Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Melding Plague

Blu-ray vs. HD DVD

<font style="font-size: 10pt"><b>Blu-ray vs. HD DVD</b></font> <small class="small">tisdag 24 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Tech-Spot har skrivit en intressant artikel om det kommande formatkriget mellan Blu-Ray och HD DVD, vilket kommer att bli DVD-skivans efterföljare? Artikeln går igenom hur formaten fungerar, vilka för- respektive nackdelar varje format har och vilka tekniker de använder sig av för att motverka piratkopiering.
<br />
<br /><i>”DVDs are the current standard for data storage, and perhaps more importantly the publishing format standard as well. The question is however, how much longer will they be sufficient? A much anticipated battle, or ‘format war’ if you will, is in progress similar to that seen in the 1980’s between VHS and Betamax. This time around the same companies have fallen into the same camps and war is ensuing between Blu-ray and HD DVD technology.”</i>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.techspot.com/articles/blu-ray_vs_hddvd/" target="_blank">Tech Spot</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blu-ray verkar var det bästa format. Mer lagring, mindre, repskyddad, och det verkar framförallt vara enklare att knäcka kopieringsskyddet

Permalänk
Medlem
Citat:

The difference between CSS and AACS is that instead of having group decryption keys that were allocated to a particular player model, every player will have an individual ‘key’ used in a broadcast encryption scheme. This allows licensors to identify individuals who have leaked their keys. They can then disable a particular player’s functionality with future media as well as carry out legal action against a specific individual.

Blää!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Blää!

Ouch..

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Blue-Ray FTW

Permalänk
Medlem

Det där AACS Skyddet verkar vara kraftigt men det kommer garanterat att skapa problem.

personligen tror jag att Blu-ray kommer gå vinnande ur striden, specielt OM skivorna kommer kosta mindre än HD-DVD skivorna.

såg också att Blu-ray har förberet sig på att använda upp till 8 lager, men jag tror att max 2 kommer användas i början, kanske om 1-2 år efter att blu-ray slår igenom kommer alla lager att utnyttjas.

Permalänk

Vi sitter fortfarande med 1-2 lagar på DVD. Vart har de utlovade 4 tagit vägen?

Permalänk
Medlem

Heja Blu-ray!

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Inaktiv

TDK (tror jag det var) har redan lyckats tillverka Blu-ray diskar med fyra lager, och totalt utrymme på 100GB. så jag tror nog inte det blir problem att få ännu fler lager.

Permalänk
Medlem

Det ryms en hel del på Blu-ray skivor ja, sedan så ska väl till och med tidiga spelarna kunna spela upp skivor med 8 lager i framtiden. Det om jag inte fått något om bakfoten d.v.s.

Blu-ray: enkelsidigt medium med 8 lager, 200GB.
DVD-18: dubbelsidigt, dubbla lager på båda sidorna, 17.1 GB.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Citat ur artikeln:
"...BD discs..."
Blu-ray Disc discs?

Och hur kan själva disken ha stöd för olika video-format och kryptering osv? Det är väl spelarna som sköter allt sånt, allt disken gör är lagrar ettorna och nollorna som spelarna skriver dit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
The difference between CSS and AACS is that instead of having group decryption keys that were allocated to a particular player model, every player will have an individual ‘key’ used in a broadcast encryption scheme. This allows licensors to identify individuals who have leaked their keys. They can then disable a particular player’s functionality with future media as well as carry out legal action against a specific individual.
Blää!

Störde mig på precis samma sak. Undrar hur lång tid det tar innan någon (är ju inte helt ovanligt) blir av med sin CD-key och sedan stäms tillbaka till stenåldern för att ha hjälpt till att sprida ett piratkopierat spel.

Tough break, du tappade din CD-key så nu får du aldrig mera köpa ett spel från EA eftersom du ses som en potentiell säkerhetsrisk.

Permalänk
Medlem

suck, fint fint, kopieringsskydd som lämnar spår av användaren..
Betyder att man KNAPPAST kommer att få ens göra EN lovlig kopia??

Nåja kommer säkert "nycklar" från nya spelare, och så kopieras i massor från China som vanligt, synd att dessa pirater kommer att tjäna pengar på detta istället för att man för göra kopior för sig själv.

SEdan har jag hört att HD kommer vara billigare än Blue ray, och att Microsoft står bakom ett kopieringskydd som är MER öppet, att man tex. Får kopiera för eget bruk ENDAST från originalet etc.
Mycket snack, dock vet man vad som händer när ett format biter sig fast, mycket lovord just nu..

Permalänk
Medlem

Jag har inge direkt åsikt om detta, är inte så påläst. Men kan man inte enats på nåt sätt så man slipper ha en HD DVD o en blue ray dvd i hemmet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Citat ur artikeln:
"...BD discs..."
Blu-ray Disc discs?

Nej... inte alls. Broder Daniel skivor.
Som den här:
http://www.nyt.fi/kuvat/iso_webkuva/1076153554781.jpeg

Permalänk
Medlem

När det gäller videoformaten tycker jag det hade varit trevligt om man kunde spela upp DV-video i de kommande fristående spelarna utan att behöva konvertera till något annat format. Överföringshastigheten är tillräcklig (DV ligger på ca 30 mbit/s). Men tyvärr så verkar det som man även i fortsättningen tvingas konvertera för att kunna spela upp sina videokamerafilmer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
suck, fint fint, kopieringsskydd som lämnar spår av användaren..
Betyder att man KNAPPAST kommer att få ens göra EN lovlig kopia??

Nåja kommer säkert "nycklar" från nya spelare, och så kopieras i massor från China som vanligt, synd att dessa pirater kommer att tjäna pengar på detta istället för att man för göra kopior för sig själv.

SEdan har jag hört att HD kommer vara billigare än Blue ray, och att Microsoft står bakom ett kopieringskydd som är MER öppet, att man tex. Får kopiera för eget bruk ENDAST från originalet etc.
Mycket snack, dock vet man vad som händer när ett format biter sig fast, mycket lovord just nu..

Man får göra en kopia, ja. Fast man måste ha hårdvara och mjukvara som kan känna igen kopieringsskyddet.
Med andra ord, du måste ha en dator som kör med Vista eller liknande palladium-skydd.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är warez det första ni tänker på när ni läser om kopieringskydden eller?
Helt klart är ju att Blu-ray verkar vara strået vassare. Tråkigt nog så kommer HD-dvd vinna kampen tror jag pga att de har Microsoft och windows på deras sida.

Citat:

Kineserna håller på att ta fram en egen variant - förhoppningsvis utan begränsningar.

Ännu ett format gör ju hela säkert ännu bättre

Permalänk
Medlem

Hellre ett extra format som jag får använda hur jag själv vill, än 2 format som är begränsade.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Hellre ett extra format som jag får använda hur jag själv vill, än 2 format som är begränsade.

heh håller med.

Angående vista, man får alltså göra en (eller fler?) kopior så länge man sätter in den i samma dator eller en dator/system som använder palladium?

alltså om man tex. gör en kopia och sedan kör på en NY installerad dator, kommer den fortfarande gå?

i så fall är det inte farligt, förutom att man kör sig fast i ett system som en dag säger "Terminator 10 är inte licenserat för kopiering, Hejdå".

Eller "Du har redan sett filmen två gånger, var god betala igen"

vilket kan ju vara bra, om det är rimliga priser..

hmm skall bli intressant vad som verkligen blir.. MS och gänget har väl ganska klara planer hur det skall se ut... finns det någon som vet mer?

Permalänk
Medlem

kommer HD-dvd vara dubbelsidigt? det suger ju, varfan ska man skriva vad som är på den?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Labelflash? Eller anna semiholografisk teknik löser detta utan problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
kommer HD-dvd vara dubbelsidigt? det suger ju, varfan ska man skriva vad som är på den?

Bara för att möjligheten finns betyder inte att man kommer att utnyttja det. DVD-18 är inte särskilt vanligt menar jag. Rent teoretiskt kan man ha dubbelsidiga dubbellagriga HD-DVD precis som man kan ha dubbelsidiga dubbellagriga DVD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Vi sitter fortfarande med 1-2 lagar på DVD. Vart har de utlovade 4 tagit vägen?

En DVD klarar väl bara 2 lager per sida? Alltså fyra lager på två sidor. Har för mig det var så iaf om jag nu minns rätt. Man blir alltså tvingad att vända på skivan om inte dvd-spelaren klarar av att läsa från båda sidorna

Permalänk
Medlem

Någon som vet när vi får se en Blu-ray spelare i sverige? Annars är jag rätt sugen på att köpa en när jag åker till japan nästa höst

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Hellre ett extra format som jag får använda hur jag själv vill, än 2 format som är begränsade.

Klart man föredrar ett format utan begränsningar men det känns lite som om dom gräver sin egen grav genom att göra det eftersom Microsoft, Sony och dom andra stora tillverkarna samt film och skivindustrin aldrig kommer acceptera ett format där dom inte har något skydd mot kopiering.

Permalänk
Avstängd

Blu-Ray verkar bli en trevlig pryl. Tror dock inte att det kommer vara nödvändigt för privatpersoner förens om 2-4år

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it