Installera linux genom nätverket

Permalänk
Medlem

Installera linux genom nätverket

Tjenare !

Nu är de så att jag har en bärbar dator här, 600mhz, 128mb ram.
Windows på den datorn är Kaput, den vägrar starta.

Jag har försökt formatera den med Windows xp, Windows, ME. Win 98.
Debian, och en annan linux os. Men inget fungerar.. de hänger bara sig.

Jag misstänker att de är cd-romen på datorn som krånglar....
Så nu till frågan.

Är det möjligt och installera Linux på bärbara datorn, genom nätverket ? från min primära dator (win xp). (koppla in en nätverkkabel från bärbara till routern).

Eller går det på nåt sätt o installera linux från en usb-sticka ?

tacksam för svar.
mvh/Richard.

Permalänk

det går både att installera via nätverk och från usb.
Det skulle ärligt talat förvåna mig om det var CDn det är fel på, men prova med DSL som man bootar från usb

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Okey, duger en Creative "MuVo" mp3 spelare ? för den ska funka som en usb-sticka också.

Och hur är de exakt man installerar via nätverket ? :/ nån som vet nån bra sida ?
försökt googla men jag har inte fått fram så mycke information om de...

Permalänk

Creative muvo fungerar alldeles utmärkt, jag har tillochmed gjort det själv.
Grymm spelare!

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Creative muvo fungerar alldeles utmärkt, jag har tillochmed gjort det själv.
Grymm spelare!

Nice! kan du länka mig till den exakta linux filen du använde ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wavedude
Nice! kan du länka mig till den exakta linux filen du använde ?

hmm egnetligen borde jag inte, du måste lära dig att googla.

ftp://ibiblio.org/pub/Linux/distributions/damnsmall/current/d...

det enklaste är att bränna ut den på cd, sen finns det en funkion i dsl som installerar det automatiskt till usb-minne

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen, hittade för 10min en fil: dsl-2.0, testade zippa upp den i mp3'spelaren, pluggade in den på bärbara, starta om den.. fast bärbara ville inte boota från den, utan den försökte komma in i windows..

Fast den filen jag får från den länken är ju 2.2.. tror du de kommer funka, eller har jag missat nåt annat program man måste ha i mp3 spelaren, typ nåt kommando som gör så att de bootar från den?

Permalänk

ja alltså det räcker inte med att zippa upp den. Jag försökte med att lägga den direkt på USB minne förut, och hölll på länge och väl, men insåg att det inte var värt besväeret.
Bränn den på CD, boota CDn och tryck på "Install to USB pendrive" som finns nånstans i menyerna

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

som wavedude säger. det räcker inte att lägga något på usbminnet bara. man måste ha en bootsektor till det med, osv...