Permalänk

Klocka en paketdator??

Hej!

Behöver lite hjälp av er som kan..
Går det inte att överklocka processorn på en paketdator som HP?? För den funktionen är låst i bios..
Kan man flasha bios?? skulle det hjälpa??

Tacksam för svar..

Diplomaten=)

Visa signatur

Diplomaten

Permalänk
Medlem

Ledsen men jag tror du är "screwed"....

Därav anledningen "köp aldrig märkesdator"!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

du behöver ett nytt moderkort, och oftast även nätagg då de ofta kör med sin egen standard på elanslutningarna, och oftast ett nytt chassi då det nya nätagget har en förmåga att passa dåligt i den gamla lådan.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

jag har också Hp. och jag kan inte heller göra något i bios. Jag har en amd, och fick länken http://www.cpuid.com/clockgen.php där man letar upp sitt moderkort och laddar hem ett program så man klockar i windows. Det tråkiga är att jag bara kan klocka från 2200mhz till 2420mhz. men en 4800+ räcker för min del + att jag fick hela datorn för 5500:) så jag kan inte klaga!

Visa signatur

Amd Athlon x2 4400+ @ 221x11- asus gf 7800gtx 256mb - msi rs842 - 2x1024 PC3200 - 2x250gb+300gb extern sata - | 18763p 3dmark03 | 9008p 3dmark05 | 4704p 3dmark06 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Ledsen men jag tror du är "screwed"....

Därav anledningen "köp aldrig märkesdator"!

Ok.. min HP har ett MSI moderkort.. så köp aldrig MSI produkter, den har ett Asus grafikkort ... så köp aldrig Asus produkter, den har ett Creative X-Fi ljudkort ... så köp aldrig Creative produkter, den har ett standard ATX Lite-on nätagg ... så köp aldrig Lite-on produkter, den har en Benq dvd-läsare ... så köp aldrig Benq produkter, den har Hitachi-LG dvd brännare ... så köp aldrig produkter från vare sig Hitachi eller LG, den har WD HDD ... så köp aldrig WD diskar, den har en AMD processor ... så köp aldrig AMD produkter, den har Micron minnen ... så köp inte Micron produkter, den har ett standard ATX chassi ... så köp inte standard ATX chassin .. osv. osv...

Jaja köp aldrig datorer med dessa ingående märkesprodukter .....

Sen som det blev sagt innan så kan jag klocka min HP, marginellt men dock klocka den.

Men visst moderekortet tillhör inte toppskiktet det ska gudarna veta.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Tack för hjälpen!
Jag köpte märkesdator pga att då kunde varken jag eller pappa meka med datorer.. men det har förendrats sista året.. så nar denna blir föråldrad så bygger jag en ny... Kanske ska köpa moderkort..

\\Diplomaten

Visa signatur

Diplomaten

Permalänk
Medlem

Skruvis:

Problemet är att HP osv ALLTID snålar in på vissa komponenter för att spara pengar.

Ofta så passar de inte ens ihop med gällande standard ("been there done that" när jag fick min fars gamla "jobbdator", ett nytt agp kort fungerade inte i en "standard" agp-slot????).

De brukar fungera hyfsat så länge man inte vill uppgradera något eller överklocka, men vill man göra det, ja då är man "screwed".

p.s. kollar du upp ditt moderkort så kommer du antagligen upptäcka att just den (exakta) varianten inte finns att köpa, dvs den tillverkades bara för HP (med så billiga komponenter som möjligt).

Permalänk
Medlem

MS-7093

www.msicomputer.com/product/p_spec.asp?model=RS480M2-IL

MS-7184

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?lc=en&cc=u...

Kallas i HP´n för MS-7184 (& ja, everest identifierar kortet som MS-7093).. man ser t.o.m. lödpunkterna på microstar kortet där extension kontakten samt digitala koaxial kontakten sitter på HP kortet samt att sata 3 & 4 kontakterna inte sitter monterade på HP kortet... Moderkortet har dom snålat på i mitt fall, ja!

Finns folk som redan bytat moderkort i Pavilion serien & hör & häpna samtliga komponenter fungerade på det nya moderkortet.... märkligt eller hur?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkka
Skruvis:

Problemet är att HP osv ALLTID snålar in på vissa komponenter för att spara pengar.

Ofta så passar de inte ens ihop med gällande standard ("been there done that" när jag fick min fars gamla "jobbdator", ett nytt agp kort fungerade inte i en "standard" agp-slot????).

De brukar fungera hyfsat så länge man inte vill uppgradera något eller överklocka, men vill man göra det, ja då är man "screwed".

p.s. kollar du upp ditt moderkort så kommer du antagligen upptäcka att just den (exakta) varianten inte finns att köpa, dvs den tillverkades bara för HP (med så billiga komponenter som möjligt).

Alla stora företag såsom Fujitsu, Dell, HP, Acer osvosv snålar in på allt! Så är det bara, inte
bara HP. Detta gör dom enbart för att tjäna pengar, för dom flesta som köper datorer därifrån är väl ändå barnfamiljer/dom som inte har lust att sätta sig totalt in i datorernas värld med all hårdvara osv. ?

Visa signatur

Intel Dual Core E5200 2.5ghz | ASUS p5b | RADEON HD4850 | 4gb Kingstonram | 520gb HDD | HIPER 435W

Permalänk

Ja precis som på mitt finns inte att köpa någon stans. Finns till och med inte med på ASUS hemsida...

Visa signatur

Diplomaten

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kallas i HP´n för MS-7184 (& ja, everest identifierar kortet som MS-7093).. man ser t.o.m. lödpunkterna på microstar kortet där extension kontakten samt digitala koaxial kontakten sitter på HP kortet samt att sata 3 & 4 kontakterna inte sitter monterade på HP kortet... Moderkortet har dom snålat på i mitt fall, ja!

Finns folk som redan bytat moderkort i Pavilion serien & hör & häpna samtliga komponenter fungerade på det nya moderkortet.... märkligt eller hur?

Jo och en RolexXx som man köper på en marknad i Taiwan ser ut som en äkta Rolex, och passar på armen också, men den är inte lika bra.

det är itne ovanligt att HP, Dell osv. har egna biosversioner och andra styrkretsar som ser precis likadana ut, men som inte alls fungerar likdant. Jag hade tex. en gammal Delldator med något som SÅG ut som en AGP plats, men i själva verket var en plats för något expansionskort som var tillval, som inte hade något alls med grafiken att göra. Det finns säkert någon HP eller Dell där du kan flasha bios med ett "riktigt" bios från moderkortstillverkaren så att du kan klocka bättre, men det är i undantagsfall.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Jo och en RolexXx som man köper på en marknad i Taiwan ser ut som en äkta Rolex, och passar på armen också, men den är inte lika bra.

det är itne ovanligt att HP, Dell osv. har egna biosversioner och andra styrkretsar som ser precis likadana ut, men som inte alls fungerar likdant. Jag hade tex. en gammal Delldator med något som SÅG ut som en AGP plats, men i själva verket var en plats för något expansionskort som var tillval, som inte hade något alls med grafiken att göra. Det finns säkert någon HP eller Dell där du kan flasha bios med ett "riktigt" bios från moderkortstillverkaren så att du kan klocka bättre, men det är i undantagsfall.

Du menar att HP kör med ett piratkopierat MSI moderkort som dom köper på marknader i Taiwan? vilket humbug att påstå det.

Att det sitter portar som liknar AGP platser är inte något ovanligt, kolla på vissa av Asrocks moderkort.

Samt hur är ett "oriktigt" bios?

Men nu vet du säkert att märkestillverkare såsom MSI/Asus/ECS är stora OEM tillverkare till DELL/HP & co... så det är rätt så onödigt att påpeka det, samt att Phoenix samt AMI har ett finger med i de flesta biosen till moderkorten oavsett om det sitter i en märkesdator eller HDP dator...

I alla märkesdatorer jag haft har det enbart suttit erkända märkeskomponenter förutom moderkorten samt nätdelarna som jag inte kunnat identifierat till 100% vem som tillverkat dom.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du menar att HP kör med ett piratkopierat MSI moderkort som dom köper på marknader i Taiwan? vilket humbug att påstå det.

Att det sitter portar som liknar AGP platser är inte något ovanligt, kolla på vissa av Asrocks moderkort.

Samt hur är ett "oriktigt" bios?

Men nu vet du säkert att märkestillverkare såsom MSI/Asus/ECS är stora OEM tillverkare till DELL/HP & co... så det är rätt så onödigt att påpeka det, samt att Phoenix samt AMI har ett finger med i de flesta biosen till moderkorten oavsett om det sitter i en märkesdator eller HDP dator...

I alla märkesdatorer jag haft har det enbart suttit erkända märkeskomponenter förutom moderkorten samt nätdelarna som jag inte kunnat identifierat till 100% vem som tillverkat dom.

Men herregud, du lyckades verkligen feltolka precis ALLT jag skrev. Det jag skrev om klockan varinte menat som att HP köper "piratkort" utan var som svar på dina bilder på moderkorten SER likadana ut, därför måste dom vara lika bra. Vilket jag försökte förklara för dig att det inte alls behövde vara så. Det är riktiga MSI/Asus osv kort som sitter i datorn, men sen har HP själv gått in och bett MSI ändra saker, minska möjligheten för slutkunden att ända saker oftast.

Ett "oriktigt" bios är ett bios där HP går in och sätter spärrar i, tar bort möjligheten att höja FSB, eller volt till minnet osv. Visst HP utgår så klart från AMIs bios osv. Men dom ändrar dom för minska flexibiliteten, oftast motiveras det med att det skall bli säkrare och stabilare, vilket det oftast inte blir.

Jag har sett tex 6800Ultra kort utan SLI kontakt i märkesdatorer, visst, det är fortfarande ett Nvidia osv. men du kan inte göra allt med det kortet som ett riktigt Nvidia 6800 Ultra-kort.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

fa man blir bara miss nöjdare och miss nöjdare när man läser om sin nya HP T3260 från siba det stog att de va en 3800+ i den men när ja komm hen sa va de 3700+ tillochmed

Visa signatur

Amd Athlon64 3700+ 2.2ghz san diego 1mb|1024mb ddr 400mhz 2x512| 400 gig 2x200 gig 7200rpm | geforce 6600 256 mb 378/614.3 orginal 300/500 chassi bZerk
Dator 2: pentium 4 1.8ghz| 256mb sd ram| radeon 9550 128mb 40 gig 7200rpm

Permalänk

Det finns ju dock många Ultra kort som faktiskt inte går att köra i SLi. Så det behöver ju inte vara ngt konstigt.
Föv så är det ju fakiskt så att märkesdatorer suger, har haft tre stycken innan jag fattade vilken skit de var.
Senaste var en fujitsu simenes, den hade inte ens standard storlek på nätagget, sedan var moderkortet helt knasigt, fanns inte ens en manual till det på internet, riktigt drygt. Sedan var lådan helklass, inga chassifläktar eller nånting.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

första dagen jag fick hem min HP T3260 från siba tesade jag 3dmark05 och fick 2145poäng fan va kasst. de finns inga inställningar alls i biosen. och efter 2 dagar trillade grafikorts kylflänsen av grafikortet så de blev överhettat på nolltig utan att jag såg de. nätagget var bara på 300watt.

Visa signatur

Amd Athlon64 3700+ 2.2ghz san diego 1mb|1024mb ddr 400mhz 2x512| 400 gig 2x200 gig 7200rpm | geforce 6600 256 mb 378/614.3 orginal 300/500 chassi bZerk
Dator 2: pentium 4 1.8ghz| 256mb sd ram| radeon 9550 128mb 40 gig 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Men herregud, du lyckades verkligen feltolka precis ALLT jag skrev. Det jag skrev om klockan varinte menat som att HP köper "piratkort" utan var som svar på dina bilder på moderkorten SER likadana ut, därför måste dom vara lika bra. Vilket jag försökte förklara för dig att det inte alls behövde vara så. Det är riktiga MSI/Asus osv kort som sitter i datorn, men sen har HP själv gått in och bett MSI ändra saker, minska möjligheten för slutkunden att ända saker oftast.

Ett "oriktigt" bios är ett bios där HP går in och sätter spärrar i, tar bort möjligheten att höja FSB, eller volt till minnet osv. Visst HP utgår så klart från AMIs bios osv. Men dom ändrar dom för minska flexibiliteten, oftast motiveras det med att det skall bli säkrare och stabilare, vilket det oftast inte blir.

Jag har sett tex 6800Ultra kort utan SLI kontakt i märkesdatorer, visst, det är fortfarande ett Nvidia osv. men du kan inte göra allt med det kortet som ett riktigt Nvidia 6800 Ultra-kort.

Men herregud missade du att jag skrev faktiskt att i mitt fall har dom snålat på moderkortet...... hur man nu kan tolka det som att det är lika bra?

HP implementerar inte eller skuggar möjligheten att ändra spänningar fsb.. etc.. naturligtvis, allt för att slippa sådana supportärende där kunden ändrat i setupen så datorn slutat att fungera eller fungerar ännu sämre... sen att moderkortet i mitt fall dras med diverse problem vill jag nog ha till ATI chippset då ATI (mig veterligen) visat sig ha problem med tidigare moderkort.

Du menar att ett 6800 kort i en märkesdator inte är ett 6800 kort, samt vad är det man inte kan göra med det?

I mitt fall har jag ett 7800GTX med SLI kontakten, ett ASUS men med nVidias referensbios verkar det som? (Bios version 5.70.02.11.20)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Men herregud missade du att jag skrev faktiskt att i mitt fall har dom snålat på moderkortet...... hur man nu kan tolka det som att det är lika bra?

HP implementerar inte eller skuggar möjligheten att ändra spänningar fsb.. etc.. naturligtvis, allt för att slippa sådana supportärende där kunden ändrat i setupen så datorn slutat att fungera eller fungerar ännu sämre... sen att moderkortet i mitt fall dras med diverse problem vill jag nog ha till ATI chippset då ATI (mig veterligen) visat sig ha problem med tidigare moderkort.

Du menar att ett 6800 kort i en märkesdator inte är ett 6800 kort, samt vad är det man inte kan göra med det?

I mitt fall har jag ett 7800GTX med SLI kontakten, ett ASUS men med nVidias referensbios verkar det som? (Bios version 5.70.02.11.20)

Jag menar att ett 6800 i en märkesdator inte alltid är lika bra som ett 6800 som man köper löst i handeln. Sen ang ditt graffekort så är det säkert omodifierat, jag har aldrig påstått att HP ändrar i bios tex på ALLA komponenter i varje modell dom säljer, men grafikkort och moderkort råkar ofta ut för dessa "förbättringar", men inte alltid.

Ang ditt moderkort så missuppfattade jag i så fall, fick det till att du menade att ditt var lika bra, fast dom tagit bort lite grejjer. Men du meande att några bytt till "orginalet" och att det passar och fungerar bra. Och det är ju bra att det går, men det är snarare undantagsfall i en märkesdator att det är så.

Men jag kan säga såhär. I VISSA få fall så kan en märkesdator vara lika ... flexibel kan man säga, som en egen ihopbyggd, men du får ALDRIG mer flexibilitet i en märkesdator, hur mycket du än vrider och vänder på det.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
1. Jag menar att ett 6800 i en märkesdator inte alltid är lika bra som ett 6800 som man köper löst i handeln. Sen ang ditt graffekort så är det säkert omodifierat, jag har aldrig påstått att HP ändrar i bios tex på ALLA komponenter i varje modell dom säljer, men grafikkort och moderkort råkar ofta ut för dessa "förbättringar", men inte alltid.

2. Ang ditt moderkort så missuppfattade jag i så fall, fick det till att du menade att ditt var lika bra, fast dom tagit bort lite grejjer. Men du meande att några bytt till "orginalet" och att det passar och fungerar bra. Och det är ju bra att det går, men det är snarare undantagsfall i en märkesdator att det är så.

3. Men jag kan säga såhär. I VISSA få fall så kan en märkesdator vara lika ... flexibel kan man säga, som en egen ihopbyggd, men du får ALDRIG mer flexibilitet i en märkesdator, hur mycket du än vrider och vänder på det.

1. Att det finns grafikkort som heter något som dom inte riktigt är förekommer både i märkesdatorer & i retail/bulk versioner.. 9600pro finns med nerklockade minnen, 9800pro finns med 128-bitars minnesbuss... när GF4Ti korten kom med 128MB minne så drogs klockfrekvensen ner på minnena till 444Mhz... osv.. söker man kan man säkert hitta fler avarter både i märkesdatorer samt till eftermarknaden.

2. Jag menade att dom snålat på moderkortet då det inte verkar vara bra &/eller undermåligt skrivet bios! Jag tror inte att dom ingående komponenterna på själva moderkorten skiljer sig mellan dom 2, förutom nämnda "extension"/koaxial/S-ata kontakterna.

Sen så har vissa bytt moderkort till ett vanligt ATX kort från diverse tillverkare såsom MSI/DFI/Asrock etc.. då själva lådan är en vanlig standard ATX låda.

3. Hmm, har jag påstått något annat?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

3. Hmm, har jag påstått något annat?

Det är väl ändå det hela diskusionen handlar om? Märkestillverkarna begränsar sina datorer på ett eller annat sätt, vilket resulterar i mindre flexibilitet för användaren vad gäller klockning/expansion/uppgradering?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Det är väl ändå det hela diskusionen handlar om? Märkestillverkarna begränsar sina datorer på ett eller annat sätt, vilket resulterar i mindre flexibilitet för användaren vad gäller klockning/expansion/uppgradering?

Har jag svarat på tycker jag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Sen som det blev sagt innan så kan jag klocka min HP, marginellt men dock klocka den.

Men visst moderekortet tillhör inte toppskiktet det ska gudarna veta.

Min DELL Dimension 8200 gick att uppgradera på det mesta utan problem, förutom moderkort eller låda som var lite knivigare att byta ut så det ville jag inte göra & HP´n är genomgående standard på allt verkar det som.

Men visst vill tillverkarna att man ska köpa uppgraderingar etc. genom dom & ingen annan... skulle vara märkligt annars.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Då skriver jag igen det jag skrev igen, sen ger jag mig.

Men jag kan säga såhär. I VISSA få fall så kan en märkesdator vara lika ... flexibel kan man säga, som en egen ihopbyggd, men du får ALDRIG mer flexibilitet i en märkesdator, hur mycket du än vrider och vänder på det.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag ska skriva... har aldrig motsatt mig att en HDP dator kan klockas eller tweakas bättre/mer än en märkesadator däremot påpekade jag att HP´n jag har iaf. går att klocka dock marginellt men dock klocka... men att generalisera märkesdatorer tycker jag inte man ska göra då en del faktiskt bygger på standard komponenter så standard att i vissa (enstaka kanske?) fall kan man flasha tillbaka moderkortet med tillverkarens orginal bios....

Att jag köper märkesdatorer beror uteslutande på förmånliga hempc avtal & inget annat, skulle inte falla mig in att gå & köpa en märkesdator till fullpris.. no way.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Skruvis du har en bra poäng i ett tidigare inlägg, "Köp aldrig AMD", gillas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Skruvis du har en bra poäng i ett tidigare inlägg, "Köp aldrig AMD", gillas

Man kastar ur sig så mycket.. sitter på en AMD X2 nu.. men ärligt talat så trodde jag att det skulle kännas en brutal skillnad mot min P4C 2,8Ghz.. men icke sa nicke.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det går inte att klocka i BIOS, men det går att klocka i Win. Jag kör nVidias drivers för att klocka graffet och nTune för att klocka FSB och sänka timings, etc.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Ojojoj, titta vad jag startade!!

Skruvis, känn dig inte mindre värd än andra bara för att du har en "märkesdator". Ta det inte som att du har en liten penis, det var inte det jag menade med mitt inlägg för ca 67 poster sedan.

Vad jag menade med "köp inte en märkesdator" är helt enkelt att de flesta har ett "bantat" BIOS eller rättare sagt; bantade möjligheter att ställa in det. Vidare är det inte ovanligt med speciella minneskretsar, speciellt för flera år sedan då man var tvungen att köpa svindyra (ca 4 ggr OEM priset) minnen till bl.a. Compaq-datorer.

Mitt inlägg var inte tänkt att skapa mindervärdeskomplex, bara en ventilering av min högst personliga åsikt om just "märkesdatorer".

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Bara så du vet det så består en märkesdator av mer än ett moderkort med vissa inställningsmöjligheter skuggade... för "flera" år sedan satte jag in samsung minnen i compaq datorer men visst både IBM & Compaq är kända för att vara lite bråkiga att uppgradera... om du t.ex. känner till Micron som är namnet på minnen till OEM tillverkarna så bör du känna till Crucial som är namnet på minnena från Micron som är ämnade till eftermarknaden ... same shit different name.

Vad min penis anbelangar så sitter du förmodligen med den sexuella läggningen som gör att din första tanke var om penisar & förmodligen tänker du på penisar hela tiden... inget ont menat med det... jag respekterar dig som den människa som du faktiskt är fastän du inte har normal sexuell läggning...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
En massa yada yada

Du förstod alltså inte?

Suck! Jaja... Om du känner dig nedvärderad eller verbalt antastad på något sätt, så var det inte meningen med mitt första inlägg. Kan inte göra det tydligare än så!

Forsätt sura med din märkCesdat0r och uppfattning om sexuella läggningar!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem

Som Lucius beskrev tidigare där även jag förstod att hela poängen med denna diskussion var att påpeka att märkesdatorer inte är lika flexibla som självbyggda datorer, men av någon anledning så drar du, Skruvis, ut på det hela nu i slutändan.

Sen hur flexibla märkesdatorer var långt tidigare är fel att jämföra med nutidens märkesdatorer, enligt mig.

Sen så ser jag inte hur relevant sexuella läggning är med denna diskussion heller, även om Lucius använde det som ett uttryck så förmodar jag att dom flesta av oss läsare vet vad han menade.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch