Permalänk
Avstängd

Nytt peltier/vatten kombo ute

Har stöt på en ny produkt som verkar intresant. Det handlar om vatten kylning men utan den vanliga radiatorn utan den använder sig av TECs (peltier element) vilket borde leda till snabbare värmeavledning. Den ska tydligen kunna sänka vatten temp under omgivningstemperatur och vara tystare än luft/"vanlig" vattenkylning.

Låter intresant. Här är länken
http://www.coolitsystems.com/

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Samma företag som skall producera någonslags vattenkylning för XBOX360.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk

Hade pelt förut, och ena sidan blir varm hade 3x120mm fläkt radiator o den orka med fint, men ändå blev vattnet lite ljummet tom med. Vill inte gussa på hur det blir med en ynklig 1x120mm rad.
Fattar inte, ska den kyla en pelt me fläkt + fläns ? intressant.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

denna produkt låter lite intressant faktiskt... får vänta tills den blir lite populärare så får man reda på lite mer temps och kvalite m.m..

Visa signatur

AMD Athlon 64 4000+ 1MB @h2o||A8N-E, nForce4 Ultra,PCI-Ex16||Crosair 2048mb||7800GTX 256MB ||Antec P180 ||NorthQ 400W ||250GB+200gb

Permalänk
Medlem

har kollat många tester på denna och den får alltid högst betyg av alla så länge processorn inte är en extremt varm processor då den inte klarar av värmen.

den funkar så att det är en liten vattenkylning som INTE kyls av en RADIATOR utan en PELTIER som kyler vattnet till ungefär rumstemperatur och den styrs av ett program så den blir aldrig så kall att det bildas kondens.

Den slår alla paket med upp till 2x 120 mm kylare med 1/2 slangar och enheim (stavning?) pump osv

därav priset :/ jag skulle gärna vilja se ett produkt test gjort av Sweclockers

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Idén är bra men inte speciellt bra utförd. En halvdålig vattenkylning kyls av luftkylda peltiers. Jamena, en 92mm fläkt?!

För samma pengar får man ett rätt bra vattenkylningssystem som kyler lika bra.

De borde gått ett steg längre genom att isolera loopen och vattenkyla peltarna med en andra loop.

Permalänk
Avstängd

menar du som en 2 stegs vattenkylning,alltså peltier som kyler vattnet sedan kallvatten på peltiern som kyler cpun?
den såg iallfall väldigt klen ut i jämförelse med en vanlig vattenkylning o jag tror inte man tjänar något på den jämfört med en tunic tower om man ska överklocka lite.

Permalänk
Avstängd

Någon som har koll på om den kommer att säljas i Sverige? sökte lite snabbt men hittade inget för tillfället.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
menar du som en 2 stegs vattenkylning,alltså peltier som kyler vattnet sedan kallvatten på peltiern som kyler cpun?
den såg iallfall väldigt klen ut i jämförelse med en vanlig vattenkylning o jag tror inte man tjänar något på den jämfört med en tunic tower om man ska överklocka lite.

Japp, jag menar en loop som kyler den andra. En chiller, typ cascadevattenkylning.

Permalänk
Medlem

kolla på testerna som är länkade på hemsidan från alla större data hemsidor osv den där knäcker! men ja, dom kunde haft en större kylare

vadå luftkylning vad fan snackar du om? har du kollat upp den över huvud taget?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agazza
vadå luftkylning vad fan snackar du om? har du kollat upp den över huvud taget?

Hur skulle du annars beskriva det som peltarna sitter på?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån kylare men min processor överhettades hela tiden så jag har skickat tillbaka den på rma.
Så nu väntar jag bara på att dom ska skicka en ny till mej.

Jag beställde min från http://www.chillblast.com/.

Edit/ Min tråd ang denna kylare här på sweclockers:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5... /Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Avstängd

http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?p=149702#149702

den där är snäppet värre
ska man kyla med peltier så är det väl lika bra o kyla cpun med det o inte vattnet med peltier?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Hur skulle du annars beskriva det som peltarna sitter på?

ursäkta läste försnabbt, tyckte du sa att en vanlig tuniq tower fungerar lika bra..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.