Mounta min windowsburk från Debian Sarge

Permalänk
Medlem

Mounta min windowsburk från Debian Sarge

Tjenare! Har ett problem med att mounta min windowsburk i min server som kör Debian Sarge.

För att ens kunna kommunicera emellan dem använder jag Samba, vilket jag har lite problem med. Jag tror jag har lyckats att få windowsburken och linuxburken att kommunicera med varandra. När jag öppnar Kör på windowsburken och skriver in "\\<ip till servern>" får jag upp en ruta där jag ska skriva in ett användarnamn och lösenord, så jag antar att jag har gjort rätt där. Att lyckas ställa in vilken användare och vilket lösenord man ska ange är dock en annan femma, men det är inget större bekymmer då jag främst behöver kunna connecta från servern till windowsburken.

Hur som helst.. Att mounta är inte helt lätt. Har även försökt googla runt lite och sånt, men jag hittar inget jag kan ha nytta av. Skulle vara schysst om någon kunde hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

mount -t smbfs //<ip>/path /mnt/

Permalänk

Jag har installerat samba men det verkar inte fungera alls. Får detta felet när jag försöker att mounta min windowsburk.

root@monocerus:/usr/local/samba/bin# mount -t smbf //fille/warez /mnt/warez/
mount: unknown filesystem type 'smbf'

jag kan hitta windows datorn genom att gå in till /usr/local/samba/bin

och sedan använda smbclient. Men det finns ingen path till smbclient borde det inte vara det.

Jag använder slackware 10.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikaelkrantz
root@monocerus:/usr/local/samba/bin# mount -t smbf //fille/warez /mnt/warez/
mount: unknown filesystem type 'smbf'

smbfs

Permalänk

blev inte bättre av det,

root@monocerus:/tmp/samba-3.0.21a# mount -t smbfs //fille/warez /mnt/warez/
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on //fille/warez,
missing codepage or other error
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so

Permalänk
Medlem

Stöd i kärnan?

Permalänk
Medlem

smbmount //fille/warez /mnt/warez

Edit:Samma arbetsgrupp? Om det nu spelar någon roll..

Permalänk
Medlem

Du behöver installera paketet smbfs också. Sedan kan du testa att skicka med användarnamn också, '-o username=kalle'

Permalänk
Medlem

han lär dessutom har stöd för smbfs i kärnan. ffs.

Permalänk
Medlem

Standardkerneln i Sarge har det.

Permalänk
Medlem

Hej på er, jag tänkte att det är lika bra att anväda en gammal tråd för jag har ett liknande problem.

Jag vill mounta en mapp på en av mina windowsburkar till en av mina Linux datorer, men det vill sig fan inte

Följande fungerar:
smbmount "//192.168.0.24/PATAN" "/home/ftp/tmp/" -o ro

Men när jag lägger till en mapp i sökvägen till Windowsburken skiter det sig:
smbmount "//192.168.0.24/PATAN/ISO" "/home/ftp/tmp/" -o ro
2589: tree connect failed: ERRDOS - ERRnosuchshare (You specified an invalid share name)
SMB connection failed

Jag har googlat en hel del och testat lite saker men inget har hjälpt, och jag har inte hittat något om vad som egentligen är problemet. Kan någon lösa detta är jag evigt tacksam, har fan mekat med det till och från i veckor.