Problem med internet (slackware 10)

Permalänk
Medlem

Problem med internet (slackware 10)

Min internetanslutning slutade helt plötsligt att fungera; ena sekunden surfade jag glatt, nästa kom jag inte åt internet alls. Enligt min ISP så är allt som det ska, och problemet borde ligga hos min dator. Jag har inte ändrat några inställningar sedan det fungerade, och har kollat så att de är rätt. Jag har ställt in nätverksinställningar med netconfig, att ip ska fås via dhcp. Kablar sitter som de ska, jag har rätt drivrutiner. Ändå är det helt dött, ingen anslutning hittas.

Någon som har någon ide om vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Det hände mig igår också faktiskt. Startade om min router så funkade det.
Om du inte har nån router så vet jag dock inte vad du ska göra

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Min router får också för sig att bara inte funka ut mot Internet i bland, det intera nätvärket funkar men inte ut mot Internet, startar om router sedan funkar det. I andra fall är det isp:n.

Permalänk
Medlem

Är du den ända dator in nätvärket? Om du e, kan du pinga andra burkar i LAN'et?
Om du kan det lr är ensam dator så kan du iaf prova att byta ut DNS-ipet.

Du kan ju prova att byta tex till port80s DNS'er.
217.75.96.11
217.75.96.12

gl

Visa signatur

Trying is the first step towards failing

Permalänk
Medlem

hände mig en gång med :S

vet inte om detta hjälper men pröva #ifconfig eth0 up
eller #dhcpcd start

Permalänk
Medlem

Jag fick så några gånger tidigare i höst på min slackware-10:iga routerburk. Har ingen aning om vad som hände, men ifconfig eth0 down, ifconfig eth0 up, och det funkade igen (fick lägga in default-route igen också). Har inte sett det sen typ i oktober, så jag har inte orkat forska i det.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Om du har router, Testa att stänga av den inbyggda brandväggen (om det finns) och sen startar du om routern , sen startar du routern och ser om internet funkar då .. sen ska de bara vara att slå på brandväggen igen o starta om. Så brukar det i alla fall bli för mej :S du har ingen annan dator att testa med?

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem

Har varit med om liknande 2 ggr, i båda fallen var det nätverkskortet som givit upp.
Efter omstart fungera det. Kunde gå allt från 2 timmar till 2 dygn innan det bara gav upp.
Både fallen billiga realtek-kort.

Visa signatur

Ett lurvigt skägg döljer inte bristande
intelligens.