Anandtech löser Intel Core Duo USB2/batterigåta

Permalänk
Melding Plague

Anandtech löser Intel Core Duo USB2/batterigåta

<font style="font-size: 10pt"><b>Anandtech löser Intel Core Duo USB2/batterigåta</b></font> <small class="small">tisdag 14 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Sedan Intel lanserade sin nya mobila plattform med Intel Core Duo-processorer har det rapporterats om ett batteriproblem när man kopplar in en USB2-enhet, först rapporterat av <a href="http://www.tomshardware.com/2006/01/16/will_core_duo_notebook..." target="_blank">Toms Hardware</a>. Problemet gör att batteritiden blir betydligt försämrad med en USB2-enhet inkopplad i datorn. Frågan har varit om det är USB-kontrollern som det är fel på. Anandtech gav sig sjutton på att lösa gåtan varför detta problem uppstår.
<br />
<br /><i>”How much more frustrating could things get? After spending years of work on a new mobile CPU and platform, your customers still really can't buy them and the one thing that everyone remembers about them is that they have some sort of a bug that reduces battery life. ”</i>
<br />
<br />Problemet visade sig vara tämligen svårlöst; Anandtech spenderade två veckor, fem laptops, och fyra olika USB2-enheter på problemet. Resultatet är intressant och visar på att det inte specifikt är ett Core Duo problem, och att det även kan drabba Sonoma-baserade datorer. Lyckligtvis finns det en lösning som enligt Anandtech fungerar ”pretty well”.
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.aspx?i=2693" target="_blank">Anandtech</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har du en laptop som du kör winxp sp2 på? Använder du USB-2 prylar på datorn?

Läs isåfall artikeln, även om du inte har det, läs den i alla fall, fem läsvärda sidor.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Ouch, får hoppas min bärbara har nån USB2 enhet i sig så att jag kan få tillbaka lite batteritid då

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag "tappar" minst 1timma om jag kopplar in en USB mus och skrivare. Det är väl normalt att USB enheterna använder ström via USB-interfacet?.

Datorn: DELL i6000

Permalänk
Medlem

"ok",
Enl xp tar min mus 98mA och enligt den fina formeln P=UI tror jag inte batteritiden skulle bli så fruktlöst påverkad av en usb2-mus.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Bättre fix på G:

Info

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle