Permalänk
Medlem

Ps/2 -> Usb ?

Nu vet jag inte riktigt om detta är rätt del av forumet men i alla fall:
Jag har nyligen bytt upp mig till en laptop och har lite problem med att spela vissa "shoot'em up" på det lilla tangentbordet. Jag vet att det finns USB -> PS/2 till möss och tangentbord som har USB-utgång men finns det motsatta? kan man eventuellt bygga det själv?
Jag hade självklart kunna köpa ett usb-tangentbord men jag har kollat på ett antal och inget fungerar så bra som mitt gamla compaq ps/2.

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk

finn gör det.. men det går bygga sj men det är svårt.. mkt bättre att lägga ~50kr på en som är riktig.. finns någ på onoff, elgiganten, siba, pc city mm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hittar inte det där. Du har ingen länk?

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk

nepp.. men jag har sett många sånna där adapters hos någon av de.. tror inte de hetter något utan mer ett anorlunda namn.. gå till någon av de o titta/fråga

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Du kan inte hitta en bild på den i alla fall? Det måste, om det finns en sådan pryl, finnas på någon sida på internet. Jag har nämligen aldrig sett en sådan och jag brukar för övrigt ha koll på sådana prylar.

EDIT: Jag hittade två st. olika, en passiv och en aktiv på kjell.com. Vad är skillnaden? Vilken ska jag välja?

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk
Medlem

vi har ett gäng sådana på jobbet och kan säga som så att det inte funkar med alla ps/2-möss, så du får väl hoppas på att det går..

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Finns de som ser ut såhär:

http://www.sforh.com/images/accessories/ps2-usb-adapt.gif

Och jag har sett de som ser ut såhär fast PS2>USB istället för USB>PS2

http://www.ted-kyte.com/3D/Pictures/Adaptor%20PS2%20-%20USB.j...

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Är du ute efter en USB --> PS/2-adapter?

Har nån svart liggandes nånstans hemma som flera polare provat i sina datorer men ingen har fått den att funka..

Skicka ett pm om du är intresserad

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Avstängd

har 3st USB --> PS/2-adaptrar

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk
Medlem

nejnej, USB -> ps/2 adaptrar har jag också ett par.. ska däremot kila ner till kjell imorrn och kolla upp ps/2->USB adaptrar

Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk

vet att de kört med båda i skolan iaf.. jobbigt när snorungar snor de.. är oftast gröna..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Kjell är din gud. Art-nr 38-011 på Kjell är precis vad du behöver.

Done and done.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Kjell är din gud. Art-nr 38-011 på Kjell är precis vad du behöver.

Done and done.

snälla läs innan du postar....

Permalänk
Medlem

Hey, har lite probs. med en liknande produkt, dock är det inte 2st ps/2 utan bara en. USB -> 1x ps/2. Men jag får inte musen / tangentbord att funka med den, någon som har nån lösning till dettA?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellemando
snälla läs innan du postar....

Vad menar du? Är det inte exakt en sån som efterfrågas? Jag fick intrycket att det är det iaf.
"Jag hade självklart kunna köpa ett usb-tangentbord men jag har kollat på ett antal och inget fungerar så bra som mitt gamla compaq ps/2."

Sen om man säger USB->PS2 eller tvärt om.. Det beror på från vilket håll man ser det. Konverterar man USB-porten till en (eller flera) PS2-portar, eller konverterar man PS2-tangentbordet till ett USB-tangentbord?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Finns på Webhallen;)

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orca10
Du kan inte hitta en bild på den i alla fall? Det måste, om det finns en sådan pryl, finnas på någon sida på internet. Jag har nämligen aldrig sett en sådan och jag brukar för övrigt ha koll på sådana prylar.

EDIT: Jag hittade två st. olika, en passiv och en aktiv på kjell.com. Vad är skillnaden? Vilken ska jag välja?

En passiv adapter kopplar i stort sett bara om kablarna medan en aktiv gör om signalen.

Vilken du ska välja beror på ditt tangentbord (vad jag minns räcker det med en passiv om tangentbordet har klockan själv annars krävs en aktiv)

Permalänk
Medlem

Tangentbord som har ps/2 kontakter är inte gjorda för att hantera usb-protokollet, därav behövs en aktiv converter som gör om signalerna.

Däremot klarar de flesta usb-tangentbord av att generera vanliga ps/2 signaler.

Kan klart finnas undantag men tycker det känns konstigt om man bygger ett tangentbord med usb-stöd och sen sätter på en ps/2 kontakt på den.

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemsida
Acer Ferrari 4000
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." / Jeff Pesis

Permalänk
Hedersmedlem

Den på Kjell har jag testat, så den funkar bra. Du var inte intresserad av min (skickade ett pm till dig för ett tag sen)?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |