Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

Installera bios

Hej, jag laddade ner en bios till mitt moderkort (ett asus p4c800-e deluxe) fast det jag fick var en fil som slutade med ändelsen .rom ???
Vad är det??
Hur ska jag installera?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Här kan du läsa lite mera om det.

http://support.asus.com/technicaldocuments/technicaldocuments...

Nu har jag inte själv kört med moderkortet som du har men har för mig att det finns EZ flash på det vilket underlättar BIOS flashen.

Det du gör så är att laddar hem BIOS som du ska använda , sedan så döper du om filen som du fått hem till p4c800.ROM.
Sedan så sparar du filen på en Floppy.

Starta sedan om systemet.

Under POST så trycker du ner Alt + F2, du kommer då att få upp på skärmen ett medelande i stil med, starta EZ falsh/ EZ flash är redo eller nånting liknande (antingen på engelska eller svenska, på ASUS skriver dom att det står "You may start executing EZ Flash utilitity")
När du får upp liknande på skärmen så stoppar du in floppyn med BIOS.

Är inte filen döpt rätt elller att det är fel fil så kommer du att få upp en varning i stil med Floppy kunde inte hittas eller liknande.

Om den hitttar rätt fil så kommer den automatiskt att flasha BIOS och sedan starta om systemet när den är färdig.

Det finns även andra altenativ för att flasha BIOS men detta är det som kanske är enklast för ditt system, jag har själv använt EZ Flash ett par gånger och det har alltid fungerat klockrent.
Skulle det vara så att du vill testa nått av dom andra altenativen för att Flasha BIOS så finns instruktionerna på sidan jag länkade till ovenför.

Lycka Till

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker