Permalänk
Medlem

Vattenkylning i servern!

.... Hola

... Har ett litet dilemma. Det är så här att jag skall enbart kyla CPU – samt ”egen byggd HDD-kylare” men en vattenkylning i min server. Problemet är att jag inte kan få ner priset på denna lilla anläggning.

CPU : 478.
(750Gb ATA.)

Enligt mina egna noteringar så behöver jag

Black Ice Xtreme II Xflow 590:-
Asetek CPU Cooler Antarctica Cpu01/A 1/2 INCH OD 550:-
Danger Den vattentank plexi 5 1/4 ½ 320:-

Eheim 1048 Waterpump 220V 10L/min 495:-

+ slang , nipplar

Totalt : runt 2100:-

Frågan är om det är värt att lägga 2100:- för vattenkylnig för att enbart kyla de angivna komponenterna.

Har du idér hur jag skall sänka priset… ??
”ps, att göra CPU-blocket är ingen idé, har inte tillgång till de verktyg som krävs”

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit i din situation så hade jag satsat på luftkylning. Antagligen ska servern stå på 24/7 och då hade jag inte litat på vaddenkylning. Enligt min mening är det så mycket mer som kan gå sönder.

Så en vettig CPU kylare och ett par CoolerMaster 4-in-3 Device Modules hade varit bäst enligt mig.
Dessutom sparar man deg också

CoolerMaster 4-in-3 Device Module 195kr:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=38797

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Luftkylning går nog bättre till den, men om du är ute efter tystnaden också så ta en Hydor L30 istället och skit i radiatorn, skaffa en på en skrot istället för lite mindre pengar Jag köpte armerad pvc slang och slankopplingar på järn affären och det funkar prima, 69 kr för 2 m slang och 6 kopplingar, köpte block och pump beg. för ca 500 kr och radiatorn har jag gjort själv, max 600 kr har allt gått på

http://www.overklockers.se/ItemInfo?itemId=35258420 Pump

Finns mycket fint och billigt på begagnat marknaden
http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?t=126870

Permalänk
Medlem

....
Jo luftkylning hade kanske varit det bästa..

Men det låter ju in-åt-helvete.. har just nu 3xpapster 80mm som kyler diskarna.. samt en 80mm som utblås.. låter ju inte lite heller ..
Provade att stänga av de 3 fläktarna som kyler hdd,, men tog inte mer än 10 min så låg dem på 45-52 grader (eller något liknande)...

Sen hade jag velat prova vattenkylning (för lite skoj skull) innan man skaffar det till den andra burken..

Sen vill man ju inte köpa allt för billigt heller (man får vad man betalar för) vore ju segt med läckage =(..

Ett alt är kanske att köpa dämpmattor lr något o klä in servern med.... Hmmm =/

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Skaffa typ en Scythe Ninja med en tyst 120mm fläkt och ett par CoolerMaster 4-in-3 Device Modules
(http://www.webhallen.com/prod.php?id=38797) så blir det ganska tyst.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Om jag hade varit i din situation så hade jag satsat på luftkylning. Antagligen ska servern stå på 24/7 och då hade jag inte litat på vaddenkylning. Enligt min mening är det så mycket mer som kan gå sönder.

Så vattenkylning ska man inte ha om man har datorn på 24/7? Tänkte skaffa det till min men den står på dygnet runt och rullar, kanske inte så bra då?

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk

det beror väl lit epå vad för grejjer man köper..
köper man bra saker som håller och sätter dit grejjerna ordentligt så ska det väl itne vara några problem.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
....
Jo luftkylning hade kanske varit det bästa..

Men det låter ju in-åt-helvete.. har just nu 3xpapster 80mm som kyler diskarna.. samt en 80mm som utblås.. låter ju inte lite heller ..
Provade att stänga av de 3 fläktarna som kyler hdd,, men tog inte mer än 10 min så låg dem på 45-52 grader (eller något liknande)...

Sen hade jag velat prova vattenkylning (för lite skoj skull) innan man skaffar det till den andra burken..

Sen vill man ju inte köpa allt för billigt heller (man får vad man betalar för) vore ju segt med läckage =(..

Ett alt är kanske att köpa dämpmattor lr något o klä in servern med.... Hmmm =/

Det är ju inte alls någon farlig hårddisk temp, prova med bara en fläkt till diskarna och kanske lite mer utrymme mellan dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattej00
det beror väl lit epå vad för grejjer man köper..
köper man bra saker som håller och sätter dit grejjerna ordentligt så ska det väl itne vara några problem.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123974
eller
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310114
funderare jag på, tror inte det får plats i min låda som jag har nu (Antec SLK-300B), hårddiskracken är fylld med hårddiskar så där finns inte någon plats och så. men om man sätter radiatorn med fläkten vid 120platsen där bak kanske det går..

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
....
Jo luftkylning hade kanske varit det bästa..

Men det låter ju in-åt-helvete.. har just nu 3xpapster 80mm som kyler diskarna.. samt en 80mm som utblås.. låter ju inte lite heller ..
Provade att stänga av de 3 fläktarna som kyler hdd,, men tog inte mer än 10 min så låg dem på 45-52 grader (eller något liknande)...

Sen hade jag velat prova vattenkylning (för lite skoj skull) innan man skaffar det till den andra burken..

Sen vill man ju inte köpa allt för billigt heller (man får vad man betalar för) vore ju segt med läckage =(..

Ett alt är kanske att köpa dämpmattor lr något o klä in servern med.... Hmmm =/

Att det är billigt är ju inga problem, jag fick bra grejor för en billig penning inget konstigt där, det är om du köper high end prylar för nån hundring som du ska oroa dig

Byt ut 80 fläktarna mot 120 och köp en fläktkontroller och dra ner varven
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZAZM-MFC1

Jag har en sån där kontroller och den funkar bara fint, har 1 120mm fläkt framför mina 3 diskar och dom går aldrig över 30 grader när jag kör fläkten på 5 volt, krävs inte mycket luft för att kyla dom huvudsaken att det kommer in ny luft och den varma blåses bort så är det ingen fara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
Så vattenkylning ska man inte ha om man har datorn på 24/7? Tänkte skaffa det till min men den står på dygnet runt och rullar, kanske inte så bra då?

Min har stått på 24/7 i ca 10 månader utan problem, bytte vattenblock för någon månad sen när jag bytte cpu men utom det har det vart underhållningsfritt. Så att man inte skulle kunna ha vatten gående hela tiden är BS.

Permalänk
Medlem

Om man är orolig för läckage så är nog ett waterchillpaket det sista man vill ha. Här är ett par saker att tänka på om man vill slippa läckor.

Gängor
Parallella gängor med o-ringstätning behöver inte skruvas i så hårt så de belastar inte gängorna lika mycket som icke parallella gängor utan o-ring. Icke parallella gängor utan o-ring (NTP) tätar man nämligen genom att skruva i dem hårdare. Detta är en dålig kombination med plexi som inte bör utsättas för stora belastningar.

Att linda gängorna med tefontape är att rekommendera. Är man säker på att man inte vill skruva loss nippeln igen så kan man använda araldit. Då kommer gängorna garanterat vara täta, men du får aldrig loss nippeln igen. Så sattsa på BSPP/NPSM eller andra parallella gängor med o-ringstätning och använd teflontape.

Nipplar
De flesta läckage uppstår på grund av dåliga eller felaktigt monterade nipplar. Det är större risk för läckage om man använder push-in nipplar än om man använder nipplar där slangen sitter utanpå nippeln. En push-in går dock att lita på om man använder exakt rätt dimension på slangen, monterar den rätt och låter bli att bända i slangarna. Jag skulle dock aldrig välja en push-innippel för en där slangen sitter utanpå. Säkerhet före enkel montering tycker jag.

Många tillverkare använder push-in fittings för att det ser bra ut och är enkelt att montera. Vattenkylningskit som ser coola ut och är enkla att montera säljer bättre än prestandakit, så självklart offrar tillverkarna prestanda och säkerhet för att sälja mer! Själv tycker jag att en anslutning med krympslang över ett par buntband är minst lika snygg som en push-in anslutning, men det är såklart tio gånger så mycket jobb jämfört med en push-in.

Om man mekar mycket med datorn eller på annat sätt riskerar att stöta till en nippel eller slang ibland så är det säkrare med metallnipplar än plast som kan spricka. Denna risk är liten om man är försiktig men jag tycker i alla fall den är värd att nämna. De flesta fall där plastnipplar gått sönder sker under monteringen.

Vill man vara säker på att det håller tätt så väljer man en anslutning där slangen sitter utanpå nippeln, fastsatt med buntband eller slangklämmor. Om man väljer nipplar med lite större ytterdiameter än slangarnas innerdiameter så blir de svåra att trä på men sedan sitter de mycket bättre. Värm slangen i varmvatten så blir den mer elastisk. Överdriv inte bara för då ökar risken att slangen spricker!

Slang
Billig slang fungerar, men den kommer att torka och spricka snabber än kvalitétsslang som t.ex tygon. En billig slang tål inte lika mycket kemikalier som en kvalitétsslang gör och detta förkortar livslängden ytterligare. Tjocka slangväggar är inte bara bra för att förhindra kinkar, det gör dem även tåligare och reducerar därför risken för läckage.

Om du använder slangklämmor så var försiktig när du skruvar åt dem. Man får ju ingen vidare fingertoppskänsla när man spänner med en skruvmejsel. Skruvar man åt för hårt skadar man slangen.

Block
Plexitoppar kan spricka efter ett tag. Det är inte vanligt men det händer. Oftast efter en längre tids belastning t.ex om slangarna böjer i nipplarna som då belastar gängorna. Så länge man använder parallela gängor och inte skruvar ned nipplarna för hårt så är det lungt.

Den enda anledningen till att många tillverkare använder plexitopper är för att det ser bra ut och därför säljer bättre. Väljer man ett block med en topp tillverkad av koppar, mässing eller delrin så behöver man inte oroa sig. Vill man tvunget ha plexitopp så se i alla fall till att välja ett block med parallella gängor och o-ringstätning. Det kan även börja läka vid packningarna mellan topp och botten. Men monterar man blocket rätt, låter bli att blanda olika metaller och låter bli att köra några aggresiva kemikalier i systemet så ska det inte vara några problem oavsett material.

Pumpar
Eheim, Laing och Iwaki gör kvalitétspumpar som, om man monterar dem rätt håller i många år.

Om man kör en Iwaki MD-20R, någon annan pump med bra tryck i eller flera pumpar i serie så är det extra viktigt att montera allt rätt då det blir mer tryck i systemet än med t.ex en svagare Eheim 1250. En bra pump är ingen garanti att det håller tätt om nipplar och slangar inte monteras korrekt!

Jag har inte hört om många fall där billigare pumpar t.ex hydor L30 börjat läka av andra orsaker än dålig montering. Men det är inte allt för ovanligt att de stannar villket är mer än tillräckligt för att jag ska köpa en dyrare pump!

Slutsats
Nu förstår ni kanske varför ett waterchillpaket med sina push-in fittings, plexitoppar och mindre bra pumpar inte riktigt är höjden av säkerhet. Paketen är helt enkelt i första hand designade för att se bra ut och vara enkelt att montera, inte för att vara säkert eller prestera bra. Därför kan man enkelt plocka ihop ett eget kit som slår sånna här paket i säkerhet och prestanda!