Permalänk
Medlem

Everflow på 7V

Jag har en 120 mm och en 80 mm Everflow fläkt i min maskin.

Har kopplade 2 knappar till dessa så jag kan switcha mellan 12V och 7V. Men fläktarna snurrar bara på 12V.

Är 7V för lite för att dessa fläktar ska snurra?
Jag har mätt och har rätt spänning fram till fläktarna.

EDIT: Förlåt, denna hamnade mycket fel, hoppas nån moderator kan flytta den!?

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

7V kan vara lite för lite, behövde 7-9V till mina 120mm everflow men den på 92mm gick igång på 5v

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Jasså, det var synd det

Humm, då får de tuffa på i full fart då, eller så får det bli en reobus.

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk

har precis beställt likadana fläktar.. ska bli spännande att se ifall dom funkar att köra på lägre spänningar ifall man startar dom på 12v.. dom lär ju garanterat va tystare än mina nuvarande 80mm fläktar iaf

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

Re: Everflow på 7V

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sune
Jag har en 120 mm och en 80 mm Everflow fläkt i min maskin.

Har kopplade 2 knappar till dessa så jag kan switcha mellan 12V och 7V. Men fläktarna snurrar bara på 12V.

Är 7V för lite för att dessa fläktar ska snurra?
Jag har mätt och har rätt spänning fram till fläktarna.

EDIT: Förlåt, denna hamnade mycket fel, hoppas nån moderator kan flytta den!?

Har du testat dra upp dom i 12V, sen snabbt switcha till 7? Att fläktarna inte skulle kunna drivas på 7V låter osannolikt.

Permalänk

Re: Re: Everflow på 7V

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Har du testat dra upp dom i 12V, sen snabbt switcha till 7? Att fläktarna inte skulle kunna drivas på 7V låter osannolikt.

tänkte likadant.. att dom kanske inte startar på 7v men ifall man startar på 12v och sen sänker ner till 7v så borde det funka..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

vet inte hur det ligger till med volten, men jag har haft mina 120mm everflow snurrandes i runt 400rpm som lägst, fast då startar jag ju dom på 12v i aerogaten.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Jo, jag kör dom först i 12V, sen switchar jag till till 7V, då stannar dom

En tanke jag hade var att mitt agg inte klarar av att lämna tillräckligt med ström mellan 5 och 12V, det är ett rätt gammalt 250W agg.

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sune
Jo, jag kör dom först i 12V, sen switchar jag till till 7V, då stannar dom

En tanke jag hade var att mitt agg inte klarar av att lämna tillräckligt med ström mellan 5 och 12V, det är ett rätt gammalt 250W agg.

men du har mätt att det kommer spänning på 7v?? jag märker väl hur mina funkar sen

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

Jadå, det är 7V fram till fläktarna.

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk

kan ju vara nätagget.. R_fused hade ju kört sina i 400rpm och det är nog under 7v?? får väl se hur d funkar om man kopplar till fläktkontroller..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

nja jag vet inte riktigt, verkar rätt skummt, för min aerogate ska tydligen bara reglera mellan 7-12v men som sagt känns det som att runt 400rpm är borde vara under 7v.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk

får mina imorn så jag antar att det bara är o testa då
hur låter dina fläktar när du kör dom i 7V(???) då? eller en bättre fråga är väl.. hur låter dom när du kör dom i 12V?

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

på 12v tycker jag dom låter rätt mycket för att flytta så lite luft som dom ändå gör, knappt nått. dom får ner till 600rpm för att bli acceptabla, och då är dom i stort sett värdelösa. Så jag ärinte nöjd med dem, men de var billiga.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk

sen tycker ju alla olika.. vissa tycker att vissa fläktar låter väldigt mycket medans andra tycker det är helt acceptabel ljudnivå.. man får väl dra slutsatsen själv när man hört dom helt enkelt.. är dom usla får man väl försöka sälja dom

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

Har läst runt lite på olika "silent" forum och Everflow är lite kinkig med att starta i både 5/7v så 12v och sen gå ner till 5/7v är nog det enda rätta. Snor lite av tråden här tänkte tipsa om GlacialTech Silent Blade 120mm de ska vara 19dBa @ 12v och drar man ner dom till 5/7v så låter de ingenting men då är de inga monster på att flytta luft. Finns att köpa på dataoutlet.se
http://www.glacialtech.com/pdf/12025.pdf

Visa signatur

IBM PS/2 Model 80

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag körde mina 80 på 5v men måste kolla om det verkligen funkar när jag kommer hem.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Everflows 80mm startar på 5v (mina i alla fall). Men det gör inte 120 utan de måste man starta på 12 och sen sätta ner, men det funkar hur bra som helst att köra dem på 7v efter att de har startat.

Permalänk

fick mina everflow 120mm idag.. dom startar på 5V och låter INGET alls.. rekomenderar dom starkt.. även på 12V låter dom lite..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

Mina 80mm everflow startar på 5v samma med mina 120mm.

Permalänk
Medlem

Okej, måste vara mitt agg som spökar då, får testa att köra dom i 5V och se hur det går.

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk

jo det är nog agget.. testa med ett annat agg, ta med en fläkt till en polare o prova eller nåt.. mina fungerade iaf jätte bra.. och folk som har klagat på att dom låter.. hur ljudkänsliga är ni?

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _HolyMan_
fick mina everflow 120mm idag.. dom startar på 5V och låter INGET alls.. rekomenderar dom starkt.. även på 12V låter dom lite..

fick mina här om dagen.. dom startar inte på 5V men på 7V.. tycker dom låter för mycket..
på 12V låter dom som ett helt flygplan och på 7V knattrar och vibrerar dom lite..
tur för mig att dom ska sitta i ett välisolerat utrymme så dom kommer inte höras..

har nu testat everflow och adda och tycker dom låter alldeles för mycket..
undrar när dom ska uppfinna fläktar som är tysta på riktigt.. får väl testa svindyra nexus nästa gång och hoppas på att dom är tystare..

Visa signatur

E7200 w/ Ninja 2 | HD3850 Ultimate | 2x2gb ReaperX | GA-P35-S3G w/ HR-05 IFX | Spinpoint F1 1TB + lite annan skit..
http://www.sweclockers.com/album/?id=2806

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _HolyMan_
jo det är nog agget.. testa med ett annat agg, ta med en fläkt till en polare o prova eller nåt.. mina fungerade iaf jätte bra.. och folk som har klagat på att dom låter.. hur ljudkänsliga är ni?

Har man i stort sett tyst i övrigt så hörs dom rejält på 12v, men det är ju olika från person till person hur känslig jag är. På 5v så flyttar de dock INGEN luft alls, känns inte att det blåser knappt om man håller handen brevid.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur ni kan tycka att dom lever om. Mina är helt tysta och jag kör dom på 12v.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkaT
Förstår inte hur ni kan tycka att dom lever om. Mina är helt tysta och jag kör dom på 12v.

Precis som R_fused sa..."Har man i stort sett tyst i övrigt så hörs dom rejält på 12v, men det är ju olika från person till person hur känslig jag är"

Har du en högljud dator så hörs dom självklart inte men om man har en tyst dator så låter dom jäkligt mycket, min everflow 120 och mina 2 adda 120 kör jag på 5 volt och ibland nån av dom avstängd annars överröstar dom resten av systemet.