Permalänk
Medlem

Köpråd av 5.1-hemmabiosystem..

Tjenare.. sitter i funderingar att köpa ett hemmabiosystem, ett
litet billigare sådant..

De jag har tittat på är;

http://radiocity.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=614

och

http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e106331...

Vilket tror ni är mest prisvärt utav dessa två?

Systemet från LG har ju fördelen att de bakre satelliterna är
trådlösa..
Dock så är det ju fraktfritt från radiocity..

Är det någon som för övrigt har handlat från radiocity?

Visa signatur

Datamaskin

Permalänk
Medlem

Trådlösa satelliter är nog ingen Hit. Försämrad ljudkvalitet och ökad känslighet för störningar osv...

Jag skulle satsa på Logitech Z-5500 om du vill ha ett billigt system som verkligen är bra. Mycket schysst till film. Bra med kräm!

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med Millow, stor skillnad för lite extra pengar.

(Har själv Z-5500, och det regerar när det gäller film.)

Man får riktigt fin kvalitet på ljudet när man spelar upp DTS material

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Mja.. grejen är ju den att Z-5500 ligger lite högt i prisklass för min del..
Sen vill jag ju ha en standalone dvd.
Tänkte försöka hålla mig i 2000kr-klassen exkl. frakt, visst, kanske inte får
så mycket för 2000kr, men jag garanterar att det kommer låta bättre än vad det gör nu..

Lyssnade för övrigt på en kompis hemmabiosystem som kostade 1000-lappen ganska så precis, och jag tyckte väl att det lät rätt sjysst, för dom pengarna.

Visst, det var ju ingen wow-känsla, men ändå prisvärt tyckte jag, men personligen skulle jag nog vilja ha lite mer tryck dock så är jag inte alltför kräsen heller.

Så, är det någon som har några andra förslag på 5.1-system inkl. dvd i 2000kr-klassen?

Visa signatur

Datamaskin

Permalänk

ett 5.1 system för 2000kr är i stort sätt skit enligt mig. Tycker du ska spara å köpa ett för runt 4000-5000kr iaf. Då får du nått som låter nått såndär rimligt. Själv köpte ja ett Yamaha system med dvd,reciver,center och 4 små sateliter för 5000kr. Dock va de helt fel för mig. Så nu ska ja uppgradera till bättre grejor. Fast visst. är du bara ute efter att få 5.1 ljudet så är väl ett billigt system nått för dig. Nån ökad "kvalite" i ljudet får väl direkt inte. Lite kanske. Och som tidigare nämt. Trådlösa högtalare är inget å ha.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 6700k @ 4.6 ghz | Corsair H100i V2 | Asus Z170 MAXIMUS VIII HERO | Corsair Vengeance 3200MHz 16gb | ASUS GeForce RTX 2080 8GB ROG STRIX GAMING OC| 2x Samsung 850 Pro 256gb | Samsung 850 Pro 512gb | Samsung 860 EVO 500gb |Acer XB271HU | EVGA SuperNova G2 750w

origin/steam: goffemannen

Permalänk
Medlem

satsa på ett Z-5500 som dom sagt här ovan, finns på DB för 2800kr just nu.

Permalänk

800:- extra är det helt klart värt att lägga ut. Tänkt på hur mycket man ändå annvänder högtalare! Egentligen skulle man lägga ut mer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goffemannen
ett 5.1 system för 2000kr är i stort sätt skit enligt mig. Tycker du ska spara å köpa ett för runt 4000-5000kr iaf. Då får du nått som låter nått såndär rimligt. Själv köpte ja ett Yamaha system med dvd,reciver,center och 4 små sateliter för 5000kr. Dock va de helt fel för mig. Så nu ska ja uppgradera till bättre grejor. Fast visst. är du bara ute efter att få 5.1 ljudet så är väl ett billigt system nått för dig. Nån ökad "kvalite" i ljudet får väl direkt inte. Lite kanske. Och som tidigare nämt. Trådlösa högtalare är inget å ha.

Alltså, ökad kvalité lär jag få i ljudet, jämfört med det jag har nu (d.v.s. nån gammal philips receiver samt 2 värdelösa högtalare, systemet är ca. 15 år gammalt.).

Jag har inte 4-5000 att lägga ut, och jag har ingen lust att lägga ut så mycket pengar
för att lyssna på musik samt titta på film, den mesta musiken jag lyssnar på lyssnar jag på i bilen, och ska jag upp i samma klass som billjudet lär jag få punga ut många tusenlappar, många fler än 4-5000kr.

Jag vill bara ha något som är bättre än vad jag har nu, är inte ute efter nåt biosalongsljud eller audiofil känsla, utan bara nåt bättre mot vad jag har nu.

Sen att jag ska köpa ett Z-5500, som jag skrev i tidigare inlägg, så vill jag ha en standalone dvd. Följer det med en standalone dvd till Z-5500? Trodde väl inte det jag heller.

Men visst, om nån säljer ett begagnat Z-5500 samt en dvd till mig för 2000:- så kan jag väl gå med på det.

Ska jag köpa Z-5500, och sen desseutom köpa en dvd-spelar för 4-600kr så är vi helt plötsligt uppe i 3200-3400kr, som jag absolut inte har råd eller lust att lägga ut.

SÅ, om någon vänlig själ vet något om nåt av dessa systemen, eller något liknande system så får de gärna komma med kommentarer och/eller sina tankar ang. dem.

Visa signatur

Datamaskin

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag föreslår att du köper ett par golvhögtalare för ~1500:- (gärna beg.) och använder förstärkaren. Resten av pengarna går till en DVD (går väl att få en hyfsad med DivX för 6-700:-).

Detta kan garanterat ge bättre ljud än nåt komplett junkpaket. När uppgraderingsjävulen tar tag i dej räcker det att komplettera med en surroundreciever och center/bakhögtalare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Jag föreslår att du köper ett par golvhögtalare för ~1500:- (gärna beg.) och använder förstärkaren. Resten av pengarna går till en DVD (går väl att få en hyfsad med DivX för 6-700:-).

Detta kan garanterat ge bättre ljud än nåt komplett junkpaket. När uppgraderingsjävulen tar tag i dej räcker det att komplettera med en surroundreciever och center/bakhögtalare.

Isåfall föreslår jag att han köper ett par stativare för 1500:- istället. Det får man mycket bättre ljud med.

Bätte med hyffsad 2-kanal än taskigt surround-ljud.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Köp en beg Z-5500 från blocket eller liknande + nån divx(dvd)-spelare för ca 700kr. (kolla att dvd spelarn helst har optisk ut)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Jag föreslår att du köper ett par golvhögtalare för ~1500:- (gärna beg.) och använder förstärkaren. Resten av pengarna går till en DVD (går väl att få en hyfsad med DivX för 6-700:-).

Detta kan garanterat ge bättre ljud än nåt komplett junkpaket. När uppgraderingsjävulen tar tag i dej räcker det att komplettera med en surroundreciever och center/bakhögtalare.

Hehe, min förstärkare ger jag inte mycket för.. den orkar nog knappt driva ett par satelliter
Sen har jag lite dåligt med plats, så ett par golvare blir lite stort i min lilla etta tyvärr.. :/

Visa signatur

Datamaskin