Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

En opteron vs xp-m 2400 stora skillnader ?

Permalänk
Avstängd

En opteron vs xp-m 2400 stora skillnader ?

Kör just med XP-M 2400 i 2.3Ghz med alufläns & tyst 92´fläkt.
Kan köra i 2.5 Ghz men märker inga större skillnader i BF2 t.ex

Funderar på om det skulle bli några större prestandaskillnader om jag skulle införskaffa mig en 939 Opteron 144 eller 146 och dra upp den en del med en zalman 9500.
Är det noga med leta upp de rätt stepping eller klockar de generellt okej ?

Moderkort är en annan svår fråga.
Har en 800XL AGP som jag hade tänkt behålla.
Har 2 Gb DDR 3200 så gå över till DDR2 är inte intressant i nuläget.
AsRocks dual har varit i tankarna men pga den kräver voltmodd och många lipat så kanske jag borde se efter andra kort kanske lite äldre eller letar efter någon som säljer sitt ?

Men slutfrågan är hur stor prestandavinst i spel det verkligen skulle ge. Någon som kan ge några bra exempel ?

Säg att det blir runt 3.500 kr är det värt det eller skall jag behålla skiten till det blir dags för en större uppgradering ?

Permalänk

Om spelen flyter varför byta? Spara till ett AM2 system istället... Där blir det PCI-Ex och DDR2!

Permalänk
Medlem

Att byta är inte lönt, har du ett bra nforce2 kort så duger det bra. byt upp dig till det snabbaste agpkortet om du vill ha prestandaökning.

Jag har precis bytt som du tänker göra, men det är egentligen helt onödigt. Prestandavinsten kontra pengar är inte värt. Känns som mitt gamla system funka minst lika bra, men vill man ha nya grejjor så vill man

Visa signatur

7800gt, opteron 165@3060mhz, 1gb elixir......Asrock 939 dual sata förstås :)

Permalänk
Avstängd

okej var väl ungefär som jag trodde då, tack för svaren. lika bra satsa på ett helt nytt AM2 system senare när det mognat.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en xp-m som jag körde på 2,4GHz till en amd64 som jag oxå körde på 2,4GHz.
Jag testade lite olika test som 3dmark och superpi och det gick 20-25% snabbare.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
Jag bytte från en xp-m som jag körde på 2,4GHz till en amd64 som jag oxå körde på 2,4GHz.
Jag testade lite olika test som 3dmark och superpi och det gick 20-25% snabbare.

Syntetiska tester är ganska ointressanta och de ger endast typvärden på väntad nominalprestanda. Det folk är intresserad av, är hur reelprestandan skildras, det vill säga om FPS i spel; multimedia; (3D)rendering; med flera ökas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Syntetiska tester är ganska ointressanta och de ger endast typvärden på väntad nominalprestanda. Det folk är intresserad av, är hur reelprestandan skildras, det vill säga om FPS i spel; multimedia; (3D)rendering; med flera ökas.

SuperPi är inte mer syntetiskt än en rendering i 3Dstudio. Dessutom tycker jag att en ökning med 25% i 3dmark01 genom att byta till en annan cpu med samma frekvens visar att man får en rejäl prestandaökning i cpu-beroende spel.

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Kolla den här länken om du inte sett den redan. http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html

Jag skulle inte heller uppgraderat. Bättre att skaffa det fetaste gfx kortet som du kan istället.

Permalänk

Jag gick från en XP-M 2500+ i 2.2Ghz och ett 9800Pro till en Athlon64 3700+ i 2.85Ghz och ett 6800GS PCI-E.

>50% ökning i 3DMark 01 (runt 18.500 till ca 30.000). Jag är nöjd i alla fall. Dessutom skall det gamla systemet säljas till min far så pengarna är ju inte helt i sjön.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt byta, ASRock dual + opteron 144/146/3700+.

Innan jag bytte till sig. så körde jag en AXP @ 2.5ghz och jag tycker iallafall att "helhetskänslan" blev jääävligt mycket snabbare med min nya opteron.

Samt flöt alla spel väldigt mycket bättre, testprogram också såklart, fast det är ju inte mycket värt för mig. Klar skillnad mellan gamla amd xp och nya opteron/a64or.
Sen så har man ju lite kul när man plockar ihop nya system, bara det gör det nästan värt att uppgradera

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem

Man upgraderar iofs nästan alltid vid fel tillfälle
Men just nu känns det extra dåligt när AM2 snart släpps tex.

Och så dåligt är inte ditt system att du inte kan spela alla dagens spel i hyffsad upplösning/grafik och fps.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från samma setup till en opteron 144 och ett Asrock 939Dual-Sata2 (som alla andra ) men det berodde mest på att jag lyckats göra corecrunch på min XP-M så datorn hängde sig så fort man gick över 40C cputemp.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.