Antivirus - jämförelser, prestanda, resursförbrukning?

Permalänk
Medlem

Antivirus - jämförelser, prestanda, resursförbrukning?

Som rubriken säger skulle jag vilja höra era röster och rekommendationer om ett bra Antivirusprogram.

Jag kör personligen Norton Antivirus 2005, och har kört varje version sedan 2002.

Jag får dock känslan av att det känns lite slött, som att det sölar ner datorn en aning, jag minns att det var en ganska markant skillnad från att inte ha något alls installerat.

Jag tycker Norton för övrigt ger ett säkert intryck, snyggt gränssnitt och gör vad det ska. Automatiska uppdateringar m.m fungerar ju också.

Det jag är på jakt efter är ett annat Antivirusprogram, som gör vad de ska, men som även är väldigt resurssnål, har ett lika skönt gränssnitt som Norton. Utan att strula eller lägga sig i för mycket i Windows.

Jag vill ha eran hjälp, tips på bra antivirus, info om resursförbrukningen m.m. Jag vill inte ha ett svar som "Kaspersky FTW!" av någon som bara slangat in ett antivirusprogram som fungerar bra på hans dator. Jag vill ha en rekommendation av dig som testat en del olika, och har lite kunskaper om ämnet.

Tack på förhand

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: Antivirus - jämförelser, prestanda, resursförbrukning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sme
Som rubriken säger skulle jag vilja höra era röster och rekommendationer om ett bra Antivirusprogram.

Jag kör personligen Norton Antivirus 2005, och har kört varje version sedan 2002.

Jag får dock känslan av att det känns lite slött, som att det sölar ner datorn en aning, jag minns att det var en ganska markant skillnad från att inte ha något alls installerat.

Jag tycker Norton för övrigt ger ett säkert intryck, snyggt gränssnitt och gör vad det ska. Automatiska uppdateringar m.m fungerar ju också.

Det jag är på jakt efter är ett annat Antivirusprogram, som gör vad de ska, men som även är väldigt resurssnål, har ett lika skönt gränssnitt som Norton. Utan att strula eller lägga sig i för mycket i Windows.

Jag vill ha eran hjälp, tips på bra antivirus, info om resursförbrukningen m.m. Jag vill inte ha ett svar som "Kaspersky FTW!" av någon som bara slangat in ett antivirusprogram som fungerar bra på hans dator. Jag vill ha en rekommendation av dig som testat en del olika, och har lite kunskaper om ämnet.

Tack på förhand

Kapersky FTW!!!! LOL! ROFL...

Hej. Jag har också haft samma erfarenhet som du med att Norton sölar ner Windows. I alla fall upplevde jag att Norton segar ner en del i uppstarten.

Jag valde ett annat och har nu använt Kapersky i cirkus ett år sådär. Funkar som en dröm. Gör ingen märkbar skillnad i boot och är inte heller segt att öppna. Det ligger inte och stör heller som vissa andra antivirus tenderar att göra. "Vill du stoppa det här programet från att nå internet?" - Nej, Counter Strike går ut på att spela på internet dumma jävla dator! Det kan ju dock bero på handhavande fel.

Är du i tankarna på annat så testa gärna Kapersky, ska vara bland det bästa på marknaden också av vad jag har kunnat utläsa i olika recensioner m.m.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag använder NOD32 som jag tycker inte alls är något resurskrävande, alltid snabbt! Gör de det ska och uppdaterar sig med ny defination flera gånger per dag känns det som kommer en bubbla där det står och står alltid ett nytt nummer där så! Så fort jag får nånting klagar dne vilket är bra (Mail, går in på nån hemsida, laddar hem nått osv.)

Så jag rekommenderar NOD32!

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket som slår norton i att slöa ner datorer. Själv kör jag mcafee

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
Jag använder NOD32 som jag tycker inte alls är något resurskrävande, alltid snabbt! Gör de det ska och uppdaterar sig med ny defination flera gånger per dag känns det som kommer en bubbla där det står och står alltid ett nytt nummer där så! Så fort jag får nånting klagar dne vilket är bra (Mail, går in på nån hemsida, laddar hem nått osv.)

Så jag rekommenderar NOD32!

När ditt NOD32 updaterar , laggar din dator till rätt så mycket? Tycker att det känns som att min gör det :\..

// mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Avast! Anti-Virus är väldigt bra, scannar burken en gång efter installation (om du vill) sedan scannar den bara anslutninger, filer som öppnas osv osv så det tar inte mycket kraft alls.

NOD32 är också väldigt resurs snålt. Bytte nyligen from Avast! till NOD32 och är nöjd.

AVG Anti-Virus ska vara bra vad jag har hört. Snabbt, enkelt men ändå effektivt.

Nortons skit har jag aldrig använt för jag ser hur den slöar ner alla andras datorer och kommer med so extremt mycket onödigt skit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
finns inte så mycket som slär nortin i att säla ner en dator. Själv kör jag mcafee

"Antivirusprogram kan öppna datorn för hackare"

Visa signatur

En del lever sitt liv, högt upp på en piedestal
En del lever sitt, bara för å rasa av

Permalänk
Medlem

"McAfee har redan täppt till alla drabbade produkter via sina tjänster för automatiska uppdateringar. "

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kör med Panda Platinium på min egen och märker då inte av det. Panda Titanuim tycker jag inte om, drar rätt mycket ibland. Nod32 är jag rätt imponerad av, kör det på servern och har funkat klanderfritt hela tiden.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
Jag använder NOD32 som jag tycker inte alls är något resurskrävande, alltid snabbt! Gör de det ska och uppdaterar sig med ny defination flera gånger per dag känns det som kommer en bubbla där det står och står alltid ett nytt nummer där så! Så fort jag får nånting klagar dne vilket är bra (Mail, går in på nån hemsida, laddar hem nått osv.)

Så jag rekommenderar NOD32!

Min polare kör NOD32, jag upplever att den har problem att fixa även de enklaste infektioner som norton eller fsecure skulle klarat av utan removal tool. Lite jobbigt när man väl blivit smittad

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

NOD32 har även ibland en viss förmåga att hitta virus som inte finns. Känns inte så säkert skulle jag säga.
Kaspersky är bra enligt mig för det hittar en hel del men slöar ner datorn för mkt då den scannar och en scanning ska inte behöva ta 24h som det säkert hade tagit för mig om jag inte avbrytit bort mot 16h och då kommit runt 70-80%.
Kör med Norton nu igen då Kaspersky blir så segt och tar tid på sig.

Permalänk
Medlem

Nod32 rekommenderar jag, har använt det snart i 1 1/2 år, och har inte haft några problem, innan dess använde jag norton 2004, och man märkte verkligen skillnaden på prestanda. att starta datorn gick mycket fortare och att söka efter virus ochså.

Och som tidigare nån sa att nod32 segar datorn när den uppdaterar har jag iaf inte märkt nåt av. jag kör det på 2 datorer. Min workstation/gaming burk och den långsamma dumburken (server), funkat fint på båda.

Jag tycker nod32 gör sitt jobb, men det är nog viktigare att du skaffar en brandvägg som stoppar att dom ens kommer in. Windows XP's brandvägg gört jobbet iaf, men en dag då jag testade win2000 så märkte jag direkt att den drog in en massa maskar och sånt, och det är ju p.g.a. brandväggen.

Permalänk
Medlem

Testa Trend Micro PC-Cillin. Grymt bra, tycker jag. Drar lite resurser och är snabb och säker. Ingår både brandvägg och antivirus. Har använt det i snart två år. "Set it and forget it".

Visa signatur

Dator: Apple iMac 27-inch, Mid 2011 | Intel Core i5 2.7GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6770M 512 MB | 1 TB HD + 2.5 TB extHD | Mac OS X Lion 10.7.2
Mobil: iPhone 4 8 GB
MP3-spelare/Hörlurar: Cowon J3 32 GB + 16 GB microSDHC | Cowon D2 4 GB + 32 GB SDHC | Sansa Clip 2 GB | Sennheiser IE8 | Shure SE530 | Audio Technica ATH-M50 | AKG K 242 HD

Permalänk
Medlem

Kaspersky.

Permalänk

Kaspersky dödade mina samurize och cureinfo scripts. *grrr*
Avast och Nod32 ser Serv-u som trojaner, Eh?

Vad ska man köra idag? Allt verkar suga verkar det som..

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Hedersmedlem

Om du vill höra personliga omdömen så har jag testat följande:

F-secure: Krånglig att konfigurera
Norton AV 2003,2004,2005: Enkelt att ställa in, drar dock mycke systemresurser både CPU och minne.
Kaspersky: relativt enkel att konfigurera, finns en del avancerade funktioner, kräver dock en del minne och CPU
NOD32: Använder knappt CPUn, "relativt" lite minnessanvändning (runt 16mb+ 14mb), internetmonitorn krånglar dock med vissa sajter.

Permalänk
Medlem

F-secure använder jag och jag är nöjd. Drar lite systemresurser och är enligt mig inte krångligare än NOD32.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem

Lägger in en fråga....

Vad är det för skillnad på en scanning med Nod32 och Kaspersky ?

med nod tog det 13minuter och med kaspersky typ 2 timmar att scanna igenom mina diskar.

Jag hade likvärdiga inställningar i båda programmen, ex...alla filtyper scannades.

Gör nod32 ett sämre jobb eftersom det är så mycket snabbare?

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yacuzhi
Lägger in en fråga....

Vad är det för skillnad på en scanning med Nod32 och Kaspersky ?

med nod tog det 13minuter och med kaspersky typ 2 timmar att scanna igenom mina diskar.

Jag hade likvärdiga inställningar i båda programmen, ex...alla filtyper scannades.

Gör nod32 ett sämre jobb eftersom det är så mycket snabbare?

Bra fråga och egentligen ska inte jag svara på den eftersom jag inte är till 100% säker. Antagligen så söker NOD32 på ett mindre noggrant sätt, därmed inte sagt att det är sämre bara annorlunda det Kapersky gör. Vad jag har upptäckt är att Kapersky söker inne i .iso filer med mera så har man många sådana tar det en halv evighet att söka.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

har länge diskuterat frågan om nod32 vs kaspersky på ett annat forum..många tester har gjorts om man kan inte säga att ett är bättre än dt andra.

Kaspersky tar mera minne från din data och har längre scantid, nod32 har koratre scantid och är inte lika krävande för datorn, kasperksy kan är något bättre men nod32 smidgare, dett är alltså en smak sak, sitter man på en gammal PII 300mhz 128 ram kommer dt gå mkt smidgare med nod32 men sitter du på 2gig ram och en high end dator kan du enkelt köra kaspersky utan att störas. Sen är dt oxå en smaksak och inbitna fans från respektive sidor finns ju alltid. Dock är kasperksy 6 på väg och kommer detta år nångång och beta versionerna är lovande med snabbre söktid osv.

Man kan tjata hur länge som helst om för och nackedelar mellan dessa två, så välj bara det som du tror passar bäst för dig och din dator...

Personligen använder jag nod32 för tillfället p.g.a lite minne i datorn (512) men när kasperksy 6 kommer ut ska jag definitivt ge den en chans

mvh tobb3

Visa signatur

amd 3200+ (venice) | MSI k8N Neo4-f | 120gb + 40gb Seagate & Samsung | 2x256mb twinmos pc3200 (dual) | C3D X800GTO 16pip. @ 540/540 | 3Dmark 05 6311 p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metsat
Testa Trend Micro PC-Cillin. Grymt bra, tycker jag. Drar lite resurser och är snabb och säker. Ingår både brandvägg och antivirus. Har använt det i snart två år. "Set it and forget it".

Håller med, finns inget bättre än PC-Cillin, använder själv 2002 verisionen och har haft den i 2år nu.
Alldrig fått virus eller intrång i datorn :). Enda tråkiga är att nycklarna är begränsade till endast en klient, mina andra datorer blir kickade från uppdateringen tack vare det =/ men men. Tummen upp för pc-cillin! Man märker inte ens att det kör i bakgrunden och den scannar snabbt igenom datorn åt en. Enda felet med programmet är att det frågar innan det laddar ner en uppdatering, hade varit bättre om den skött sig själv även på den punkten.

Permalänk
Medlem

PC-Cillin: Hade det en kort period för många år sedan. Det strulade till datorn och så fort jag avinstallerat PC-Cillin i felsäkert läge så funkade datorn normalt igen. Har ej rört PC-Cillin-versioner sedan dess

Norton Internet Security 2002 med Antivirus: Det kraschade datorn det första det gjorde och jag blev tvungen att formatera och installera om O/S. Har sedan dess inte rört Norton-produkter, nästan 4 år sedan.

AVG antivirus (gratisversionen):
Helt ok, och lättanvänt, men fick reda på att det släppte igenom ett par virus som Trendmicro's online scan hittade

Trendmicro.com (onlinescan):
.. gick in i en period där jag inte hade något virusprogram installerat på datorn och körde online scans emellanåt. Att scanna online kändes dock itne helt säkert så jag gick tillbaka till AVG en kort period, men bytte så sent som i morse ut AVG mot ClamWin

ClamWin:
ClamWin verkar vara hyfsat. Första scannen med ClamWin hittade en trojan som jag tror legat i systemet ett BRA TAG .. så det var ju glädjande
.. men ClamWin tog 5h på sig att scanna igenom alla mina partitioner, vilket jag tycker är lite för lång tid.. nästa gång får jag väl köra virusscannen under natten.. ska väl köra ClamWin ett tag framöver och se hur det funkar.

Permalänk
Medlem

Sitter med NOD32 men det står att 30 day trial period har passerat. är det inte ett fulländat program eller vad??

Visa signatur

Hellre död än himmelsblå.

Permalänk
Medlem

Själv har jag inget antivirusprogram, men min farsa kör Zone Alarm Security Suite som är brandvägg, antivirus och antispyware i ett.
Tycker det funkar ganska bra. Fast jag vet inte om det sölar ner systemet mycket. Det gör det säkert, men inte lika mycket som Nortons motsvarighet.
Då menar jag Norton med brandvägg, antivirus och antispyware.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Sitter med NOD32 men det står att 30 day trial period har passerat. är det inte ett fulländat program eller vad??

Visa signatur

Hellre död än himmelsblå.

Permalänk
Medlem

Är du säker att du inte bara tankat deras trialversion då?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

min far använder sig av norton antivirus 2004, och han är väldigt missnöjd med det, pga det sökte igenom varje fil, när jag o han sökte efter filer i hans dator. skulle tippa på att sökningen skulle ta dubbel så mindre tid, när han inte hade norton isntallerat. "norton är ett virus" brukar han säga, och jag kan inte mer än hålla med han.

själv använder jag kaspersky antivirus personal pro, och det är väldigt bra. lätt-konfiguerat och till skillnad från panda, så är kaspersky snabb vid uppstart efter en lätt konfiguering i programmet.

citat från kaspersky's hemsida:

"The Kaspersky Lab Virus Lab has one of the largest collections of virus definitions in the world, with over 150,000 definitions and counting."

när jag tittar i free online scannern på deras hemsida (www.kaspersky.com/onlinescanner), så innehåller deras databas i skrivande stund 163.310 virus som den söker efter.

så jag rekommenderar både kaspersky och deras free online scanner. båda är lika bra och har samma funktion (sök > eliminera virus)

Permalänk
Medlem

Jag kör AVG Free. Sjukt bra och resurssnålt med automatisk uppdatering osv. Rekommenderas varmt!

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

jag vet inte hur det är med andra antivirus, men kaspersky är en jäkel på att söka innuti iso:er och dyl. Även om man har iso:er som är uppdelade i många rarfiler så söker den innuti dessa. Detta tar självklart mycket kraft.

Hade panda ett tag förut, kändes som om det segade ner i uppstart/avstängning, annars hade jag inga speciella problem med det.

nja, northon... de må va duktiga de som utvecklar det. Men om jag skulle få välja nått annat så skulle jag garanterat göra det.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
Håller med, finns inget bättre än PC-Cillin, använder själv 2002 verisionen och har haft den i 2år nu.
Alldrig fått virus eller intrång i datorn :). Enda tråkiga är att nycklarna är begränsade till endast en klient, mina andra datorer blir kickade från uppdateringen tack vare det =/ men men. Tummen upp för pc-cillin! Man märker inte ens att det kör i bakgrunden och den scannar snabbt igenom datorn åt en. Enda felet med programmet är att det frågar innan det laddar ner en uppdatering, hade varit bättre om den skött sig själv även på den punkten.

Hur kan du veta att du inte haft några virus om du använder PC-cilling? Ruskigt dåligt på att hitta virus.

Kaspersky är absolut bäst, väldigt resurssnålt när det ligger i bakgrunden och är bäst på att hitta virus. Visst kan det ta lite längre tid att scanna men det får man ju leva med, bara att schemalägg scanningarna på tider man inte sitter vid datorn. För vad är meningen med antivirus om dom är dåliga på att hitta virus?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM