Permalänk
Medlem

Fråga om hur AMD x2 funkar

Hej jag vet inget om hur en AMD X2 delar upp arbetet mellan kärnorna. Är det så att båda kärnorna jobbar när man t.ex packar upp nått med winrar eller jobbar en?, och så har man den andra över till annat?

Permalänk
Avstängd

Det beror på program.
Program som har stöd för dubbla kärnor kan använda båda samtidigt.
Program som inte har stöd för båda kärnor får bara gå på den ena. Så du kan köra ett program på den ena kärnan och ett annat på den andra så går båda i full fart.

Permalänk
Medlem

OK. Är det ofta programen stödjer det? Gör dom flesta det? Hur kan man se på programmen om dom gör det?

Permalänk
Avstängd

Du kan kolla i aktivitetshanteraren. Så väljer du prestanda och så gör du något tungt med programmet. Så kan du se hur de båda kärnorna arbetar.

Och det är ofta typ film och musik-encoding stödjer det. Och program som Photoshop och 3Dstudio Max. Nästan alla program av dom typerna stödjer det.
Spel stödjer det inte så ofta. Men spelen som stödjer det kan tjäna en jäkla massa. över 80% högre processorprestanda i Quake 4 är inte dåligt.

Men sen stödjer ju nya grafikdrivrutiner dualcore. Vilket innebär att spel går snabbare på dualcore iaf. Då drivrtuinerna delar upp belastningen lite mellan de båda kärnorna.

Permalänk
Medlem

Okej. Tack för bra svar Boris! Nu fick jag reda på de ja ville.

Permalänk
Medlem

Med en dual-core kan man packa upp en fil samtidigt som man packar ner en annan... använder varsin en kärna.. winrar iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Passar på att låna tråden lite:

Finns det några sköna tester man kan göra för att få njuta av kapacitéten rejält?

Som det är nu har jag inte märkt nån jätteskillnad från min 3500 venice till min 4400+

Permalänk
Geeks
SweClockers

För att förstå hur en X2 fungerar måste man först ha lite koll på programmering: Normalt sett så kodar man program så att en sak i taget exekveras (körs). Genom att använda sig av trådar kan man se till så att flera saker kan exekveras samtidigt, så kallad parallellism. För att uppnå sann parallellism måste man ha flera processorer, eftersom en tråd bara kan exekveras i en processor i taget.

Har man bara en CPU och flera trådar så kallas det "virtuell" parallellism, det vill säga att saker "upplevs" som att det körs samtidigt eftersom det (förhoppningsvis) går så snabbt att man inte märker att CPU växlar mellan trådarna.

En X2 är två processorer sammanbakade i en förpackning. I teorin har en programmerare alltså tillgång till dubbelt så mycket processorkraft som om man bara hade haft en CPU. Hur detta sedan utnyttjas i de spel/program som släpps är upp till programmerarna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Arbetet delas mellan kärnorna på samma process,
kör du tex en superpi delas arbetet mellan kärnorna så att totala arbetet blir 50%.
Kör du två superpi samtidigt blir totala arbetet 100%.

Detta gäller även Prime95 och troligen alla andra processer också.
Spelar du BF1942 blir totala arbetet 50 %.

Det betyder att även om processorn inte är dual-primestabil så kan den vara spelstabil.

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Medlem

Kör man 1x prime95 så används bara ena kärnan & ingen annan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kör man 1x prime95 så används bara ena kärnan & ingen annan.

Det stämmer inte med min 165 med alla drivisar och hotfix installerade i alla fall,
du har fel.

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |