Gigantisk artikel om överklockning

Permalänk
Melding Plague

Gigantisk artikel om överklockning

<font style="font-size: 10pt"><b>Gigantisk artikel om överklockning</b></font> <small class="small">söndag 12 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
För er som är intresserade av överklockning har <a href="http://www.short-media.com/review.php?p=1&r=300" target="_blank" >Short-Media</a> publicerat en enormt stor överklockningsartikel som verkligen dyker djupt.<br /><br />Den sträcker sig över 55 sidor och går igenom nästan allting man behöver veta om man tänkt överklocka en Athlon64/Opteron-baserad dator. Först går Short-Media igenom det grundläggande kunskaperna om HTT-bussen, multiplicerare, minneslatenser och mycket mer. Sedan presenteras ett par hjälpfulla program med mycket information, ett par exempel här är Prime95, MemTest86 och Clockgen.<br /><br />I den tredje delen förklaras det grundligt om hur man hittar den maximala klockfrekvenser för sitt datorsystem. Sedan visas det hur man pressar sitt minne till maximum och hur klockfrekvens och latenser påverkar prestandan. Sedan summeras hela artikeln i ett par tester som visar hur mycket prestanda man kan vinna genom överklockning.<br /><br />Jag kan rekommendera denna artikel till alla som sysslar med överklockning, även ni gamla rävar.<br /><br />Läs artikeln hos <a href="http://www.short-media.com/review.php?p=1&r=300" target="_blank" >Short-Media</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tackar för den :).

Nu har jag nattlektyr.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Oooooh, grymt najs artikel, mumsig läsning!

Permalänk
Medlem

Synd att det var på eng .. orkar inte sitta och läsa allt det då =/

Visa signatur

[IC7-MAX3] [p4 3.0@3.3] [9800PRO] [OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Rev2 2x512MB][Maxtor120gb Raptor36gb]

Permalänk
Hedersmedlem

Nice, nu har jag något att göra i skolan.

Permalänk
Medlem

Jisses va långt, kanske dags att använda pivot funktionen på skärmen nu...
Lite för långt för min smak, vill gärna överklocka men det är för långt med 55 sidor,, innan jag är klar med läsningen så har jag nästan köpt ny dator

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Får huvudvärk

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Otroligt ogivande artikel.

Permalänk
Medlem

Denna artikel är perfekt.

Behöver hjälp med överklockning... Inte så bra på det

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk

Efter att ha små läst genom artikeln så tycker jag att det är den bästa artikeln om överklockning på nätet som jag har sett. Inte bara att den förklara hur man klockar, men också varför. Tummen up

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Homor. Jag sitter ch skriver en liknande. På svenska då givetvis. fast min är inte klar.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Sedan summeras hela artikeln i ett par tester som visar hur mycket prestanda man kan vinna genom överklockning i ett par tester.
Mycket bra artikel, tack för tipset. Men den där meningen känns lite felformulerad imo

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Göött! Kan aldrig få nog.

Permalänk
Medlem

Extremt bra artikel. Det tar sin tid att läsa igenom den men det är helt klart värt det.

Permalänk

synd att den inte är komplett . det står inget om cpu burning . men tur att jag kan det redan

Visa signatur
Permalänk
Discokungen

Sinnessjukt stor. Dock trevligt att lära sig delarna lite mer detaljerat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Ska man verkligen orka läsa genom den, aja de blir en snabbkoll då

edit: Hehe, ja hade koll på de mesta av de där redan.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

finns det ingen bra svensk överklockings guide?

Permalänk

nice!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Intressant artikel. Men varför har vi inte fått se en liknande artikel producerad av Sweclockers, är det brist på kunnande eller brist på intresse?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Intressant artikel. Men varför har vi inte fått se en liknande artikel producerad av Sweclockers, är det brist på kunnande eller brist på intresse?

Det har vi överklockningsfaqn till, den går igenom allt det där och mer om man sätter ihop den gamla och den nya faqn, den nya har nog inte kommit så långt. Att den inte är mer utmärkt är väl brist på instresset eller lust att skriva en, inte att läsa, hopplöst jobb när det ändå inte är någon som läser, men det finns det många som frågar om. Kunskap är inget problem de flesta har väl kunskap från iaf P2 till A64 och alla olika modeller imellan, många av dom som blivit kallade elita blev kallade det mindre en ett år efter de börjat använda datorer överhuvudtaget, sen finns ju allt beskrivet någon gång så hur svårt tror du det är, har man lite tekniskt kunnande så vet man skillnaden mellan alla de olika plattformarna också. Men det är klart, när alla sitter och säger "orka läsa laymanengelska" så sitter de väl inte och läser datablad om hårdvaran direkt, men då får dom väl förbli ovettande också

Jag tycker denna artikel var nästan helt värdelös, han kunde inte ens få enkla saker rätt och enkelt som äldre artiklar har beskrivit utmärkt. Om man är helt ny i överklockning så är det väl inte heller bäst att prata om obetydande programvaror. Har man hängt med i överklockning ett tag så tillför den inget nytt.

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa guiden då om man nu vill lära sig från grunderna? Har kollat runt på flera men de är tämligen luddiga om man inte kan särskilt mkt

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Kan man ingeting så bör man läsa på lite innan man börjar tycker jag

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

dom skulle gjort den till en pdf fil...men som sagt är det ingen som har någon lite kortare faq och det gör ju inget om den är på svenska....o ja jag ahr läst swec faqen och jag tyckte dn var bra men jag vill veta meeer....

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Jag tycker artikeln är onödigt lång i förhållande till vad den presenterar,
går att göra mera komprimerad och lättöverskådlig.

annars är det kul att någon försöker.........

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Medlem

Håll ut grabbar. Jag skriver en guide på svenska just nu. vet dock inte riktigt när den blir klar dock. Kommer förhoppningsvis att publiceras på NH när den är klar sedan.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Lite stor, men den är nice.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Kan man ingeting så bör man läsa på lite innan man börjar tycker jag

Därav att man läser en guide

Hur länge måste vi vänta på din guide Gurkan? Skall bli kul och läsa en på svenska

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Nya Äventyr Yheee....ska man komma över 3Ghz med sin 148 jaja det får vi se

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

Go läsning nu när man sitter här sjuk på sin lediga vecka, Tack

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0