Permalänk

Var sitter flaskhalsen?

Hej!

Jag köpte en dator för ett tag sen, men köpte tydligen inte tillräckligt bra grejer, så nu vill jag uppgradera den litegrann.
Jag undrar vad som borde uppgraderas först? klarar jag mej med processorn jag har om jag köper nytt grafikkort? eller borde jag köpa ny processor först? Eller har jag kanske för lite RAM-minne?

Processor: AMD Athlon 64 3000+

Grafikkort: Nvidia Geforce 6600GT 128MB

RAM: 2x 512MB

Jag tror det är grafikkortet som är flaskhalsen, och om det är det, hur mycket bättre grafikkort kan jag köpa utan att processorn sänker prestandan?

Skulle vara trevligt med tips.

Permalänk
Avstängd

flaskhals vaddå??? vad menar du? vad är det som är flaskhals till vad?

Permalänk

alltså, vilken av komponenterna är den som borde uppgraderas först? vilken är "minst bra"?
"flaskhalsen" = den komponent som drar ner datorns prestanda.

Permalänk
Medlem

vad är det som du inte är nöjd me då. Kan du inte ha så mkt applictationer(stavning) uppe lr laggar spelen?. Säg vad som inte fungerar som du vill? Program , spel etc

Permalänk

applikationer funkar hur bra som helst, det är spelen som inte flyter på så bra som jag hade hoppats...battlefield 2 tex. visst, det funkgera ju, men jag kan inte ha på högre upplösning är 800*600 utan att det laggar. Jag vill alltså att datorn ska klara av att köra nya spel med (någorlunda) hög grafik. utan att det laggar.

Permalänk
Medlem

Det är utan tvekan Graffet som är boven i dramat, 1 Gb Ram och 3000+ räcker det bra med till BF om du ska köra på 1280x1024 och allt ögongodis du vill, jag har X800XT och det funkar bra även med 64 bots och stora banor....
Så Grafikkortet är nog "flaskhalsen".

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Avstängd

bf2 kräver 2gb ram för att flyta som bäst

Permalänk

tack, Xans...har du nåt grafikkort du kan rekommendera? har kollat på lite olika, och tyvärr så verkar det som om priset stiger exponentiellt:). X800XT...hur mycket kostar det? 2000? 3000? kan tänka mej att betala 2-3000, men inte mer. ...2gig? det är inte lite det...jag som tycker 1 gig är mycket...eller det var mycket för ett tag sen iallafall...:)

Permalänk
Avstängd

jo 2gb är det som vissa spel kräver för att det ska flyta å bra... tycker det e rent ut sagt idiotiskt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokstark
bf2 kräver 2gb ram för att flyta som bäst

Nej, för att ladda banorna snabbt. FPS-messigt spelar inte 2gb ram särskilt stor roll vad jag vet.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

såå...nån som kan ge tips om bra grafikkort i 2-3000 kronorsklassen? har kollat runt lite, men det är inte lätt att veta vad man ska ta...
tack för svaren.

Permalänk
Medlem

om du har agp så är det väl något av x850xt x850 gto eller x850gto2 som gäller de två sista kan man flasha till bättre kort(OBS alla går inte och jag har inte till verkarnamnen i huvudet)
Har du pci-e så kan du väl satsa på ett 7800gt snabbare kort så blir processorn en flaskhals.

Permalänk
Medlem

Det där med att BF2 "behöver" 2 gb ram är bs enligt mig.
Visst om man ska spela i 1600x1200 med 16AA eller behövs det, men om man kör lite lägre t.ex 1280x1024 funkar det alldeles utmärkt.

Skulle tro att grafikkortet är "flaskhalsen", i BF2 har man nytta av 256 mb grafikminne.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

6800gs, 7800gt , x850xt ! hade nog gått o haft en 3500+ också.

Visa signatur

Amd Athlon x2 4400+ @ 221x11- asus gf 7800gtx 256mb - msi rs842 - 2x1024 PC3200 - 2x250gb+300gb extern sata - | 18763p 3dmark03 | 9008p 3dmark05 | 4704p 3dmark06 |

Permalänk

har någon av er testat skillnaden mellan 1gb & 2gb ram i BF2? kom sen och säg att man inte märker någon skillnad förrän man kört 1600x1280 full AA&AF... det vore däremot fullständig BS.
om ni inte har 15k SCSI diskar förstås.

angående din dator så är förstås grafikkortet den största flaskhalsen till att du inte får så höga FPS... MEN för 2000 får du inte ett grafikkort som gör så stor skillnad att det är värt det. tyvärr. jag tycker du har en bra dator och har man inte pengar att köpa nya häftiga datorer och delar varje månad så stick by it tills dess att du har pengar eller att det är helt ospelbart.... menas 800x600 low settings hehe.

tycker du att det är ospelbart nu så kolla in begagnatmarknaden ordentligt, där kanske du kan hitta något vettigt? vänta in 7800GS AGP kan vara ett alternativ.

hade jag haft dina pengar och din dator och absolut kände för att göra någonting med den så hade jag köpt 2gb. det är en uppgradering som kommer göra skillnad "längst tid".men det är en högst personlig åsikt....

tweaking och överklockning ger mer än man tror om man ger sig fan på det... kanske testa det?

Permalänk

tack för alla svar...

överklockning ja...jag har försökt mej på det nån gång, men det gick inte så bra.:)
datorn ville starta om efter bara några minuter, och eftersom jag inte är så bra på klockning, så tänkte jag att det var bäst att inte göra datorn argare än den redan var:)
jag har pci-e grafikkort.

Permalänk

X1800XT, Denna hade jag köpt och et väldigt snabbt om jag vore dig, skit samma låna cash av någon:
http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31472

6800Ultra:
http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31487

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fried_Chicken
applikationer funkar hur bra som helst, det är spelen som inte flyter på så bra som jag hade hoppats...battlefield 2 tex. visst, det funkgera ju, men jag kan inte ha på högre upplösning är 800*600 utan att det laggar. Jag vill alltså att datorn ska klara av att köra nya spel med (någorlunda) hög grafik. utan att det laggar.

jag har ett 6600gt och jag har inga som hels problem att köra BF2, har stestat ett demo. Innan när jag hade en celeron så laggade det as på 800*600 men nu efter byte till 3700+ så flyter det finemang på 1024*768 ( har inte testat 1280*) och grafikinställningar på medium och en del på high. Så jag tror det är CPU'n som inte är tillräckligt bra i ditt fall