Permalänk

Göra egen kylfläns till grafikkort.

Tjo!

Vi är en grupp som ska försöka ta fram en egen passiv kylfläns till ett ti4200-kort i ett högskoleprojekt.

Jag har googlat runt lite och sökt på detta forum efter nyttig information men inte hittat så mycket relevant info.

Vi är tacksamma för alla tips vi kan få. Mått/Material/Ritningar på grafikkortslayouter/egna erfarenheter osv.

Blir bara en CAD-modell till att börja med, men vi har tillgång till maskiner för tillverkning om det skulle gå så långt.

Även ritningar på andra grafikkort än ti4200-kort är välkomna.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem

En idé kan ju vara att ta ett aluminiumblock och fräsa ut så att det blir flänsar. Sen vilket mönster, storlek, fästen mm är ju bara att anpassa efter vad som verkar bra.. Alternativt koppar.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Blir antagligen en fläns i solid koppar, vi tänkte dra till regält. Alternativet blir fläns i aluminium med kontaktytor av koppar som vi på något sätt måste fästa i aluminiumet och samtidigt få otptimal ledningsförmåga.

Alla förslag tips är välkomna.

Blir antagligen en liten projekttråd att följa här senare, om det finns intresse.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem

försökt fördela vikten, så att inte allt ligger på gpu`n (heter den så?) kärnan menar jag iallfall
Då kan man ju ha nytta av heatpipes! Som är så svåra att få tag i *arg gubbe*

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Jo, heatpipes vore trevligt, men är nog ganska uteslutet i vårat fall.

Vi kommer köra på måttot "Bigger is better" och försöka få så mycket kylyta som möjligt utan att flänsen för den sakens skull blir för stor/tung.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem

En som du skriver det "rejäl" kylare borde vara stor. Skall den vara i koppar kommer den väga otroligt mycket och kan med otur förstöra kortet, kanske spräcka gpun, vet inte om det sitter någon shim runt coren på ti4200 dock. Men Alu med Koppar vid gpun låter ju vettigt.

Lycka till...

Permalänk

En polare kapade en Northwoodkylare på mitten och limmade dit med AS-epoxy ... Keep It Simple Stupid.

Permalänk

Hade en stock-kylare från en P4 på mitt gamla 5900xt kort, hade säkert funkat o köra passivt med bra luftflöde i chassit. Originalkylaren va ju fjantigt liten på det graffet o ett ti4200 är säkert svalare också.

Visa signatur

Pentium D 840, 2048Mb DDR2, 7800GTX, 2x160Gb, Dell 2405FPW
3Dmark: 03: 17541, 05: 7822, 06: 4747

Permalänk

Får tacka för all hjälp hittills. Tyvärr är projektet lagt på is tills vidare då våran handledare inte gick med på att använda grafikkylare som produkt. Dock kommer antagligen projektet att fortsätta utanför skolan i mån av tid.

Så fortsätt gärna komma med förslag och tips. Vad som mest efterfrågas för tillfället är ritningar på grafikkortslayouter, mått på fästhål osv.

Är inte så sugen på att slakta mitt X800GTO än.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåskärm
Får tacka för all hjälp hittills. Tyvärr är projektet lagt på is tills vidare då våran handledare inte gick med på att använda grafikkylare som produkt. Dock kommer antagligen projektet att fortsätta utanför skolan i mån av tid.

Så fortsätt gärna komma med förslag och tips. Vad som mest efterfrågas för tillfället är ritningar på grafikkortslayouter, mått på fästhål osv.

Är inte så sugen på att slakta mitt X800GTO än.

Är inte tanken att ni ska fixa ritningarna också?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Medlem

Kan ni inte tillverka en mjuk heatpipe, typ så man kan fästa ett litet block på GPU/CPU och färsta en jättefläns utanför datorlådan?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

@seda: Jo, ett alternativ vore att mäta ett kort själv och utgå från dessa mått, men jag är övertygad om att det skulle bli ett bättre resultat med mått från t.ex en tillverkare. Måtten är ju mer eller mindre standardiserade, så jag tycker att de borde gå att få tag på nånstans. Tyvärr har jag inte lyckats själv, men hoppades att någon här visste var de skulle kunna finnas.

@ZecretW: Nja, det saknas både kunskap och utrustning för att tillverka något sådant.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåskärm
@ZecretW: Nja, det saknas både kunskap och utrustning för att tillverka något sådant.

Skulle det vara ett högskoleprojekt eller ett högstadieprojekt?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Högskola. Men vi utbildar oss främst inom produktdesign. Den kompetens och utrustning som behövs finns helt enkelt inte tillgänglig på våran institution. För att bygga något sådant skulle vi behöva låna in någon med specialkompetens inom det området och det finns det helt enkelt inte tid till. Specielt inte nu när vi inte ska jobba med en kylfläns i det projektet.

Att bara göra en kylfläns skulle däremot ha varit teoretiskt möjligt med den utrustning vi har i våran modellverkstad.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Skulle det vara ett högskoleprojekt eller ett högstadieprojekt?

Vet du ens själv hur en heatpipe fungerar? Det är inte bara ett ihåligt kopparör som man har hällt lite vatten i om det är det du tror. Utan det är någon sorts vätska med väldigt låg kokpunkt och vätskan måste komprimeras osv. Rätt komplicerat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Re: Göra egen kylfläns till grafikkort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåskärm
Tjo!

Vi är en grupp som ska försöka ta fram en egen passiv kylfläns till ett ti4200-kort i ett högskoleprojekt.

Jag har googlat runt lite och sökt på detta forum efter nyttig information men inte hittat så mycket relevant info.

Vi är tacksamma för alla tips vi kan få. Mått/Material/Ritningar på grafikkortslayouter/egna erfarenheter osv.

Blir bara en CAD-modell till att börja med, men vi har tillgång till maskiner för tillverkning om det skulle gå så långt.

Även ritningar på andra grafikkort än ti4200-kort är välkomna.

kan ni inte göra ett vatenblock ist? simplare och bättre, "rotorblock" är den "simplaste" och som kyle bäst- varijanten.

Visa signatur

i7.

Permalänk

Jodå, den tanken har slagit oss, men det blir för dyrt att skaffa allt annat som behövs för att testa blocket. Ingen av oss har tyvärr vattenkylning sedan tidigare.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite, tänkte göra mig en kylfläns till mitt grafikkort eftersom orignal fläkten som sitter på är lika stor som tummen och låter traktor när den känner för det.. räcker det med att göra en koppar klump eller skulle det bli bättre om man "räffla" den tänkte dra på en liten fläkt eventuellt över den sen

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk

Ja, att göra flänsar på den ger deffinitvt bättre kylning än bara en klump. Ju mer yta desto bättre.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåskärm
Jodå, den tanken har slagit oss, men det blir för dyrt att skaffa allt annat som behövs för att testa blocket. Ingen av oss har tyvärr vattenkylning sedan tidigare.

I mitt bygge använde jag mig av:

Slangar från bilteama (29kr meter)

Köp av aluminium (50kr av polare)

Nipplar och plexi till blocket (ca 50 kr hade hemma)

Radiator från en gammal saab (0kr fick den av morbrorn som jobbar på skrot)

En pump beställde jag från gtek, billigaste för ca 300kr

inte dyrt.. + gör ni det i skolan så betalar dom. (om du går i en statligskola)

Visa signatur

i7.

Permalänk

Nej, det var faktiskt inte så farligt.

Visa signatur

[ Opteron 165 X2 @2610MHz ]::[ 4x256MB PC3200 Kingston CL2 HyperX ]::[ WD80GB ]::[ Seagate 250GB Sata-2 ]::[ ASrock Dual-Sata2 ]::[ Sapphire X850XT PE ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
Vet du ens själv hur en heatpipe fungerar? Det är inte bara ett ihåligt kopparör som man har hällt lite vatten i om det är det du tror. Utan det är någon sorts vätska med väldigt låg kokpunkt och vätskan måste komprimeras osv. Rätt komplicerat.

nähä!
Vatten är annars en mkt vanlig vätska i heatpipes

http://www.cheresources.com/htpipes.shtml
http://www.electronics-cooling.com/Resources/EC_Articles/SEP9...

Komprimera vätska hmmmm...nu börjar det låta farligt

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem

Annars finns det ju färdiga heatpipe kit att köpa på typ komplett.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310488&cks=SER

Dock så är det inte så lätt bocka rören men man får väl anpassa designen efter materialet man jobbar med.

Visa signatur

Då knackade verkligheten på dörren igen.
Jag tänkte fan inte öppna.