Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kärnan på A64 mer eller minde känslig än AXP?

Permalänk
Medlem

Kärnan på A64 mer eller minde känslig än AXP?

Sitter och klurar på om jag vågar peta loss min IHS, men med en Zalman 7000, och dåligt med pengar om något skiter så börjar man funderar lite.

Körde med zalman 7000 på min gamla AXP utan problem och monterade av och på ett flertal gånger utan att krossa kärnan.

Någon som vet hur det ligger till?

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Kärnorna är ganska tåliga.
Så egentligen är det inget problem, men det beror ju på hur du har tänkt o "behandla" den. Om du ska av o på med kylaren 2 ggr om dagen, kan du lika väl köra med IHS:en.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Ok, får ta mig lite tid nästa vecka och chansa lite.
Tack.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Mm ja håller på å bygga nytt system på sidan av de ja gör nu, måste göra backup först men ja undrar själv om ja ska ta bort ihs från min opteron 146. I och med att ja inte gjort de förrut så kan de juh va lite creppy men ja gissar att de bara är att rikta bladet uppåt hela tiden. Nu vet ja igentligen inte om minna tunna hobbyknivar funkar så bra heller, kanske borde använda något hårdare ?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Funderar själv på samma sak. Rakblad ska vara bra har jag hört

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

jag har för mig att man kan använda tunn fiskelina. den klarar av att skära igenom klistret som ihs'en sitter fast med, men inte något mer

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

En liten fråga.. vad är Ihs egentligen?

Visa signatur

Xbox Live Gamertag - decaar
Zepto Mythos !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decar
En liten fråga.. vad är Ihs egentligen?

Det är själva "locket" som sitter över processorkärnan. Som är till för att
1. Skydda den ;D
2. fördela värmen.

Men om man är försiktig så ska inte kärnan skadas.
Har man otur så har inte IHS:en så bra kontakt med kärnan och då får du bättre temperaturer uta den.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Integrated Heat Spreader. Metallbiten som sitter på kärnan, främst för att skydda den.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-