Permalänk
Medlem

Grafisk LCD

Hejsan jag håller på att leta runt som en galning efter MAXX749-chip! är det någon här som har några sådana?

Anledningen till att jag behöver dem är för att jag ska koppla in en LCD-display till datorn, och behöver få fram lite negativ spänning.

här är kretsen jag tänkte pilla ihop:

bild på LCD-displayen (5"*1.5" 240*64)

Utan backlight:

Med backligt:

edit: en bild för att visa storleken på härligheten

Visa signatur
Permalänk

MAX749 - Digitally Adjustable LCD Bias Supply.
Hur ska du styra den? Är det inte bättre med en MAX759 där du kan reglera den negativa spänningen med en pot?
Maximkretsar kan eventuellt samplas eller köpas direkt från Maxim (http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1455).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

749 och lite småkomponenter skulle funka finfint, styr Vout med hjälp av resistor, går inte sampla om man bor i sverige, och frakten om man ska köpa fritt ligger på $50, har skickat iväg ett mail till maxim och frågat om de känner till några mellanhänder i sverige.

Visa signatur
Permalänk

Hmm? Har samplat därifrån många gånger.
Kolla annars Distributor-listan:
Sweden Maxim/Dallas Direct! +44 (118) 900 6311 +44 (118) 900 6402
Sweden Egevo Elektronik AB (08) 5870 6700 (08) 5870 6739

Fast Egevo verkar vara en grossist. Satt själv och funderade på hur man enkelt & billigt skulle få hem kretsar därifrån utan att snålsampla...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja tack så mycket, jag missuppfattade den stora röda rutan som det stod! "YOUR ORDER ISN'T PROCESSED" eller nått som att jag inte kunde göra det, har beställt där ifrån nu hoppas det blir bra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur stor negativ spänning behöver displayen=?

ska du ha den i datorn så kan du ju hitta -12v från nätagget

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

jag ska ha ca -8V och så tänkte jag använda en gammal mobilladdare för att ge spänning till hela skiten och den har en sekundärsida med 5VDC.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

okej trodde den skulle sitta i datorn.. isåfal hade det bara varit och spänningsdela ner -12v linan så är man klar..

aja maxim kretsen ser fin ut annars..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.