Bara dubbel-klick i XP...

Permalänk

Bara dubbel-klick i XP...

Sedan en tid tillbaka har min dator agerat väldigt mysko... Det är som om den uppfattar vanlig klickning av musen som ett dubbel-klick.

Problemet uppstår inte vid höger-klick.

Jag har testat med en annan mus med samma resultat. Jag har kört virusskanner, Spybot och Adaware utan att kunna hitta något konstigt.

Jag har kontrollerat utgående och inkommande portar och även kört datorn utan nätverk.

Jag har en USB mus så jag har avinstallerat hela USB "stödet" och installerat på nytt, men samma sak...

Även andra konstigheter uppstår, ibland verkar [Alt] knappen tryckas av sig självt och då aktiveras ju normalt huvudmenyn i det program man kör...

Någon som vet vad det kan bero på?
Virus, trojan, men i så fall vilken?

Datorn är annars rätt nyinstallerad och jag har inte lagt till något sista tiden, annat än ev. någon plugin för Firefox...

Tacksam för all hjälp!

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen/mappalternativ/allmänt.
Se till att Dubbelklicka för att öppna är ibockat.

Permalänk

Hmm... Jo, det är ju inte riktigt det, utan det gällar alla klickningar, alltså när jag t.ex. klickar på en combo-box (rullgardingsmeny) så både öppnas och stängs den fast jag bara klickar en gång.
Jag kan alltså inte öppna en combo-box med musen utan måste markera den och sen använda pil-tangenterna på tangentbordet för att bläddra i den.

Samma gäller t.ex. Back-knappen i Firefox, jag kan inte gå bakåt bara ett steg eftersom musen alltid klickar två gånger så blir det två steg bakåt.

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...

Permalänk
Medlem

Några gissningar då, problemet verkar lite udda...
Testat o byta tangentbord? Kan vara det som strular. Annan möjlighet är Hjälpmedel i kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eva13233
Några gissningar då, problemet verkar lite udda...
Testat o byta tangentbord? Kan vara det som strular. Annan möjlighet är Hjälpmedel i kontrollpanelen.

Borde han inte testa att byta mus i första hand?

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Borde han inte testa att byta mus i första hand?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av formatckolon
Jag har testat med en annan mus med samma resultat.

Väldigt lustigt fel, antar att du inte kan dra dig till minnes vad du gjorde precis innan detta hände, några speciella program som installerats eller så? Testat att köra musen via PS/2?

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m1nken
Borde han inte testa att byta mus i första hand?

Om du läser det första inlägget så kan du se att det redan är provat:rolleyes:

Permalänk
Medlem

Nu skäms jag nästan sorry.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ze0n
Väldigt lustigt fel, antar att du inte kan dra dig till minnes vad du gjorde precis innan detta hände, några speciella program som installerats eller så? Testat att köra musen via PS/2?

Näö, det är ju just det, jag tycker inte jag installerat något. Endast något plug-in till FireFox, gick t.o.m. genom Lägg till/ta bort program och kontrollerade datum där men hittade inget.

Får gräva fram en gammal PS/2 mus och testa...

/anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...