Permalänk
Medlem

Lite ubuntufrågor

Installerade ubuntu idag.
Det första jag märkte var att bilden flyttades ca. 5mm åt höger-> måste flytta bilden med knapparna på skärmen-> ooch sedan tillbax då jag startar windows! Konstigt eller kanske inte, har inte satt in nvidias drivrutiner men finns det till linux?

Det andra problemet var att jag hellre använder Opera än firefox.
Laddade ner opera 8.51 för ubuntu men inte fick jag installerat det! Fattar ju noll av linux filer mm.
Vad gör jag för fel?

Och sedan en sak jag inte hunnit testa ännu.
Förstår linux alla filmfiler och torrent mm?

Noob ni vet!

Permalänk
Medlem

Filmer och torrents fungerar utmärkt under linux. För filmer kan du använda t.ex. vlc om det nu inte följer med något med ubuntu. För torrents vet jag inte men det är bara att söka.

För att instalera opera skriver du 'sudo apt-get install opera'.

Permalänk
Medlem

Och sedan opera, enkelt och smidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Filmer och torrents fungerar utmärkt under linux. För filmer kan du använda t.ex. vlc om det nu inte följer med något med ubuntu. För torrents vet jag inte men det är bara att söka.

För att instalera opera skriver du 'sudo apt-get install opera'.

????

suck....

Jag har kommit så långt att jag hittat terminalen var komandona skall skrivas men får det inte att bli till nåt. Även tittat på linuxguiden.se men får inget att bli till nåt.

Jag har nu två olika filer som heter Opera.deb och Opera.tar.gz som jag har laddat ner till skrivbordet.
när jag skriver dpkg -i opera.deb (enligt linuxguiden) så får jag som svar:
efterfrågad behörighet kräver superanvändarbehörighet

När jag skriver ert kommando så hittar den ingen fil. Provat att packa upp opera.tar.gz till skrivbordet och min 'meny' .

Så nu får ni dumförklara mig!

Permalänk

Dumförklarad.

Du måste vara Super-user

skriv su
sedan blir du promptad för root-pw

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Det är skitsvårt att installera Opera, men det finns hjälp i form av ett script som gör det åt dig. Det heter Automatix och kan laddas ner här: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=66563

Följ instruktionerna noga.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Dumförklarad.

Du måste vara Super-user

skriv su
sedan blir du promptad för root-pw

Dumförklarad.

SwedishPshyco har en poäng, att du behöver vara superuser (root), men i ubuntu uppnår man detta genom att skriva sudo innan kommandot och sedan skriva in sitt eget lösenord när det begärs.

I ditt fall blir det:

sudo dpkg -i opera.deb

och sedan skriva in ditt lösenord.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Dumförklarad.

SwedishPshyco har en poäng, att du behöver vara superuser (root), men i ubuntu uppnår man detta genom att skriva sudo innan kommandot och sedan skriva in sitt eget lösenord när det begärs.

I ditt fall blir det:

sudo dpkg -i opera.deb

och sedan skriva in ditt lösenord.

Aha...

skall testa senare idag!

Visste att jag var en idiot!

Tycker de har lite dåliga 'att komma i gång' guider med små testa av olika kommandon mm.
Fanns ju på den gamla tråkiga dos tiden bra guider med kommandon och diverse övningar!

Permalänk
Medlem

angående att skärmen flyttar sig så beror det troligen på att du inte köra samma uppdateringsfrekvens på skärmen. hade problemet förut ngn gång när jag dualbootade och hade CRT. (nu har jag dock skippat win och skaffat tft =P )

Visa signatur

AMD Sempron 3000+ | 512 mb | 40 gb SATA | GeForce 6200 | HP f2105 21" TFT | Kubuntu 5.10
The Nickebo Network
Mitt Desktop

Permalänk
Medlem

Du har gjort helt "fel" för att installera Opera! Du ska installera paketen med pakethanteraren, inte ladda ner det, och sen installera det du laddat ner. Satans windows-ovanor!

http://ubuntu-se.org/Wiki/Förråd - info om hur du gör i Ubuntu

https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats-SE - info om hur du får igång alla märkliga ljud- och bildformat.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Du kan också ta och kolla in ubuntuguide.org, ett bra ställe med en hel del tips.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Här har du en liten film om hur man installerar program i Ubuntu. Hoppas att den är till nytta!
http://video.google.com/videoplay?docid=5253052326994067125&q...

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Dumförklarad.

SwedishPshyco har en poäng, att du behöver vara superuser (root), men i ubuntu uppnår man detta genom att skriva sudo innan kommandot och sedan skriva in sitt eget lösenord när det begärs.

I ditt fall blir det:

sudo dpkg -i opera.deb

och sedan skriva in ditt lösenord.

Vad svamligt, så det går inte att byta till root bara med att köra su?

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Vad svamligt, så det går inte att byta till root bara med att köra su?

Bara om man ställer in det med hjälp av sudo. Och jag håller med om att det är "svamligt".

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Du har gjort helt "fel" för att installera Opera! Du ska installera paketen med pakethanteraren, inte ladda ner det, och sen installera det du laddat ner. Satans windows-ovanor!

http://ubuntu-se.org/Wiki/Förråd - info om hur du gör i Ubuntu

https://wiki.ubuntu.com/RestrictedFormats-SE - info om hur du får igång alla märkliga ljud- och bildformat.

I sånna fall måste ju linux vara en enda stor "windows-ovana". Vill man ha nyaste versionen är det bättre att ladda hem från opera.com och installera med dpkg. Repositorierna blir snabbt utdaterade.

Permalänk
Medlem

Nej, då är det bättre att lägga till Operas förråd i sin sources.list, så att man automagiskt får (säkerhets)uppdateringar... Står beskrivet om du bara klickar på den övre länken... Finns även en länk till ett script som genererar sources.list-filer åt dig automatiskt med de förråd du vill ha...

Och även om inte Opera hade haft något förråd kunde du väntat en eller två dagar, och installerat det från Backports.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det är skitsvårt att installera Opera, men det finns hjälp i form av ett script som gör det åt dig. Det heter Automatix och kan laddas ner här: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=66563

Följ instruktionerna noga.

Tack! Du rädda min dag! Mera likande program åt oss som inte vill hålla på och testa och slita sig fördärvad!

Fick inte in opera med några kommandon men automatix fixade det snabbt och enkelt!

Nu till en annan fråga. Jag har inte laddat in några speciella drivrutiner för grafikkort och moderkort mm. Behöver jag göra det?

Iallafall är scrollningen sämre i Linux än i windows!

Och behöver jag använda brandvägg och antivirus?

Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Tack! Du rädda min dag! Mera likande program åt oss som inte vill hålla på och testa och slita sig fördärvad!

Fick inte in opera med några kommandon men automatix fixade det snabbt och enkelt!

Nu till en annan fråga. Jag har inte laddat in några speciella drivrutiner för grafikkort och moderkort mm. Behöver jag göra det?

Iallafall är scrollningen sämre i Linux än i windows!

Och behöver jag använda brandvägg och antivirus?

Tack!

För nVidia-drivisar:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=75074&highlight=nvid...

Själv använder jag inget speciellt program för brandvägg/antivirus, och tycker inte att jag behöver det. Men om du vill vara säker, eller har känslig data, kan du väl installera det. Den enda brandväggen jag känner till är Firestarter. Sedan tror jag att McAfee har antivirus för Linux, om du är beredd att betala.

edit: Firestarter: http://ubuntuguide.org/#firestarter
edit2: McAfee LinuxShield: http://www.mcafee.com/us/products/mcafee/antivirus/fileserver...

Permalänk
Medlem

Hittade nvidia drivisar i automatix och efter att de var installerade så löste sig problemet med att bilden var för mycket åt ena sidan, perfekt!

Hur har ni andra gjort med brandvägg mm?
Tänkte mest på att man vill vara på säkra sidan då man besöker nätbanken mm!

Permalänk
Medlem

I linux finns alltid iptables installerat. Firestarter är ett i mängden GUIn till iptables.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Ett tips. Använd inte automatix för mycket om du faktiskt vill lära dig nånting.
Och att Opera ska vara svårt att installera har jag aldrig hört innan. Jag installerade det utan problem på min Ubuntuinstallation.
sudo apt-get install opera bara, sen var det klart. Kan hända att man måste lägga till Universe och Multiverse i repositories.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ett tips. Använd inte automatix för mycket om du faktiskt vill lära dig nånting.
Och att Opera ska vara svårt att installera har jag aldrig hört innan. Jag installerade det utan problem på min Ubuntuinstallation.
sudo apt-get install opera bara, sen var det klart. Kan hända att man måste lägga till Universe och Multiverse i repositories.

Hmm... vet inte varför jag hade problem. Men testade aldrig 'apt-get install opera' sedan jag kryssat i universe och multiverse.
En annan rolig sak var när jag tog ner Macromedia flashplayer, gjorde exakt som det stod på deras sida men ändå fick jag inte deras kommando att funka. Men det löste sig genom att klicka på install och välj kör i terminalen!

Inte vet jag vad jag gör fel men nu har jag iallafall det att funka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Bara om man ställer in det med hjälp av sudo. Och jag håller med om att det är "svamligt".

Vaför då? Inte så ofta man behöver vara su en längre stund, då duger sudo mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Och om man skulle behöva vara su en längre stund använder man bara sudo -s...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ett tips. Använd inte automatix för mycket om du faktiskt vill lära dig nånting.
Och att Opera ska vara svårt att installera har jag aldrig hört innan. Jag installerade det utan problem på min Ubuntuinstallation.
sudo apt-get install opera bara, sen var det klart. Kan hända att man måste lägga till Universe och Multiverse i repositories.

Ah, det fattade aldrig jag. Satt i över en timme med det där. Men i så fall var det ju enkelt.

Fast jag tycker inte att det gör något om man får lite "gratis" i början. Det som är lite synd är att man oftast måste göra det svåraste först; nämligen att installera operativsystemet, fixa så att all hårdvara fungerar och installera alla program man vill ha. Att faktiskt köra ett linuxssystem när det redan funkar klarar vilken pensionär som helst av. Därför tycker jag att allt som underlättar i början är bra. Det är bättre om man först blir lite varm i kläderna och vänjer sig vid linuxmiljön innan man tvingas ge sig på de svåra sakerna som kräver att man lär sig lite mer.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis

Vaför då? Inte så ofta man behöver vara su en längre stund, då duger sudo mycket bättre.

Jag gillar inte att en dist väljer åt mig hur jag ska göra. Visst går det fulhacka till sig root-kontot i Ubuntu men det känns vettigare att köra Debian Unstable om man gillar apt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jag 567
Iallafall är scrollningen sämre i Linux än i windows!

Hur menar du då? Vad är det som inte är rätt? Du kan nämligen trixa lite med det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Jag gillar inte att en dist väljer åt mig hur jag ska göra. Visst går det fulhacka till sig root-kontot i Ubuntu men det känns vettigare att köra Debian Unstable om man gillar apt.

Tvingar inte dig till något, sudo är den väg Ubuntu har valt, såsom Mac OS X om jag förstått saker rätt Kanske hänger ihop med desktop-inriktningen, är väl iaf. säkrare med sudo än su va?

Permalänk
Medlem

Svaren på nästan alla ubuntu frågor finns på ubuntu wiki och ubuntu forums...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Jag gillar inte att en dist väljer åt mig hur jag ska göra. Visst går det fulhacka till sig root-kontot i Ubuntu men det känns vettigare att köra Debian Unstable om man gillar apt.

Varför använder du ens en dist om du vill välja allt?
Och vadå fulhacka... sudo passwd root och sätta rootpass där funkar väl?