Permalänk
Medlem

Intel/Amd märkesdatorer

Varför är det mest Intel på märkesdatorer(tycker jag iallafall) och inte AMD?

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 6000+ 3.0GHz - ASUS M2N-E SLI - 2048 DDR2 800MHz - Leadtek GeForce 8800GTS 640MB GDDR3

Permalänk
Medlem

Intel har mycket högre produktionskapacitet.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

Snarare så att företagen skrivit långsiktiga avtal med intel. Men nu börjar dom ploppa över till AMD, Dell t.ex.

Permalänk
Medlem

Re: Intel/Amd märkesdatorer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phoox
Varför är det mest Intel på märkesdatorer(tycker jag iallafall) och inte AMD?

Minst problem med dom antagligen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/DownloadableAsse...

Förklarar det mesta av Intels marknads strategier.

I grund och botten ett mycket hårt och fult spel från intels sida att tvinga OEM tillverkare (Dell, HP etc) att endast köra med Intel processorer.
-Höga straffavgifter om de använder några AMD komponenter. Detta skulle göra det omöjligt för företaget att ha konkuranskraftiga priser.
-Hotar med att bryta avtal, stämningar mm.
-Vägrar låta en partner ens ha en AMD logga i en mäss-monter.
-Monopolistikt cutthroat strategier i alla marknads segment.

Det har inte det minsta med att göra att Intels produkter är bättre eller stabilare, de rider på en monopol våg.

Även om AMD's grundpris är mer attraktivt än Intels i många lägen så skulle företagen behöva betala ett mycket högre pris för varje intel processor om företaget tog in AMD i sitt sortement. I slutändan är det billigare att hålla sig till en partner, och ingen vågar vara utan Intel produkter i sitt sortement...

Läs gärna den .pdf'n MYCKET intressant, särskillt AMD och Intels historia tilsammans, börjar på sida5.

(ja jag har läst hela)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Geeks
SweClockers

Glöm inte att Intel levererar hela lösningar, vilket förenklar en hel del för datortillverkarna. De behöver inte lägga ner lika mycket pengar på testning & research, och kan säkert få fina paketpriser. (CPU - Moderkort - Chipset - Grafikdel - WLAN etc.) AMD har i stort sett bara processorer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015