Permalänk

Fältlanlåda 90

Fältlanlådan kommer att vara ett ganska stort projekt, på flera sätt. Så därför uppskattar jag kommentarer och kritik, att se någonting från fler vyer än sin egen är alltid hälsosamt, även om man tycker att man kan emulera andras tänkande väl.

Så, kort och gott, här kan ni skriva vad ni tycker och tänker om mitt nyuppstartade projekt: Fältlanlåda 90

Fältlanlåda 90 bygglogg

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk
Avstängd

Kommer nog bli rätt fin. Men med tanke på storleken så är det nog ett ors i namnet som ska bort =P fält LAN låda. Gissa vilket.?

Visa signatur

Kinkiga moderatorer och tråkiga forumsdelar, snart lämnar jag swec.

Permalänk
Medlem

fins lite roliga saker med arme tema på denna sidan .. kanske kan ge dig lite inspisation http://www.militarlagret.com/militarlagret.htm

Visa signatur

Andy

Permalänk

Det här kommer att bli intressant att följa.

Lycka till!!!!

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Citat:

fins lite roliga saker med arme tema på denna sidan .. kanske kan ge dig lite inspisation http://www.militarlagret.com/militarlagret.htm

Tack för tipset, men efter att ha haft tjänst i 11,5 månader och de senaste månaderna som systemtekniker har jag redan hyfsad koll. Krupit omkring i stridsvagnar, stridsfordon, pansarterrängbilar, pansarbandvagnar, grejat med elverk, telesystem 9000, you name it

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk
Medlem

TS9000 har inga slutna rackskåp, de är alla öppna.

Dator 9000/1/2/3 var 2U lådor, Opton var 3U, Växeln var 5U, Likriktaren var 4U. Ra180 var 3U. (Inte helt säker på storlekarna)
AP hade flest rack, 4st 24U rack

Permalänk
Medlem

Det har ska bli intresangt att följa. Lycka till

Permalänk

Nu har det blivit off topic, men jag sa aldrig att TS9000 bestod av slutna rack. End.

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk
Medlem

Nice rack !

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Najs, kommer bli lite fräckt.
Vad är det egentligen för nätagg?

Permalänk

kommer att bli jättefint.. är det bara jag som tycker att det kanske var en lite konstig tid att posta loggen på?

Permalänk
Citat:

Vad är det egentligen för nätagg?

Står i loggen, men det är PS4060. 750Watt styck, hotswap-bara. Tre sådana är 2,25kW, rätt mycket kräm

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk
Avstängd

2,25kw.. det är cirka 2,25 kronor timmen det.. hehe.. om du hela effekten utnyttjas dvs...

edit: blir cirka 19 000 kronor på ett år.. hehe

Visa signatur
Permalänk

posta mer bilder på aggen.. och hur ska du ha det? 3 hela burkar som står i burken och en switch längst upp?.. hoppas du fixar hjul på klumpen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Nja, blir som sagt bladmontage, en skiva på vilken jag fäster moderkortet, alla tre på var sin skiva då. Hårddiskarna i ett rack, nätaggen förmodligen längst ned, har inte kommit fram till lösning jag är nöjd med än. Sedan så kommer vattenkylningen vara lite spridd, men radiatorerna ska sitta längst upp. Ska bygga någon slags dränering ifall de skulle börja läcka också.
Det är hjul på den

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk
Medlem

Kan nog bli bra. =]

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Ett nätagg kan ju driva alla?

Btw, P4 skrivs PIV i romerska siffror.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Hm, tänker du att jag ska använda ett nätagg bara eller köra dem som redundant? Kommer att sitta många hårddiskar i den.

Jo, är medveten om det. Men det har blivit en slags tradition, om man nu kan kalla det så, att skriva just P4 som PIIII istället för latinska siffror. Tror inte jag sett någon skriva PIV överhuvudtaget. Knivskarpt anmärkande iaf

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk
Medlem

Mindre snack o mer bygga tkr jag .. Hehe Nej men seriöst så tror jag det här kmr bli jävligt bra om det blir fullbordat.
Smart ide där med nätaggen , Bra o köra med t.ex två o sen ha ett i reserv om nått brinner så är det bara o hotswapa.

Lycka till än en gång.

Permalänk
Medlem

Nu måste elitemodd ta och slänga upp något nytt.
Han måste ju hålla kvar sin tron som "Big Chassi King".
Iof har han ju en bebis hemma att ta hand om..

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Går det inte att bygga nån slags relästyrning mellan nätaggen och moderkorten, så att du kan köra alla nätaggen redundant, och sen med nåt relä styra om varje moderkort ska få spänning?

Typ så aggen snurrar hela tiden, men varje moderkort styr istället en mellankoppling som släpper fram spänning till det moderkortet och på så sätt "emulerar" ett ATX-agg.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Citat:

Går det inte att bygga nån slags relästyrning mellan nätaggen och moderkorten, så att du kan köra alla nätaggen redundant, och sen med nåt relä styra om varje moderkort ska få spänning?

Typ så aggen snurrar hela tiden, men varje moderkort styr istället en mellankoppling som släpper fram spänning till det moderkortet och på så sätt "emulerar" ett ATX-agg.

Det var en mycket god tanke. Men jag vet inte hur bra det skulle fungera. Att koppla flera agg till ett moderkort är en sak, men flera moderkort till en strömkälla är en annan.
Själv har jag erfarenhet av att man inte kan driva till exempel hårddiskar, optiska enheter och liknande från tjuvkopplade nätagg. Jag förstår egentligen inte varför, eftersom när och hur enheten ska ha ström borde skötas mellan moderkortet och enheten i sig. Med flera moderkort, ja, känns som om det kan bli lite knepigt med power on/ok signaler och liknande.
Det är som att ha tre ledningar, snöra ihop dem, och sedan dela den till tre igen.
Men den stora fördelen är att man faktiskt kan köra nätaggen redundant.

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulevard
Det var en mycket god tanke. Men jag vet inte hur bra det skulle fungera. Att koppla flera agg till ett moderkort är en sak, men flera moderkort till en strömkälla är en annan.
Själv har jag erfarenhet av att man inte kan driva till exempel hårddiskar, optiska enheter och liknande från tjuvkopplade nätagg. Jag förstår egentligen inte varför, eftersom när och hur enheten ska ha ström borde skötas mellan moderkortet och enheten i sig. Med flera moderkort, ja, känns som om det kan bli lite knepigt med power on/ok signaler och liknande.
Det är som att ha tre ledningar, snöra ihop dem, och sedan dela den till tre igen.
Men den stora fördelen är att man faktiskt kan köra nätaggen redundant.

Konstigt, jag driver mina två hårddiskar och grafikkortet på ett separat nätagg som är "tjuvkopplat.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulevard

Själv har jag erfarenhet av att man inte kan driva till exempel hårddiskar, optiska enheter och liknande från tjuvkopplade nätagg. Jag förstår egentligen inte varför, eftersom när och hur enheten ska ha ström borde skötas mellan moderkortet och enheten i sig.

Vad jag har läst är det för att det tjuvkopplade nätagget kommer arbeta på max hela tiden och ge för mycket spänning, men å andra sidan har jag inte testat själv så det kanske inte gör det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulevard (byggloggen)

Varför skulle de ha matning på en till pin utöver 5AUX, som dessutom inte är power on. Var är isåfall power on?

jag har för mig att på vissa potentialer i vissa kretsar man mäter så kan man inte alltid "hämta" speciellt mycket ström? Ungefär som när man seriekopplar ett batteri till ett motstånd och "hämtar" ström både innan och efter motståndet.

Vilket leder till att det bästa är att öppna nätagget och följa sladdana ...;)

Permalänk
Citat:

Konstigt, jag driver mina två hårddiskar och grafikkortet på ett separat nätagg som är "tjuvkopplat.

Hm, isåfall måste det variera från hårdvara till hårdvara.

Citat:

Vad jag har läst är det för att det tjuvkopplade nätagget kommer arbeta på max hela tiden och ge för mycket spänning

Det var exakt det jag upplevde. Hårddiskarna och de optiska enheterna körde för fullt, ingenting fungerade som det skulle.

Citat:

Vilket leder till att det bästa är att öppna nätagget och följa sladdana

Jo, kom också fram till den slutsatsen

Jag uppskattar verkligen all feedback ni ger. Att bolla idéer och förslag och dela erfarenheter är väldigt värdefullt. Fortsätt med det!

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk

Det finns väll nätag som ger +5v som inte är för power-on? Typ som att ge lite småström till datorer med ex. Wake on LAN?

Om jag var dig skulle jag koppla ihop alla nätaggen och sedan ha tre stora swtchar (sådanna man greppar med hela handen) för att slå på/av strömmen till de tre moderkorten.

Själv har jag tjuvkopplat ett flertal nättag (ivf 7-8st) och inget av dem har gått på för fullt annat än vid uppstart vilket ju är normalt.

Ska bli ett kul projekt att följa det här. Hoppas bara det kommer updates ofta.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Citat:

Det finns väll nätag som ger +5v som inte är för power-on? Typ som att ge lite småström till datorer med ex. Wake on LAN?

Kontakten till moderkortet på ATX-agg har två pins med 5 eller 3,3V spänning (beroende på tillverkare) i avstängt läge. Det är 5AUX och power on. 5AUX är för wake on lan och liknande grejer, precis som du nämnde. Power on, antar jag är den andra pin:en jag hittade.

Har testat driva hårddiskar och grejer på endast tre nätagg, ska testa fler. Kanske fungerar det med dessa, återstår att se.

Ska göra så gott jag kan med detta. Gör fortfarande lumpen, men endast 3,5 av mina 15 månader kvar. Nästa vecka kommer jag spendera mycket tid i verkstaden, då börjar jag med bladmontagen och monteringen av nätaggen.

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare

Permalänk

Låter fint! Väntar på update.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

ser bra ut.
får man fråga vilken/vilka pumpar som ska driva loopen?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

får man fråga vilken/vilka pumpar som ska driva loopen?

Tänkte mig något i den här stilen. Den måste hantera några bar.

Färskvattenpump 12 V av membrantyp. Självsugande med automatisk tryckbrytare.
Flöde: 10,6 l/min.
Tryck: 3,1 bar.
Anslutning 1/2” R utv.
Strömförbrukning: 4,0 A.

Visa signatur

Vegetarian är ett fornnordiskt ord för dålig jägare