Permalänk
Medlem

Ojordat väggutag?

Hej jag en fråga, måste det vara ett jordat uttag man sätter datorn och skärmen i? Jag har haft min dator i ojordat i många många år och inte märkt något negativt av det. Men nu har jag köpt en ny och funderar på om det kan finnas några risker med det? Går det isåfall att dra en förlängningssladd från ett jordat uttag (finns på nedervåningen, bor på övervåningen) ?
Eller såhär, om man tar en grendosa med jordade kontakter och sätter i ett ojordat väggutag, är det okej? Tror inte det ger någon funktion i sig, men det är inte skadligt eller?

Permalänk
Medlem

1. Nej
2. Nej
3. Rekomenderas tydligen inte av dom som vet lite mer om elektricitet men jag har själv dragit jordad sladd ifrån ett strömuttag ifrån köket in till vardagsrummet utan problem.
4 o 5. Gör ingen skillnad iom at jordningen bryts när den inte får gå "vidare" men ok är det förutsatt att det inte är i badrummet elelr annat våtutrymme för det då är det ökad risk vad jag vet för att man får en stöt vid ev olyckshändelse med vatten/fukt inblandat men återigen jag är ingen elektriker.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svaren. Det får bli en funderare då
Men nej, haha i badrummet hade jag inte tänkt att ha datorn

Permalänk
Medlem

Hej jag lånar den här tråden lite..

Jag bor i en äldre lägenhet där bara köket är jordat.
nu har min far fått för sig att vi ska jorda uttagen till datorerna, bland annat då till mitt sovrum som ligger vägg i vägg med köket.

det han har tänkt göra är att dra sladd genom väggen och in till datorn.
vilket borde bli ca 10m sladd om man drar efter väggarna och sen genom den vägg som ligger jämte köket.

dock så vet jag att så ska man absolut inte göra... dock så vet jag inte VARFÖR man inte ska göra så...

någon elare som har lust att upplysa mig så jag kan påtala detta för farskrället.

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Bor du i lägenhet får du inte göra det själv. Du måste ha en Certifierad elektriker med behörighet som gör jobbet annars så klassas det som olagligt och om nått händer ( om ni kopplar fel o ledningarna börjar brinna i väggen etc.. ) kommer det stå er dyrt.

Vi har kört våra datorer hemma ojordade i ca 15 år nu och inget har hänt.
Visst man kan få sig en kyss om man tar tag i baksidan av chassit men vafan

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Datorer är inte lika känsliga för dom ändringar som finns och uppstår i elnätet som hembioelektronik och hifiprylar. Däremot så kan jag absolut rekommendera att du skaffar dig någon form av strömrening eller t.om går ett snäpp högre till UPS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Hej jag lånar den här tråden lite..

Jag bor i en äldre lägenhet där bara köket är jordat.
nu har min far fått för sig att vi ska jorda uttagen till datorerna, bland annat då till mitt sovrum som ligger vägg i vägg med köket.

det han har tänkt göra är att dra sladd genom väggen och in till datorn.
vilket borde bli ca 10m sladd om man drar efter väggarna och sen genom den vägg som ligger jämte köket.

dock så vet jag att så ska man absolut inte göra... dock så vet jag inte VARFÖR man inte ska göra så...

någon elare som har lust att upplysa mig så jag kan påtala detta för farskrället.

Rent praktiskt, så är det inget problem att dra en ledning från ett jordat uttag i köket till nästa rum (det är ju bara att se till att kablarna kopplas ihop rätt), det är bara det att det egentligen skall utföras av en elektriker. Hyresvärden brukar inte gilla att man drar ledningar själv, dessutom kan det bli problem med försäkringen om inte en fackman utfört en fast installation och den är felkopplad. (mao det är en regelmässig begränsning, inte en praktisk)

Fördelen med jordade uttag till datorutrustning är bl.a. att du löper mindre risk att få t.ex. ett strämförande chassi, dessutom minskar den magnetiska strålningen många gånger om, speciellt för CRT-skärmar. Kopplar du in TV till grafikkortet via en kabel är det också en fördel om både TV och dator är kopplad till samma jord, då du undviker potentialskillnader.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Rent praktiskt, så är det inget problem att dra en ledning från ett jordat uttag i köket till nästa rum (det är ju bara att se till att kablarna kopplas ihop rätt), det är bara det att det egentligen skall utföras av en elektriker. Hyresvärden brukar inte gilla att man drar ledningar själv, dessutom kan det bli problem med försäkringen om inte en fackman utfört en fast installation och den är felkopplad. (mao det är en regelmässig begränsning, inte en praktisk)

Fördelen med jordade uttag till datorutrustning är bl.a. att du löper mindre risk att få t.ex. ett strämförande chassi, dessutom minskar den magnetiska strålningen många gånger om, speciellt för CRT-skärmar. Kopplar du in TV till grafikkortet via en kabel är det också en fördel om både TV och dator är kopplad till samma jord, då du undviker potentialskillnader.

Ok, då är jag med.
men om man gör så att man helt enkelt har en skarvsladd som går genom vägg och en vanlig "golvdosa" borde det väl inte påverka försärkingen?

sen hur stor sannolikhet är det att det uppstår potentialskillnader i en lägenhet?
det går ju visa samma proppskåp, borde enligt min logik(eftersom jag inte läst el )
inte uppkomma?

har 5 datorer som snurrar hemma så rimligtvis borde samtliga dom+switchar också vara jordade?
iofs har inte switcharna nån jordning kom jag på.
eller kan man få det så att strömmer "vandrar" om bara vissa är jordade?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

http://www.elsak.se/arkiv/vanligaovrigtkonsument/5.fc40aefeb5...

saxat från sidan:
"Kan jag ansluta datorn via en förlängningssladd från ett jordat utrymme, t ex köket, in till det ojordade utrymmet där jag vill installera datorn?
Nej, det kan medföra risker vid användning av apparater som är anslutna till de ojordade vägguttagen. En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan bli livsfarlig. Håller man i apparaten och samtidigt kommer i kontakt med något jordförbundet föremål, i det här fallet datorn, söker sig strömmen till jord via kroppen. Om en apparat ska anslutas till ett jordat vägguttag måste alla vägguttag i det rum där apparaten finns vara jordade."

Om du tar i din jordade dator och något inkopplat i ett icke jordat uttag så kan du få dig en dödlig kyss. inte så bra alltså.

Om jag tvunget skulle göra så skulle jag tejpa för alla uttag i rummet och koppla allt till det jordade ... men det är ju bara en nödlösning.

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av te00peak
http://www.elsak.se/arkiv/vanligaovrigtkonsument/5.fc40aefeb5...

saxat från sidan:
"Kan jag ansluta datorn via en förlängningssladd från ett jordat utrymme, t ex köket, in till det ojordade utrymmet där jag vill installera datorn?
Nej, det kan medföra risker vid användning av apparater som är anslutna till de ojordade vägguttagen. En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan bli livsfarlig. Håller man i apparaten och samtidigt kommer i kontakt med något jordförbundet föremål, i det här fallet datorn, söker sig strömmen till jord via kroppen. Om en apparat ska anslutas till ett jordat vägguttag måste alla vägguttag i det rum där apparaten finns vara jordade."

Om du tar i din jordade dator och något inkopplat i ett icke jordat uttag så kan du få dig en dödlig kyss. inte så bra alltså.

Om jag tvunget skulle göra så skulle jag tejpa för alla uttag i rummet och koppla allt till det jordade ... men det är ju bara en nödlösning.

Ah, kanon! tack
precis vad jag behövde..

jo jag vet att det inte är bra men det ville ju herrskapet inte lyssna på

borde dock så honom på bättre tankar

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JZ0NiC
Ah, kanon! tack
precis vad jag behövde..

jo jag vet att det inte är bra men det ville ju herrskapet inte lyssna på

borde dock så honom på bättre tankar

Det skulle nog gå förresten om man kopplar in en jordfelsbrytare, då den bryter när jorden går fel håll (t ex genom dig). Men som sagt, det är inge bra att göra så igentligen.

Visa signatur

This is a sign.