Permalänk

Dark Side Of The Moon-chassi

Tjenare, jag hade snart tänkt börja på mitt första chassibygge, och jag är tacksam för tips om hur jag ska göra. Tänkte att det räcker nog med att ha en HP där alla delar i datorn står på framsidan nu...

Jag hade tänkt ha som tema Pink Floyds klassiker "The Dark Side Of The Moon". På ena sidan ska det vara ett fönster med SACD-versionen av omslaget:

http://www.ginza.se/Archive/Images/item_img_large/25365.jpg

Ungefär så, fast det som är i datorn i bakgrunden istället för en skog. Den där ramen som finns där på ska inte heller vara med.

På andra sidan har jag tänkt att ha det vanliga omslaget:

http://www.arbybean.com/images/music/Pink%20Floyd%20-%20Dark%...

Där ska jag gravera ut det och ha lysdioder som lyser upp allt(även texten i övre högra hörnet). Som omslaget, fast lite mer lysande.

Så, nu vet ni ungefär hur det ska se ut, nu kommer den svåra biten: material och hur jag ska göra.

På fönstret har jag rätt klart för mig hur jag ska göra. Jag skär ut plexiglaset i de linjer som finns på SACD-omslaget och målar de delar som är målade på omslaget(triangeln, regnbågen och den vita linjen), och lägger ett blått lysrör inuti.

Men på andra sidan blir det lite knepigare. Jag hade tänkt få alla sex färger i regnbågen att lysa i en egen färg, utan någon inblandning från någon annan färg. Jag vet att jag måste avskärma dem från varandra på något sätt, men hur?

Ett annan sak är hur jag ska göra så att det ska bli så likt som möjligt i triangeln, att ljuset bara kommer igenom delvis där och så...

Och sist så kommer några korta frågor:

Behöver jag köpa en Dremel, eller räcker det med en kopia? Det är ju inte så jättedetaljerat och så...

Vad för sorts färg kan jag använda på fönstret?

Och så är jag tacksam för tips på chassi. Det ska vara svart, miditower och om det är fönster på ska det vara stort. Gärna att chassit är billigt också.

Ja, det var väl allt tror jag. Tack på förhand

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Om.. jag har fattat detta rätt, vilket jag kan inte har, så ska du måla på plexi, eller ska du.. typ använda dig utav lysdioder för att få de där strålarna genom prismat (triangeln)..?
Hur som helst, ska du måla så tipsar jag på Acrylfärger, fungerade hur bra som helst för mig..
Men sen om du ska ha i andra färger så finns det ju faktiskt "UV-färger" (vet att det heter annat, men jag kan inte uttala det ^^) i olika färger, blått, rött, grönt osv. Om du då hade använt dig av att måla med det, och sen bara ha ett UVccfl så hade det nog lyst fint.

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk

Jag ska måla på plexit på ena sidan(fönstret), och ha gravyr och lysdioder på andra sidan(utan fönster). Förlåt om jag var oklar där. Tack för tipsen iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk

Jag skulle bara ha gjort den sidan med dioder och graverat in triangeln. Du kan ju skära ut hål som är formade som ljusstrålarna, köpa CCFL-lysrör och sätta någon bockad plåt på insidan för att skärma av dem från varandra.

Otroligt bra artistval förövrigt, inte deras bästa skiva dock. Men det känns inte som det är Pink Floyds själ att modda ett chassi på det sättet fast skit samma.

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Medlem

Wow jäkla go ide
Jag satt just och lyssnade på Pink Floyd nyss så kommer jag in på denna sköna tråden!
Lägg speglar på botten i datorn efter du har gjort det du ska.
Lycka till krappet!

Visa signatur

Antec p183 | i5 750 @ 3.9 GHz | Asus P7P55D | ATI HD5850 775/1125 | Corsair DDR3 PC12800/1600MHz 2x2GB | OCZ 600W | SpinPoint F3 1TB | Intel X25 40GBx2 RAID0 | DELL 2209WA x3

Permalänk

Kåmputer: Det verkar ju vara en bra idé, förutom att det inte verkar finnas lysrör i alla färger(på GTEK fanns alla färger utom orange, och så fanns vitt och lila bara i 30 cm), men om du eller någon annan hittar någon skojig sida där det finns blir jag glad.

Och Jocke kan sluta fula sig

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

om det ska vara olika färger som plexit ska lysa med kan du använda dig utav färgat OH papper som du klipper i rätt form osv..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

ett annat förslag är att du graverar alla fält som skall lysa, sedan målar du de olika färgade fälten i respektive färg, välj en tunn färg som det kan lysa genom. Och till sist monterar du ett antal vita dioder runt fönstret så att det blir som en glowpad... TADA

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Medlem

så kan man också göra.. men då är risken för att det blir ojämnt osv enorm..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk

Goa förslag från er båda där. Dock är det inte på fönstret färgerna ska lysa igenom, utan på andra sidan. På fönstret ska det lysa igenom allting utom just färgerna(kanske litegrann, men inte mycket). Går det att göra den där glowpad-saken som Deone snackade om på aluminium?

En annan sak jag undrar är om jag skär efter linjerna på SACD-omslaget och sedan sätter ihop dem igen, så att det ser ut som på omslaget, kommer det att gå? Jag läste i någon annan tråd att plexiglas lätt spricker om man borrar i det...

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem

Jag har borrat i plexiglas av alla tjocklekar och
har aldrig lyckats med konsten att få sprickor i det.
Tar man en liten borr i början och sen tar den
man ska ha egentligen så är risken liten.
BTW : Kul idé .

Visa signatur
Permalänk

Äntligen ett riktigt Floyd fan! Ska bli kul att följa bygget kommer säkert att bli skitnice.

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem

Det skulle vara ballt med ett The Wall chassi
Ditt nästa bygga efter detta?

Visa signatur

Antec p183 | i5 750 @ 3.9 GHz | Asus P7P55D | ATI HD5850 775/1125 | Corsair DDR3 PC12800/1600MHz 2x2GB | OCZ 600W | SpinPoint F3 1TB | Intel X25 40GBx2 RAID0 | DELL 2209WA x3

Permalänk
Medlem

bygg efter denna gamla bilden...

http://undcon.com/sweclockers/pinkfloyd.jpg

bra grupp - snygga skivomslag

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Jag tror jag ska göra den fönsterlösa sidan ungefär som Kåmputer skrev förut. Dock så finns det ju en färg som är lite problematisk: Orange. Jag såg på en CCFL-rörsförpackning(från Sunbeam, tror jag) att det fanns orange, men jag hittar inte den färgen på någon webbutik(inte ens på Sunbeams hemsida faktiskt!), så om någon hittar ett orangt(hur skriver man egentligen det?) CCFL-rör någonstans får ni gärna hojta till.

edit: Inte Sunbeam, Cold Cathode Light Kit hette det tydligen

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk

annars så är det svårt att få till färger med ccfl.. blå grön röd vit är okey men de andra skulle jag villja att du satsar några leds på..

Visa signatur

I am Extrazz.