Passar IDE DVD brännare till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Passar IDE DVD brännare till moderkortet?

Nu har ja fått ihop pengar till att äntlingen köpa dator. Men då undrar ja en sak. Det står att detta moderkort http://www.datorbutiken.com/b2b/default.php?artId=ASP5GD1PRO
är SATA passar då en IDE dvd brännare till detta kort?
För man måste väll i alla fall köpa S-ATA hårddisk?

Tacksam för svar.....

Permalänk
Avstängd

jaa du kan koppla in en IDE DVD...

Permalänk
Medlem

Hårddisk då?......kan man koppla in både IDE och S-ATA??

Permalänk

ja, du kan koppla in båda, och såvitt jag vet finns det inte sata dvd brännare, och om det finns det är dom inte inom rimliga prisgränser iaf

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
ja, du kan koppla in båda, och såvitt jag vet finns det inte sata dvd brännare, och om det finns det är dom inte inom rimliga prisgränser iaf

Plextor släppte för länge sen en SATAbaserad DVDbrännare som då inte kostade mer än dubbla priset för en Nec 3520. 1000kr fick du hosta upp då för den Plextorn.
Fördelen vetefan, SweC recenserade den iaf

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gr1ng0
ja, du kan koppla in båda, och såvitt jag vet finns det inte sata dvd brännare, och om det finns det är dom inte inom rimliga prisgränser iaf

Jag köpte en sån här rätt så nyligen, så jag kan garantera att det finns DVD-brännare med SATA.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Jag köpte en sån här rätt så nyligen, så jag kan garantera att det finns DVD-brännare med SATA.

Fördel med SATA förutom att du har en liten kabel jämnfört med en fet IDE?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Fördel med SATA förutom att du har en liten kabel jämnfört med en fet IDE?

Tja, det finns väl inte så många fler fördelar. Det enda jag kan komma på är att det är mer framtidssäkert och erbjuder en större dataström (en DVD lär nog aldrig komma att behöva det, men ändå).

Edit: en sak till. Kontakterna är grymt mycket bättre på SATA än ATA. Inge mer dragande för kung och fosterland eller riskera att dra loss kablarna från kontakten.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rauter
Tja, det finns väl inte så många fler fördelar. Det enda jag kan komma på är att det är mer framtidssäkert och erbjuder en större dataström (en DVD lär nog aldrig komma att behöva det, men ändå).

Edit: en sak till. Kontakterna är grymt mycket bättre på SATA än ATA. Inge mer dragande för kung och fosterland eller riskera att dra loss kablarna från kontakten.

Kanske skulle sälja min Nec 3520 till brorsan och skaffa en sån själv.
E det en bra brännare?

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Hmm, jag borde skaffa en sådan bränare, jobbigt att köra en dvd bränare och en hårddisk på samma kabel.
Har bara en IDE kontakt på moderkortet.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Kanske skulle sälja min Nec 3520 till brorsan och skaffa en sån själv.
E det en bra brännare?

Jag har inte testat den, eftersom jag har inte börjat bygga mitt nya system ännu.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!