hur kopplar man ihop två datorer med en nätverkskabel?

Permalänk

hur kopplar man ihop två datorer med en nätverkskabel?

Hur gör man för att koppla ihop två datorer med en nätverkskabel som går från ena nätverkskortet på dator 1 till andra nätverkskortet till dator 2?

Hur ställer jag in ip nummer och allt det där, var länge sen jag gjorde det så jag har glömt bort.

nån som kan skriva step by step?

Visa signatur

/Erik

Permalänk
Medlem

1. Ställ in båda datorer på att erhålla ip och dns automatiskt.

2. Sätt i ena ändan av kabeln i den ena datorn.

3 Sätt i andra ändan (<-- obs viktigt) av kabeln i den andra datorn.

Permalänk

jag får bara upp privat automatisk ip, vad kan vara fel då? man ska ha en korsad kabel va?

hur ska den kunna tilldela automatiskt? borde man inte ställa in manuellt?

Visa signatur

/Erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
1. Ställ in båda datorer på att erhålla ip och dns automatiskt.

2. Sätt i ena ändan av kabeln i den ena datorn.

3 Sätt i andra ändan (<-- obs viktigt) av kabeln i den andra datorn.

Om han ska koppla dator-dator så ska han inte köra med erhåll ip automatiskt, ställ in statiska ip adresser. Exempelvis 192.168.0.1 och 192.168.0.2

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

Jo, det ska vara korsad kabel om du inte har en switch eller hub emellan. Du lär också behöva ställa in adresserna manuellt. Förslagsvis gör du så här:

Dator 1:

ip: 192.168.0.1
nätmask: 255.255.255.0
gateway: kan lämnas tomt, eller skriv samma som ip

Dator 2:

ip: 192.168.0.2
nätmask: 255.255.255.0
gateway: se ovan

Permalänk
Hedersmedlem

Man behöver inte ha korsad kabel om något av nätverkskorten har auto mdi/mdix stöd. Är det gigabit (1000Base-T) så ska det vara rak även mellan datorer enligt standard.

Generella tipset för att se om korsad eller rak kabel fungerar är att se om link lampan på nätverkskorten lyser. Lyser den och (och kanske någon annan med) så är det mjukvaran som är felkonfigurerad.

Det går bra att ställa in att datorerna ska ta emot IP om det är modernt OS (windows 2000 och uppåt) de har en funktion som heter APIPA (Atomatic Private IP Addressing har jag för mig).
Dvs windows kommer efter en tid om det inte får något svar från en DHCP-server att tilldela sig själv 169.254.x.x/16
Eftersom båda datorerna hamnar på samma nätverksadress kan man använda det.

Men det är ju inte att rekommendera om man vill ha det snabbt (det tar ett tag för windows att bestämma sig för att det inte fått något svar och går på APIPA). Jag skulle själv alltid ställa in statiska IP:n
Man vet vad för IP det är utan att behöva kolla upp det också.

Jag ville bara reda ut lite vad som gäller.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Om han ska koppla dator-dator så ska han inte köra med erhåll ip automatiskt, ställ in statiska ip adresser. Exempelvis 192.168.0.1 och 192.168.0.2

Jag brukar köra med erhåll automatiskt, det funkar bra.

Men visst, det går med statiskt också givetvis, tänkte bara säga det enklaste.

Permalänk
Medlem

klar det funkar med att erhålla ett ip oxo, bara det att du aldrig kommer få ett ip från en DHCP om inte någon av datorerna är en DHCP. Istället sätter datorn själv ett ip som ligger i 169.254- serien, så länge båda datorerna ligger i samma ip serie så funkar det

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se