Permalänk
Medlem

Hjälp sökes till OC-panik!

Okej, här kommer en supern00b, ialla fall på OC området...

Jag har en rätt kass dator som har gått på högvarv i snart 4år,

Soltek 75JV Moderkort
AMD Athlon Thunderbird 1.1ghZ
300w agg
1x ati radeon 9800Pro
2x200 GB IDE-ata
1x160 GB Ide-ata
1x120GB IDE-ata
512 Sd-ram PC133....

Har testat 2 olika OS under åren; XP Pro och Win2000 Pro Men datorn har alltid varit rätt ostabil, jag vet att nätagget kanske är rätt slött för att driva systemet, men vad tror ni om att klocka den här datorn? Har nyss kört in VIA 4in1 drivarna och gjort en total omformatering, körde in XP pro, endast för att ATi drivarna inte funkar nåt bra till mitt grafikkort i w2k, får stor skillnad på FPS i både spel och 3D-program....
tips? vad tror ni om att klocka den? Jag har öppet chassi, dvs inga sidor, och har alltid 54grader varm CPU nuförtiden.....

säg inte; köp ny burk el nåt för det är jag trött på.. schyssta tips plz, har någon klockat en sån här CPU? har ni haft detta moderkort? Tror ni det blir bättre med ett bättre nätagg?

/tack.

PS; har alltid senaste drivarna, inga virus etc, så det är inget mjukvarufel jag har, datorn e för seg helt enkelt, jag jobbar mest i Photoshop, 3DSmax och spelar bara Battlefield.....skärmen kan slockna, datorn fryser ca 3-5ggr/dag och jag måste göra en brutal power-knapps-reboot...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

byt nätagg först innan du ens får för dej och klocka om det redan e ostabilt... blir ju bara sämre om du ska på och klocka det.. tro mej vet av egen efarenhet

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1

Permalänk
Medlem

Tyvärr e thunderbird processorerna ganska varma av sig och går inte klocka särskilt mycket ett par 100 mhz max. Sedan är nog moderkortet för gammalt, så håddiskar kan påverkas då du klockar och kan komma att krascha. OM du skall klocka skall du se till att fixa ett par chassifläktar och sätta i datorn. Datorn blir kallare med bra fläktar och sidorna på. Minnena kommer inte heller de klara av ett märkbart prestanda-lyft.

Tyvärr alltså, men visst går det lite grann.

Visa signatur

3600X RTX 2060

Permalänk
Medlem

ok.. tack.. just nu kör jag den på 100mhzx10.5, förut stod den på 110mhz x10.5, vet inte vad som är bäst, öka FSB eller Multipliern..... jaja. testar bara en aning och ser då....... men ni har nog rätt, bättre nätagg + kylning är väl ett krav..

och ny dator

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hehe låter bra om plånboken tillåter =P

Visa signatur

intel i7 920 @ 2666mhz | asus 4850 CF | 6gb corsair twinx 1333mhz | Asus rampage 2 X58 | Antec 1200 | WD velociraptor 150 GB | Xonar dx 7.1