Jobbigt problem med Lacie 250Gb

Permalänk
Medlem

Jobbigt problem med Lacie 250Gb

För några dagar sedan när jag startade min Lacie Porsche 250Gb med en Maxtor 6L250RO inuti så ploppade det bara upp en "Lokal Disk (H)" i den är datorn, det stod inte heller något om ledigt utrymme osv och när jag försökte gå in i den så kom det bara upp en fråga om jag ville formatera. Jag startade om disken några gånger och sedan började den lyckligtvis fungera som vanligt igen.

Dagen därpå började det komma upp små windows meddelanden från aktivitetsfältet där det stod ungefär "H:\<mapp>/<fil> är skadad och kommer inte kunna läsas. När jag sedan startade om den så kom bara "Lokal disk H" upp hela tiden. När man tar egenskaper på disken så har den filsystem RAW och innehåller 0 byte (och ja, jag har läst FAQ).

Jag monterade ur själva disken ur skalet och prövade den i min stationära dator. Där såg det ut precis som det gjorde i bärbara när jag hade den kopplad med USB.. "Lokal disk H" och bara en fråga om jag ville formatera.

Eftersom det låg 230Gb data som var viktig för mig så försökte jag rädda den med ett program vid namn "GetDataBack for NTFS". Programet sökte i någon timma och hittade alla mina saker, men när jag skulle kopiera dom till en annan disk, så ploppade själva filen upp, med rätt filnamn, fast den var 0 Byte stor och innehöll inget. Jag prövade också med ett annat program som länkades till i FAQ tråden men det funkade inte så bra utan bara låste sig hela tiden.

Ok, tänkte jag, det var väl inte så mycket mer att göra än att formatera den då. Jag kopplade den med USB igen till min bärbara dator och skulle formatera den, formateringen gick klart, men istället för att rutan "Formatering slutförd" (typ) kom upp så kom det upp en ruta där det stod "Formateringen kunde inte slutföras", och disken förblev "Lokal disk H" utan något normalt filsystem eller någonting. Jag prövade också snabbformateringen men det blev samma sak där.

Jag tänkte nu plocka ur den ur sitt skal och pröva att formatera den i min stationära dator, varför det nu skulle funka bättre men det är alltid värt ett försök. Dock var disken så varm att man inte kunde ta i den utan att bränna sig rejält så jag skriver detta nu medans den svalnar :p..

Till saken hör att när jag första gången jag fick problem med disken (då det kom upp "H:\<mapp>/<fil> är skadad och kan inte läsas") hade jag bara 500Mb ledigt på disken, kan det ha berott på det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hade samma paroblem med exakt samma felmeddelande på min maxtor 300gigare.

Enda lösningen var att formatera. Fats gör inte misstaget jag gjorde dock, kör "getdataback" direkt _efter_ formatering så kanske du kan få tillbaka en viss del av dina filer.

Anledningen till att min fulade sig var att jag förde över en rad stotra filer och när det enligt datorn var klar så var det tydligen inte så enligt den extrena. i brist på bättre vetande stängde jg bara av maxtorn (gick inte med felsäkert läge) och när jag satte igång den igen så fulade sig vissa mappar på den och tills lut kunde jag inte komma in i den.

så formatering är det enda som gäller och sen getdataback.

Permalänk
Medlem

Satte i den i min stationära burk nu och visst fan gick det att formatera

GetDataBack körde jag också och det funkar att återställa

Nu är jag glad igen

Edit

Men bara vissa filer funkar att återställa i Getdataback =/, aja, bättre än inget iaf.

Permalänk
Medlem

Grattis! Tyvärr så var det ingen som gav mig några råd när min kraschade så jag gjorde misstaget att jag provade med getdataback innan jag formaterade... sen skrev jag över filer till disken efter formateringen och kunde då inte få tillbaka någon data från min disk...

men man lär sig

Permalänk
Medlem

Mjo..

Men detta känns inte så pålitligt. Vågar man spara viktiga saker på den i framtiden? Kan det hända igen?

Den är ändå bara några månader gammal..

Permalänk
Medlem

Men hur kom det sig att felet uppstod, som sagt så vet jag ju vad som orsakdae min till o krascha.

Permalänk

Vill du vara nästan helt säker spara dina viktiga data i framtiden på minst två olika fysiska hårddiskar.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men hur kom det sig att felet uppstod, som sagt så vet jag ju vad som orsakdae min till o krascha.

Vetefan, men enligt maxtors hemsida kan fel av dessa slag uppkomma genom att man "stänger av en extern hårddisk på ett olämpligt sätt".

Möjligt att jag har råkat göra det.. Råkade komma åt on/off switchen på grendosan en gång och då stängdes ju allt av. Var väl inte överdrivet bra för hårddisken kanske.

Permalänk
Medlem

Jo, då var det samma orsak som för mig då...