2.21 GHz " alltså hälften"
Kanske datoren inte fattar att de e dual core processor, ska man ladda ner nått nyare BIos elelr annat osv! elelr inställning???

Behöver råd!

Om du kollar så kan du se att en 3200+ t.ex ligger på 2000MHz.
3200+ är alltså inte frekvensen. Utan hur snabb den är jämfört med Intel. Så 3200+ är alltså "snabb som 3200MHz P4 eller mer."
Med andra ord, Din processor ska bara gå i 2200MHz. Det är helt rätt, och 4400+ står där för att man ska veta hur snabb den är.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
ok!
Hur och var uppdaterar jag BIOS???
Har MSI K8n DIamond, POW Geforce 7800GT

http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_de...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Kan det inte bara vara att han behöver en CPU-drivrutin? Finns att tanka på amd.com isåfall. Det behövde jag en gång kommer jag ihåg, den blev korrekt identifierad efter det.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

hmm
men om jag laddar ner de där bioset! Måste jag installera om allt tex windows och sånt då???
eller fungerar en nerladdad BIOS ungefär som en drivrutin???

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Avstängd

Ingen ominstallation krävs. Ladda ner och kör.
Men det kommer fortfarande stå 2.2GHz bara så att du vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Kan det inte bara vara att han behöver en CPU-drivrutin? Finns att tanka på amd.com isåfall. Det behövde jag en gång kommer jag ihåg, den blev korrekt identifierad efter det.

Nej, man behöver inte installera AMD:s Cool'n Quiet-drivrutin för att processorn ska identifieras korrekt utav windows. Det kan snarare vara en fördel att inte lägga in denna för vissa medans andra måste göra det för att få sitt X2-system att gå stabilt.... lite lagomt random

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

k! men kan jag få de bevisat nånstans att processorn körs som en x2???
nått test eller nått annat???

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
k! men kan jag få de bevisat nånstans att processorn körs som en x2???
nått test eller nått annat???

Mycket enkelt, starta aktivitetshanteraren och kolla om du har dubbla "CPU-användningshistorik"-grafer under prestanda-fliken. Om så är fallet så ser windows båda kärnorna och tilldelar dem jobb.

En kärna

Dubbla kärnor

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

ok! då används bara hälften av min processor då!
vad tycker ni jag ska göra?
ladda ner nån drivrutin osv??

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Avstängd

Men gör det någon gång. Bara ladda ner drivrutinen.

Permalänk

ok! de drivtutiner jag laddat ner är till grafikkortet! ska jag ladda ner till moderkkortet också???

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Avstängd

Ja, och till processorn. Finns speciella för det på www.amd.com

Permalänk

ge mig mer utförligare länk plz!! cpu amd x2 4400+ MSI k8n Diamond!!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Hedersmedlem

Så länge du inte går in i enhetshanteraren är det omöjligt att stänga av en kärna. samt om Boris ger dig ett tipps leta själv.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

ja, men jag är riktigt kass på datorer!! har tittat i aktivitetshanteraren, och den visar bara CPU historik i en ruta, alltså kör datorn bara på en kärna!!!
VAd tror ni gott folk, vad behövs göras??
ladda ner nyare BIOS, eller drivrutiner till processorn???
de fanns inga drivrutiner med processorn!!

Aiight! evigt tacksam!!!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

hmm, hur många svar på att du ska uppdatera BIOS behöver du?

Att läsa manualen är en bra början + att du fått en länk till MSIs hemsida för BIOS uppdatering.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
ja, men jag är riktigt kass på datorer!! har tittat i aktivitetshanteraren, och den visar bara CPU historik i en ruta, alltså kör datorn bara på en kärna!!!
VAd tror ni gott folk, vad behövs göras??
ladda ner nyare BIOS, eller drivrutiner till processorn???
de fanns inga drivrutiner med processorn!!

Aiight! evigt tacksam!!!

för det första, lägg av med alla frågetecken/utropstecken och skriv som en normal person. För det andra så har du redan fått svar på dina frågor, upprepa dem inte.
Ladda ned nytt BIOS och flasha. Ladda ned kompletterande drivrutiner till cpu&moderkort. Om du är riktigt kass på datorer så får du ta och lära dig. Om vi serverar allt på ett silverfat kommer du fortsätta att vara kass. Nästa gång du skapar en tråd så ha en klar bild över vad det är du vill veta, istället för att bara flamsa runt såhär. Du är trots allt 16, och inte 9.

Permalänk

So Sorry!! HAr fått svar på de jag söker, men jag är en person som måste vara 100% säker på nått jag gör, när de gäller sånna här saker! Förlåt att jag är en sån!

Vill tacka alla som har hjälpt mig, bra att ni finns!!!

TRÅD STÄNGD!!! "nån moderat"

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

Haha han fortsatte med utropstecknena iaf

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel Core i5 2500K | xfx geforce gtx 260 | 2x4GB Corsair XMS3 1600Mhz CL9 1,5V | Intel SSD 320 120GB | Asus Xonar Essence STX | Corsair TX 750W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whisky1988
So Sorry!! HAr fått svar på de jag söker, men jag är en person som måste vara 100% säker på nått jag gör, när de gäller sånna här saker! Förlåt att jag är en sån!

Vill tacka alla som har hjälpt mig, bra att ni finns!!!

TRÅD STÄNGD!!! "nån moderat"

Hehe..underhållande tråd. Hur kommer det sig att du har en sådan kraftfull dator när du inte verkar kunna något om datorer?
Ska en moderat stänga tråden?

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk

har skrivit att tråden ska stängas ffs, så sluta gnäll, ni behöver inte skriva i tråden!!!!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

hehe trodde du att du skulle ha 4,4ghz cpu ???

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Var inte elaka mot grabben, han sökte hjälp och ville väl bara vara säker på vad han skulle göra. Inte alla är hackers i början!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870