Permalänk
Medlem

En fråga om <DIV>

Hmm, har just börjat arbeta med DIV-ar istället för Frames, och har genom e-books och annat lyckats klura ut de grundligaste grunderna...
Men en sak har jag inte riktigt förstått... Hur byter man innehåll i en DIV sådär som man kan göra i en Frame från en länk? Till exempel
om jag har en DIV längst till vänster som en meny, och vill att texten "Info" skall hyperlänkas och byta innehåll i en DIV som heter "content"...
Hur gör jag då?? Verkligt tacksam för hjälp, för jag har verkligen kört fast... Tack på förhand

Visa signatur

CPU: AMD Phenom X4 9950 BE Minne: 8 GB OCZ Reaper 1066 MHz DDR2
HDD: 2300 GB Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 1GB MB: Asus M3A70-T Deluxe PSU: Corsair 620HX

Permalänk
Medlem

en div funkar inte som en frame, om du ska byta innehåll så får du göra det med PHP eller liknande..
En div fungerar mer som en tabell isåfall.

Permalänk

Om du kör php kan du ju alltid köra include: i en div.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Om man vill ladda om inehållet i en div utan att behöva ladda om sidan, så går det med lite javascript. Men som jag förstått det så lämpar det sig inte för större mängder data.
document.getElementById('enDiv').innerHTML = "Lite innehåll. "
Nu har jag inte provat, men jag antar att man kan slänga in en <?php include(''); ?> där....

http://www.cryer.co.uk/resources/javascript/script4.htm#Chang...

Permalänk
Medlem

verkar som jag får försöka lära mej lite php då..? eller..?
nån som har nån okej länk till någon som inte vet ett dugg om php om hur
man lär sej det?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom X4 9950 BE Minne: 8 GB OCZ Reaper 1066 MHz DDR2
HDD: 2300 GB Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 1GB MB: Asus M3A70-T Deluxe PSU: Corsair 620HX

Permalänk

<div> är inte en sorts standardkompatibel motsvarighet till tabeller eller frames. Inte ens CSS är det, även om det är vad de flesta menar med sina inlägg om "divar" som inte gör som de vill.

För PHP, kolla www.phpportalen.net och www.phpsidan.nu.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.