Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Asrock + daemon=sata2 krash?

Har haft ett stort problem hela dagen med min nyinköpta sataII disk (samsung)

helt utan förvarning slutade den att fungera. Detta skedde i samband med daemon installationen. Kort efter det så börjar den starta om helt maniskt. Sedan efter jag försökte stoppa det hela med xpskivan, så kunde varken bios eller xp hitta min sataII disk. Så är läget nu. Var är den? Har nog gjort det mesta från clear mos, kollat sladdar, minnet, nätagget, drivrutiner, inställningar i bios etc etc.

Nån som varit med om detta som kan hjälpa mig?

Annars misstänker jag att den är dead

Daemon är OND!

EDIT: Just det! Inte bara med sata disken hände detta. Gjorde om allt med IDE disken, installerade daemon=Samma sak. Omstart nonstop. Denna gång fick jag upp felsäkert läge iaf. Skönt.

Vad är det med Asrock och Daemon?

Visa signatur

"Lead, Follow or Die"
/System\Chieftec LBX03 360W|AsRock DualSata2|AMD A64 3700+ 2.2ghz|1024mb PC3200 cl 2.5|GF6800GS DDR3 256mb PCI-e|XP=Samsung 200gb 8mb SataII|IDE Maxtor80GB+WD120GB|SBAud2|/Extern\AOC 17"TFT|MX510+UltraX Flat|Kylning=Kallt rum

Permalänk
Medlem

Pratar vi Daemon-Tools alltså (är lite småtrög)? Det fungerar fint på min maskin i alla fall..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Inga som helst problem för mig.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

inga problem hos mig heller, kör med en sata2 disk och daemon-tools ...lustigt att det inte funkar..

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min maskin fast med en Maxtor Diamond S-ata II 250gb. Det löste sig dock när jag installerade en äldre version av deamon tools.

Permalänk
Medlem

Daemon-tools v4.03? Om du har problem med dessa så kan du ju alltid prova senaste v3.x för att se om du får samma problem med dessa.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg vilken version jag fick att funka, kan kolla då jag kommer hem. De jag hade problem med var nog (om jag kommer ihåg rätt versioner) 3.27-3.29. Hittade då en gammal version som låg kvar på en av diskarna som funkade klockrent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beamer13
Kommer inte ihåg vilken version jag fick att funka, kan kolla då jag kommer hem. De jag hade problem med var nog (om jag kommer ihåg rätt versioner) 3.27-3.29. Hittade då en gammal version som låg kvar på en av diskarna som funkade klockrent.

Sedan så är versioner tidigare än v3.47 inkompatibla med Windows XP Servicepack 2 om jag inte missminner mig helt, så du vet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

prova att ställa om att disken skall köras som en ide-disk i bioset. Jag gjorde det med min sata-disk och då slapp jag installera drivrutiner för kontrollern under Win2k-installationen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Sedan så är versioner tidigare än v3.47 inkompatibla med Windows XP Servicepack 2 om jag inte missminner mig helt, så du vet.

Då ska jag berätta att jag kör med 3.20 som funkar utmärkt i XP SP2, Asrock Dual, 3700+ osv. De andra jag testat var 3.26 samt 3.29 som inte fungerade.

Permalänk
Medlem

Det är nog så att det var en ren slump. Har hänt liknande saker för mig innan.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beamer13
Då ska jag berätta att jag kör med 3.20 som funkar utmärkt i XP SP2, Asrock Dual, 3700+ osv. De andra jag testat var 3.26 samt 3.29 som inte fungerade.

Så sant så. Version 3.46 var den som hade problem med sp2 vilket orsakade en blåskärm vilket mest drabbade folk som hade 3.46 och som sedan uppdaterade till sp2 istället för att installera en ren sp2 installation.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se