PowerColor Radeon X1300 med 512 MB

Permalänk
Melding Plague

PowerColor Radeon X1300 med 512 MB

<font style="font-size: 10pt"><b>PowerColor Radeon X1300 med 512 MB</b></font> <small class="small">onsdag 22 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Tillverkaren <a href="http://www.powercolor.com/global/news_950221_X1300HM2.html" target="_blank" >PowerColor</a> lanserade igår ett Radeon X1300-baserat grafikkort som har stöd för upp till 512 megabyte minne med ATi:s HyperMemory-teknik.<br /><br />Grafikkortet i sig har 128 megabyte integrerat DDR2-minne som används som primär minnesbuffer. Skulle detta minne inte räcka för krävande spel kan det dock utnyttja upp till 512 megabyte av det vanliga RAM-minnet genom att använda sig av ATi:s teknik HyperMemory som låter grafikkort använda RAM-minne som grafikbuffer.<br /><br />Grafikprocessorn ligger på 450 megahertz och det integrerade 128-megabytesminnet ligger på 400 megahertz DDR vilket producerar en effektiv klockfrekvens på 800 megahertz. Intressant är också att kortet stödjer ATi:s CrossFire-plattform så att man kan använda två grafikkort för teoretisk dubbel prestanda. Hur CrossFire fungerar med grafikkort som använder sig av HyperMemory-tekniken är i skrivande stund inte klart.<br /><br />"<I>Taipei, Taiwan –February 21, 2006 – Tul Corporation, a leading provider of ATI graphic cards, today introduces the PowerColor X1300 HyperMemory™ 2 Supporting 512MB PCI-Express series. These entry-level graphic cards provide outstanding value with efficient management of memory and supports the latest 3D graphic, H.264 decoding and High-Definition (HD)technologies.</I>"<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.powercolor.com/global/news_950221_X1300HM2.html" target="_blank" >PowerColor</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Najs!

Sånt köper nog många med tanke på att det är 512 mb

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk

Det blir isåfall prisvänligare förutsatt att man har mycket minne i burken.
Kanske blir nånting i en budget burk...

Permalänk
Medlem

Varför 512mb på ett sånt kort? Till vilken nytta?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk

Skummt kort... Jag vill ha mitt RAM till RAM och inte G-RAM! Sen vad har man för användning av ett budget kort med 512 G-RAM, när det inte finns några sepl den kan driva som kräver så mycket RAM!

Permalänk
Medlem

Det är som att ha 2 terrabyte till en c64.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

lite fel där väl..."Tillverkaren PowerColor lanserade igår ett Radeon X1300-baserat moderkort som har stöd för upp till 512 megabyte minne med ATi:s HyperMemory-teknik"

det är väl inget moderkort lr?

Permalänk
Medlem

Jag tror det handlar om ett moderkort med ett integrerat Radeon x1300.

Permalänk

ok men om man trykker på den där länken som finns så ser man ju att det inte är ett integrerat.

Permalänk
Medlem

Nej det är ett externt grafikkort med 128mb inbyggt minne! Som kan utnytja moderkortets ram minne!

Permalänk

Några benchmarks vore nice

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem

Ett sånt här kort är väl knappast aktuellt som spelkort... snarare i en htpc om man har nytta av hypermemory funktionen vid encoding/decoding tex uppspelning av HD material

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av demonclaw
Några benchmarks vore nice

Särskillt i crossfire! Tycker att ATI är rätt ute med de nya grafikkorten som alla stöder CF! Tycker att det bästa med CF är att det ger ett mer framtidssäkert dator köp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Varför 512mb på ett sånt kort? Till vilken nytta?

För att företag som onoff,siba osv ska ha nånting lockande att sälja

Permalänk
Medlem

Vore fränt att se hur X1300 presterar i crossfire.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Varför 512mb på ett sånt kort? Till vilken nytta?

Ingen, men det är inte det som är grejen
Grejen är att kortet kan använda mer än sina 128MB vilket är en mycket smart lösning. Varför hänga upp sig på att den kan använda upp till 512MB?

Permalänk
Medlem

Fattar inte grejen, kan någon förklara hur detta skiljer sig från AGP aperture size?

Låter som en hopplös kombination vilket fall, lite som någon skrev ovan att RAM minnet är RAM minne och ingen lösning för att pumpa nödlösnings info till graffet.

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ett skräpkort som skall se ut som ett höjdarkort inget annat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Varför 512mb på ett sånt kort? Till vilken nytta?

Om du läser nyheten en gång till så ser du att det är 128 MB på kortet och Hypermemoryteknik till 512MB.

Ganska smart tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det är ett skräpkort som skall se ut som ett höjdarkort inget annat.

Exakt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det är ett skräpkort som skall se ut som ett höjdarkort inget annat.

Visst kan Onoff lura på en svensson ett sånt här kort men det är fortfarande en bra teknik.

128MB räcker ganska långt för en som inte spelar vidare avancerade spel men det är väll bra att kortet kan ta lite mer minne från burken lite då och då om det skulle krävas...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Varför 512mb på ett sånt kort? Till vilken nytta?

Videoredigering! Pinnacle studio 10 utnyttjar grafikminnet när du hanterar stora videoklipp och med AVIVO komprimerar du sedan filmen med GPU acceleration till tex H.264, MPEG2 eller 4.

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black | AMD Athlon X2 5600+ | MSI K9AGM2-FIH AMD 690G | Sapphire Radeon HD3850 Ultimate Edition 512MB DDR4 | 4GB DDR2 PC6400 | Samsung 500GB | Pioneer BDC-202BK Blu-Ray Combo drive | Hauppauge Win-TV-PVR 150 MCE | Logitech diNovo Edge | Logitech MX Air | Logitech Cordless Rumblepad 2 | PHILIPS 42" 1920x1080p | Vista x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BErgSTen
Videoredigering! Pinnacle studio 10 utnyttjar grafikminnet när du hanterar stora videoklipp och med AVIVO komprimerar du sedan filmen med GPU acceleration till tex H.264, MPEG2 eller 4.

Exakt, men vi spelnördar som hänger här och tror vi vet allt, kan inget annat än game:a

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Exakt, men vi spelnördar som hänger här och tror vi vet allt, kan inget annat än game:a

Grafikminne kan användas till mycket mer än att lagra texturer. Grafikkortet är ju i princip en dator i datorn.

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black | AMD Athlon X2 5600+ | MSI K9AGM2-FIH AMD 690G | Sapphire Radeon HD3850 Ultimate Edition 512MB DDR4 | 4GB DDR2 PC6400 | Samsung 500GB | Pioneer BDC-202BK Blu-Ray Combo drive | Hauppauge Win-TV-PVR 150 MCE | Logitech diNovo Edge | Logitech MX Air | Logitech Cordless Rumblepad 2 | PHILIPS 42" 1920x1080p | Vista x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Visst kan Onoff lura på en svensson ett sånt här kort men det är fortfarande en bra teknik.

128MB räcker ganska långt för en som inte spelar vidare avancerade spel men det är väll bra att kortet kan ta lite mer minne från burken lite då och då om det skulle krävas...?

Men vad är skillnaden mellan detta och aperture size? vad jag har förstått så är det exakt vad aperture size gör, dvs använder systemminne om grafikminnet tar slut??

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk

Skit kort, helt ruttet, 512mb jo till vilken nytta ? några marginal fps. sen springer 14isar "woow jag har 512 mb på mitt gkort". :/:/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Skit kort, helt ruttet, 512mb jo till vilken nytta ? några marginal fps. sen springer 14isar "woow jag har 512 mb på mitt gkort". :/:/

Du kanske är ironisk, men det låter inte som det. Som sagts ovan så är detta långtifrån ett spelkort. Detta kort är väldigt bra på andra saker som tex encodnings acceleration, som den gör fruktansvärt bra jämfört med tidigare generationer, dvs detta kortet är utmärkt till andra saker än spel. Kortet har 128meg och har bara en feature som gör att det kan sno lite mer minne från ram om det behöver. Om kortet är billigt och kan kylas passivt så är det en kandidat till min HTPC. Om sedan några "yngre" människor springer runt och säger "woow jag har 512 mb på mitt gfx" spelar väl ingen roll... de kan ju knappt spela något ändå..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BErgSTen
Videoredigering! Pinnacle studio 10 utnyttjar grafikminnet när du hanterar stora videoklipp och med AVIVO komprimerar du sedan filmen med GPU acceleration till tex H.264, MPEG2 eller 4.

Nödvändigt att försöka använda grafikkortsminne som sen lånar minnet från ram-minnet när man kan använda ram-minnet på en gång
Kan tänka mig att det försämrar prestandan en del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nödvändigt att försöka använda grafikkortsminne som sen lånar minnet från ram-minnet när man kan använda ram-minnet på en gång
Kan tänka mig att det försämrar prestandan en del.

Ja det är lite rörigt men det beror nog på hur det är programmerat... När det gäller decoding encoding hade jag gärna viljat se något test.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Ja det är lite rörigt men det beror nog på hur det är programmerat...

Sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
När det gäller decoding encoding hade jag gärna viljat se något test. [/B]

Med AVIVO?
http://www.beyond3d.com/previews/ati/avivo/awu/index.php?p=01...

Blev också intresserad. Trodde bara decoding var aktuellt men det där är ju faktiskt riktigt trevligt. Enda nackdelen är att jag nyligen köpt ett X850XT så jag kan inte leka med det

Men vad gäller playback med decode stöd så skulle ju min HTPC med en 2400+ processor nog fixa HD upplösningar. Om inte SSE2 gör väldigt mycket.