Permalänk

slipa bort lack??

hej!
undrar vad ni brukar använda för verktyg för att slipa ett chassi blankt??

Permalänk
Medlem

först ta sandpapper för o få bort färgen o alla repor o shit.. ett riktigt grovt.. sen tar du ett finare o ett ännu finare sandpapper.. de sista kan väl vara ett 2000 sandpapper tror jag.. sen tar du fram en tub autosol och har du ingen polermaskin så ta en trasa o ha så skoj!

Visa signatur

:)

Permalänk
Avstängd

Först slipar man upp ytan lite... sen penslar man på bensin eller något annat starkt ämne. Sen låter du det verka... och efter en stund slipar du med finare sandpapper, och finare och finare tills du har fåttbort färgen... eller så kan du hälla coca cola på den det fräter ganska rejält det också!
:D:D:D:D:D

Permalänk

lol coca cola har så vitt jag vet ingen frätadande effekt vad är det som skulle fräta? socker?? skulle mycket gärna vilja ha lite mera förklaring på hur du ska ta bort färg med cola.
nu till topic antingen slipar du bort det eller så finns det ett ämne på t.ex. biltema att köpa som löser upp färg det ser pricis ut som en vanilg spray flaska....

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
lol coca cola har så vitt jag vet ingen frätadande effekt vad är det som skulle fräta? socker?? skulle mycket gärna vilja ha lite mera förklaring på hur du ska ta bort färg med cola.
nu till topic antingen slipar du bort det eller så finns det ett ämne på t.ex. biltema att köpa som löser upp färg det ser pricis ut som en vanilg spray flaska....

fosforsyra?

Visa signatur

Jag har Internet I min dator.

Permalänk

okej då vet jag, tack för svaren

Permalänk

oeky där ahde jag fel cola har kanske en lite frätande effekt men fuck no att den ka ta bort färg...jag vet hur jävligt det kan vara med lack färg har lacka om hela min cross t.ex....

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Ingen som har sett mythbusters där de helt skrotar alla idéer om att cocacola ska vara speciellt bra till något annat än att dricka det.. och knappt det.

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem

till att ta bort ytrost funkar cola utmärkt

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Precis.. En grov svamp och cola.. 2 sek. sen är det borta

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

mythbusters is the shit! dom har svaren på frågorna du inte ens viste du ville ställa

Permalänk
Avstängd

Om du lägger ner en ytligt rostig skruv i ett glas med cola i över dygnet så kan jag lova att den ytliga rosten är borta... och ja cola är ganska frätande..!

Permalänk

då skulle alltså hela min kropp vara helt sönderfärten innuti om nu cola kan fräta bort rost....

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Avstängd

Eeh.. vadå brukar du ha kvar coca cola i kroppen i ett dygn eller?? det fräter faktiskt lite grann i kroppen... men inte i lika stor utsträckning som när cola är i ett glas... eftersom colan antaglingen blandas runt med massa andra saker i magen.. men magsyror är ju ganska starka så ja tror magen pallar det.

Permalänk

det är en fet myt kolla på mythbusters...

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Avstängd

vadå har dom en hemsida eller.... det är ingen myt... jag har testat det stjälv.. och jag menar då ytlig rost som sagt... ! det är ju inte precis så att skruven blir skinande ren men det mästa av rosten försvann.

Permalänk

men tror du fortfarande att du skulle kunna lösa upp färg med cola???

EDIT: antingen gör jag bort mig fett här men har väldigt svårt att tro på detta men jag håller fast vid min teori och mythbusters teori om att det inte funkar... och för dom som har sätt på mythbuster vet att dom är extremt nogranna...

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Avstängd

eeh okej... jag överdrev där med färg som sagt... vadå såg det ut som att jag var seriös med det där med cola eller?? men ytlig rost funkar prima!

Permalänk

kanske för att den är lös? och sen när du lägger ner den i glasen får kolsyra den att flytta på sig så dom lösa delarna åker iväg och sen när du tog upp den igen så såg du inte domlösa delaran?! nu har jag ingen som hälst aning om detta är sant jag enbart spekulerar...

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Avstängd

okej.. jag vet bara att coca cola är mer frätande än andra läsker eftersom cola smaken är framställd av citron essenser eller vad det heter.. och citron är frätande

Permalänk

Det är citronsyran och fofsforsyran i colan som gör det möjligt att lösa upp rost med den, eftersom de syrorna reagerar med järnoxid(rost). På mythbusters försökte de dock på en bultskalle, så colan hade ingen möjlighet att tränga in till de fastrostade gängorna.

Åter till frågan. ge fan i att hålla på med sandpapper och sånt, det är 100 ggr lättare att spruta på valfri "paint stripper", låta den verka ett tag och sedan spola av färgen med t.e.x. högtrycksspruta.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Avstängd

mike the spike... det va just det jag mena.. att det är fosfor och skit hehe

Permalänk

"paint stripper"
är det sånn här på biltema art nr: 36-120??

Permalänk

MYTHBUSTErS RULES!

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

stålborste i vinkelslipen är det enda rätta för att ta bort färg..
diverse "stripper"-produkter är så miljövänliga nu för tiden så dom funkar bara på vattenfärg/sprayfärg typ..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk

okej men ska testa att köra me slipmaskinen imörron!

Permalänk
Medlem

Ärligt talat. Slipa är sjukt jobbigt. Jag skulle satsa på blästring.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Det som skulle vara frätande skulle vara fosforsyran men den är i nästan obefintliga mängder i colan. Hade den varit så frätande som vissa tror hade jag inte suttit här, då jag slörpat i mig cola i ~15 år.

Att cola skulle fräta bort lack på några timmar är nog bland det dummaste jag hört, och jag har jobbat som vårdpersonal i ett hem med fyra mentalt handikappade...

däremot fungerade cola ba för att polera upp kromdetaljer

Mythbusters is the shit

Ps. håller med, slipa tar för lång tid. borde inte thinner göra något med lacken?

Permalänk

Bromsvätska är bra att ta bort färg med. Pensla på, låt stå, skrapa.

Ska du handslipa ett chassi plåtrent så kan jag rekomendera att du ställer in helgens aktiviteter och tar ledigt i morgon.

Edit: Sedan finns/fanns det ett medel som heter "Bums". Vilket inte är så lätt att finna idag då det inte är speciellt miljövänligt, men ack så bra färgborttagare det är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det som skulle vara frätande skulle vara fosforsyran men den är i nästan obefintliga mängder i colan. Hade den varit så frätande som vissa tror hade jag inte suttit här, då jag slörpat i mig cola i ~15 år.

Fosforsyra reagerar kraftigt med t.e.x. rost, därmed inte sagt att du får några men av att dricka cola i 15 år...Lite skillnad mellan din magsäck och en rostig skruv

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps