Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Samsung SyncMaster 940B [Recension/Bilder]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Jag har en fråga: När man stänger av datorn ska man stänga av skärmen då också eller kan man låta den vara i "viloläge"?

Förut har jag bara låtit den vara i viloläge, men på senare tid så har jag börjat fundera om det är hälsosammare att stänga av skärmen också.
Sen har jag lite smått börja irritera mig på ON/OFF-lampan som blinkar när skärmen är i viloläge, den lyser ju upp hela mitt sovrum när jag ska sova... Fattar inte att den lilla dioden kan vara så stark.

Hehe, samma med den skärmen ja har nu, stör mig på att knappen blinkar...det e därför ja stänger av den helt...men sen slog mig tanken att det kanske skadar den, aja...lär fortsätta med det även när min tft trillar in

Visa signatur

Philips 273E | Gigabyte MA770-UD3 | Phenom II 940BE@3.4Ghz | OCZ Vendetta 2 | 2x2048MB Corsair XMS2 | Radeon HD4770 512MB | Antec P180B | Corsair Powersupply 520W | Logitech MX1100 | Logitech Illuminated | Logitech Z-2300

Permalänk
Hedersmedlem

Tänkte ställa precis samma fråga som Cyberfrog. Ok jag litar på svaret då.

Phalle, så du klagar på den lysdioden!? 1 dm ifrån den lysdioden är det en blå lysdioden från logitech x620 högtalarsystemet. Den är MYCKET starkare. Jag stänger av båda på natten (och datorn för den lyser väldigt mycket).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Tänkte ställa precis samma fråga som Cyberfrog. Ok jag litar på svaret då.

Phalle, så du klagar på den lysdioden!? 1 dm ifrån den lysdioden är det en blå lysdioden från logitech x620 högtalarsystemet. Den är MYCKET starkare. Jag stänger av båda på natten (och datorn för den lyser väldigt mycket).

Ne, 1 dm från från skärmen ligger min uppochned vända SonyEricsson V800, eftersom den också blinkar

Tillverkarna av IT-prylar verkar vilja att vi ska få epelepsi

Permalänk

lite synd bara att den läcker vitt ljus nånstans på allas skärmar =/ jag får en ny nästa vecka får se om den är likadan som den jag har nu (alltså 940B)

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte kan se någon som helst skillnad på DVI och VGA på sin 940? Har försökt hitta någon skillnad under en period nu men icke hittat någon. Mycket bra bild på båda, så varför all hype kring DVI frågar jag mig.
Är det bara marknadsföring modell "-Det är digitalt! Digitalt är alltid bättre!" måtro?

Men visst, jag klagar inte över att ha ett val, eller kunna koppla sin skärm till två datorer

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna skärmen idag, då jag inte är så bra på skärmar osv, har jag några frågor.

1. Måste man installera programmen som kom med på cdn?

2. Jag ser ingen bild i mediaspelaren när jag kör i analogt läge, men ser däremot om jag kör i digitalt. Vad kan det bero på?

/.A

Permalänk
Medlem

1. Nix. Bara du installerar drivrutinerna. Jag har inte installerat programmen, efter den senaste formationen av datorn.

2. Låter någon annan svara på den frågan då jag inte har den blekaste aning

Permalänk
Medlem

1. Vad är det för drivrutiner? Skärmen funkar och jag har inte använt någon skiva?

2. Löste det genom att ta bort VGA-kabeln och bara använda DVIn

Permalänk
Medlem

2. Jag skulle tro att ditt grafikkort trodde att du hade 2 skärmar eftersom du använde båda kablarna samtidigt. Då är det endast den primära "skärmen", eller anslutningen som media kan visas på. Så brukar det bli när man kör tv-ut ibland vet jag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp något sånt är det. Likaså med tv-out. Ibland funkar det inte att få filmen på tv:n om man inte gör den till primär skärm.
Jag har också märkt att film osv funkade bra men inte lagt någon större tanke vid det, men då är det som ni säger digitala anslutningen som gör att det funkar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Är det bara jag som inte kan se någon som helst skillnad på DVI och VGA på sin 940? Har försökt hitta någon skillnad under en period nu men icke hittat någon. Mycket bra bild på båda, så varför all hype kring DVI frågar jag mig.
Är det bara marknadsföring modell "-Det är digitalt! Digitalt är alltid bättre!" måtro?

Men visst, jag klagar inte över att ha ett val, eller kunna koppla sin skärm till två datorer

DVI är väl lite bättre, har inte provat VGA själv än då jag inte har några bekymmer med DVI.
"Varför fixa något som inte är trasigt?"

Permalänk
Medlem

80cm från skärmen? Finns ju inte en chans att du sitter en meter från skärmen.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Det blir antagligen en sån här skärm för min del, men jag har en fråga. I lägre upplösta filmer och klipp, hur ter sig skärmen i uppspelning av dessa? Ser det grynigt och suddigt ut?
Ingen som märkt nackdelar med enbart 16,2M färger?

Permalänk
Medlem

Filmer uppskalas ju av grafikkortet så det ser ut precis som på en CRT eller en vad-som-helst.
Sen om lägre upplösningar så skalar skärmen 800x600 och uppåt jättefint, 640 blir lite grötigt men inte oläsbart (BIOS etc). Färgproblem har jag inte sett några speciella, förutom att svart inte är särskilt svart.

Permalänk
Medlem

Okej det låter ju bra!
Så det är ett rekomenderat köp då?
Otroligt läcker design har den iallafall!

Permalänk

Jag funderar även myyyyycket på denna skärm.

som sagt, är 16.2 milj. färger en stor nackdel?
Piper den måste man väl kunna byta. Skärmar ska hålla käft!

Ge mig en anledning att inte köpa denna skärm

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur den kan pipa för endel?

Permalänk

Laddaren till min digitalkamera gör samma sak, fast det hör man bara om man lägger örat mot...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr4y3r
Jag fattar inte hur den kan pipa för endel?

Nu har min skärm börjat låta som ett bi (jag har en dator som är helt ljdlös så jag hör det mycket bra). Bi-ljudet försvinner om jag höjer brightnesstill över 70.

Lyssna på baksidan av skärmen om ni vill kolla om ni också fått detta problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Jag funderar även myyyyycket på denna skärm.

som sagt, är 16.2 milj. färger en stor nackdel?
Piper den måste man väl kunna byta. Skärmar ska hålla käft!

Ge mig en anledning att inte köpa denna skärm

Du märker ingen skillnad på 16.2 eller 16.7. 16.2-tekniken (TN) var sämre i början. Men det är inga problem nu. Jag menar... 16 miljoner färger för fan!

Permalänk

Vad jag har förstått så är det inte 16 miljoner färger i 16.2 milj.
Den emulerar de färger den inte kan visa genom att flera pixlars färg blir den färgen... på nåt vis.... det står lite om detta i ett produkttest vet jag, där gås de flesta begrepp igenom...
Sök lite så finner ni. Jag är lat....=)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Vad jag har förstått så är det inte 16 miljoner färger i 16.2 milj.
Den emulerar de färger den inte kan visa genom att flera pixlars färg blir den färgen... på nåt vis.... det står lite om detta i ett produkttest vet jag, där gås de flesta begrepp igenom...
Sök lite så finner ni. Jag är lat....=)

Då TFT var en nyare teknik var detta ett problem. Det är inte det längre. Människa ser inte denna skillnad.

Här följer två kurvor, den ena från VP930 som har 16.7 och den andra från VX924 som har 16.2.

VP930
http://tomshardware.se/skarmar_och_tv/skarmar/20051117/images...

VX924
http://images.tomshardware.com/2005/06/02/viewsonic_vx924/del...

* Om deltaE >3 är färgen som visas signifikant olik den teoretiska, vilket betyder att skillnaden kan uppfattas av tittaren.
* Om deltaE <2 avgör LaCie att kalibreringen har lyckats, dock inte helt perfekt, men skillnaden är omärkbar för tittaren.
* Om deltaE <1 är färgåtergivningen utomordentlig.

Som sagt, omärkbart för tittaren. Dvs TN-panelen fungerar precis som 16.2 miljoner färger för oss MÄNNISKOR :).

Så VX924 har 97% av VP930 och 97P0s färger. Men 970P har bara 50% av VX924s responstid och VP930 har bara 37,5% av densamma. Så det ena tar nog ut det andra skulle jag säga.

Sen ska man väl tänka på att den "nya" tekniken som 970P och VP930 har inte är helt ny. I grunden är den äldre än TN, men man har "förbättrat" den lite.

EDIT: Drog ner min 19" CRT diamondtron till 16 bitar färg nu, dvs mindre än 16.2 miljoner färger. Märker ingen som helst skillnad varken i windows, på bilder eller spel. Och då har jag bra syn. Så va fan...

Nu ska jag inte skriva här mer, jag äger snart en av de bästa TFT-skärmarna som finns på marknaden. och om jag mot förmodan stör mig så mkt på något att jag vill byta så får jag göra det utan problem.

Permalänk
Hedersmedlem

För att reda ut det lite mer alltså.
16,2 eller 16,7 låter ju inte så stor skillnad men jag tror det kommer från beror på detta (wikipedia):

Citat:

some are unable to display the full 16.7 million colors (24-bit truecolor) available from modern graphics cards. These particular panels, with 6 bits per color channel as opposed to 8, can approach true 24-bit color using a dither method which quickly cycles pixels to simulate a given shade, which are noticeable to some and discomfiting to others.

Det verkar alltså inte vara riktigt 16,2 miljoner färger, därav att man buar ner på det.
2^(8*3) ~ 16,7
2^(6*3) = 262 144

Men detta kanske är lite gammalt för 16,2 panelerna idag (?).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
För att reda ut det lite mer alltså.
16,2 eller 16,7 låter ju inte så stor skillnad men jag tror det kommer från beror på detta (wikipedia):

Det verkar alltså inte vara riktigt 16,2 miljoner färger, därav att man buar ner på det.
2^(8*3) ~ 16,7
2^(6*3) = 262 144

Men detta kanske är lite gammalt för 16,2 panelerna idag (?).

Ja det är ju det det är.

Jag har fått min VX924 idag och färgerna är helt otroliga!

Ni som har CRT kan ju testa att dra ner fårn 32 bitar till 16 bitar, ni kommer inte se någon skillnad.

Permalänk

Hejsan Kids!

Fick min skärm idag och är kalasnöjd! Har inte upptäckt några döda pixlar!
3500 inkl frakt från webbhallen får anses som bra.

Har även fått bra inställning på skärmen med det medföljande Natural Color. Dock var ett av inställningsprogrammen riktigt kass.... ni märker nog vilket.

Har bara hunnit spela ett spel, bilspelet Flatout, vilket funkade bra. Inte säker på att jag körde det i native-upplösning dock.

Annars funkar skärmen bra. Jag har inte hört nåt av surret som många pratar om. Har inte ägt nån tft innan, så jag har inget annat att jämföra med än en kass 17" crt. Denna skärm kommer mer än väl att uppfylla mina krav, så den rekommenderar jag!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Även jag fick min 940B idag, väldigt nöjd med den, varken nå döda pixlar eller nåt surr...helt underbar bild och design.
Testade counterstrike och quake 4 och jag märkte ingen ghosting alls på båda spelen.

enda jag var lite smått missnöjd med var väl att webhallen var lite väl sega med att skicka skärmen...beställde i måndags och den skickades först i torsdags så jag fick den idag.

för övrigt så kan jag också rekommendera denna skärm

/Maffe

Permalänk

Maffe: Det var exakt samma sak för mig, dock beställde jag den på söndagkvällen vilket innebar att de hade orden på måndag morgon...
Som sagt, vet inte om jag kör webhallen nästa gång...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Om man har två datorer, kan man då ha den ena kopplad till dvi och den andra till analog? Vad händer om man har bägge datorerna igång? Kan man växla mellan dessa på skärmen då eller kan man bara ha använda en anslutning åt gången?

/P

Visa signatur

Asus P4p800 SE | p4 2.0 @ 2.66 | 4 x 256 a-data pc3200 dual channel | leadtek 6800LE 12/6 | 2 x seagate 160 s-ata | 1 x maxtor 200 s-ata | 1 x 80 seagate ata | 2 x seagate 200 s-ata | Nec 2510a | levicom 500 watt | 3 x papst 80mm | 2 x papst 92mm | 1 x papst 120mm.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funkificator
Denna tråd handlar inte om skärmanslutningar, den handlar om webhallens leveranstider osv.

Skärp dig för fan. Klart man ska kunna diskutera hur man kan använda skärmanslutningarna på denna skärm i den här tråden. Så gå lägg ner, har du inget och tillföra tråden så låt det vara då.
Har du mer synpunkter så skicka PM så slipper denna tråd bli förstörd.

Permalänk

Ber om ursäkt! Jag skrev i fel tråd. Har en på gång om webhallens leveranstider (där jag köpte min skärm) och fick mail om att det kommit svar i bägge trådarna. Jag öppnade en tråd men tänkte på den andra, om ni fattar.

Jag ber M203 så mycket om ursäkt för "påhoppet" *skäms*

Jag fick min skärm i fredags och är mycket nöjd hittils. Inga döda pixlar!
Det finns nån inställning om "autokälla" i skärmens inställningar men jag vet inte vad den gör.... det borde ju ialla fall gå att ha den kopplad till två källor, men vad som händer om bägge är på vet jag inte. Kanske är det så att om autokälla sätts till manuell, så får man välja vilken källa man vill ha signal ifrån.

Ingen som testat?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)