Permalänk
Medlem

P4 eller Celeron i htpc?

Hej!

Jag ska bygga en "budget" htpc som endast kommer användas som mediamaskin, alltså till filmer/musik och kanske lite surfning.

Så min fråga är ska jag köpa celleron eller är det värt extra slantarna för att köpa en P4?

Tipsa gärna om processor, men det måste vara till sockel 478!

Tacksam för svar //Wille.

Permalänk
Medlem

du behöver inge mer än en celeron de räcker me en celeron 2.4-2.6 ungefär för dina behov

Visa signatur

Amd Athlon64 3700+ 2.2ghz san diego 1mb|1024mb ddr 400mhz 2x512| 400 gig 2x200 gig 7200rpm | geforce 6600 256 mb 378/614.3 orginal 300/500 chassi bZerk
Dator 2: pentium 4 1.8ghz| 256mb sd ram| radeon 9550 128mb 40 gig 7200rpm

Permalänk
Medlem

Funderar på detsamma fast ska användas som en vanlig dator med Win XP media center.
Visst är det samma typ av hårdvara som man köper som passar lika bra i ett HTPC chassi?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Ska du spela upp HD-upplösta filmer så behöver du troligtvis en P4, annars kan du alltid se till att skaffa ett grafikkort som accelererar videon åt dig. Tror vissa ATI-kort fixar det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Ska du spela upp HD-upplösta filmer så behöver du troligtvis en P4

Ok, men annars är det inga konstigheter?
Vad är HD-upplösta filmer?

Permalänk

Högupplösta filmer. HD=High Definition, som i HDTV t ex.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen köra på Sempron/Athlon64 ist, då de är svalare/energisnålare.
Kör på Celeron(/Sempron) om du bara ska kolla DVD, XviD osv, alltså inga HD-filmer(tex Apples och Microsofts HD-trailers). Om du ska spela upp de sitnämna, satsa på Athlon/Pentium

Permalänk
Medlem

Ok.
Finns det DVD filmer med HD format?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zum0
Ok.
Finns det DVD filmer med HD format?

Kort svar: Nej.

Finns dock tvrippar i hög eller full upplösning, HDTV. Sedan kommer ju HD-DVD och Blu-ray lite senare som är HD-format som är DVDns efterföljare.

Permalänk
Medlem

Försök få tag i en NW så får du inte så stora värmeproblem.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zum0
Ok.
Finns det DVD filmer med HD format?

Kort svar: Ja.

www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provider/film/...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kort svar: Ja.

www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provider/film/...

Det är dock först IOM BluRay och HD-DVD som det kommer att finnas ett hyfsat utbud. Båda dessa format lär dock kräva ett grafikkort med HDMI-utgång, en tv/projektor/skärm med HDMI-ingång, TPM-kopatibelt moderkort och processor samt ett operativsystem som kan utnyttja kopieringsskydden, dvs Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kort svar: Ja.

www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provider/film/...

Men sen finns det ju inga dvdspelare som stödjer wmv och definitivt inga förstärkare som stödjer deras ljudformat..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Sen har vi problemet med DRM och att ingen hårdvara stöder den än fullt ut gällande HD-DVD enligt senaste mailet ifrån Fred Langa där det står:

-------------
Fred You had one reader asking about Video cards for video
editing. i agree with most of the info you provided. I an not a
PC-Gamer (been know to be unbeatable at the old arcade). But I
though you might be interested in knowing about a looming problem
with video cards compatibility with Vista and HD-DVD (or blu-ray)
playback, and the required support of HDCP [High-Bandwidth
Digital Content Protection] for high resolution playback.

Apparently a lot of Video cards that are out on the market have
chipsets that can support HDCP and in some cases that feature is
listed for the actual video card made with them. But due to the
way HDCP is supposed to work, it must be integrated with a
security chip on the motherboard before it will support the mode
of HDCP that the HD_DVD formats will require in order to keep
high resolution content encrypted all the way to the monitor.

See: The Great HDCP Fiasco
http://firingsquad.com/hardware/ati_nvidia_hdcp_support

See: Only big companies' PCs will play high-def DVDs
http://www.boingboing.net/2006/02/12/only_big_companies_p.htm...
-------------

Ska bli kul att se eller inte se hur detta slutar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickeZ
Men sen finns det ju inga dvdspelare som stödjer wmv och definitivt inga förstärkare som stödjer deras ljudformat..

Men nu gällde det en HTPC som tur var då!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Skulle föreslå Pentium M eller Core Duo i en HTPC.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hansfilipelo
Skulle föreslå Pentium M eller Core Duo i en HTPC.

Nu var det så att han skulle göra en budgethtpc, där passar knappast PM eller CD in.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Avstängd

jag har 3000+ sempron med 6600GT och purevode codec. kan köra 720p utan problem på min HTPC...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Kort svar: Nej.

Finns dock tvrippar i hög eller full upplösning, HDTV. Sedan kommer ju HD-DVD och Blu-ray lite senare som är HD-format som är DVDns efterföljare.

intressant jag har en

T2

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provide...

du kan få en bild på den om du vill

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
jag har 3000+ sempron med 6600GT och purevode codec. kan köra 720p utan problem på min HTPC...

En liten fråga ang. detta inlägget.
Vad menas med "720p "??
har sett folk som skriver liknande inlägg men fattar inte vad dom menar, finns det någon som kan förklara lite lätt?

//Jocke

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MazterX
En liten fråga ang. detta inlägget.
Vad menas med "720p "??
har sett folk som skriver liknande inlägg men fattar inte vad dom menar, finns det någon som kan förklara lite lätt?

//Jocke

Det handlar om uplösning. Det finns i dagsläget två hd upplösningar, 720p där 720 står för antal linjer på vertikalen och p står för progressiv.

Sen har vi 1080i där 1080 står för 1080 linjers upplösning vertikalt och i står för interlaced (sammanflätad).

Det bästa valet av dom här två är 720p för att den visar varje bildsekvens i ett svep, 1080i är uppdelat på två gånger i varje bildsekvens.

Sen så finns ju snart true hd-tv, dvs 1080p som självklart kommer bli bäst av dom alla. Sonys nya ps3 eller en blueray spelare kan visa i 1080p. Tror pioneer har en plasma på g som kan visa 1080p också.

Hoppas det blev lite klarare iaf.

Visa signatur

P35-DS4, E6600, corsair 6400 cl4, 8800gtx.
Dell XPS m1730

Permalänk
Medlem

Okey. Då fattar jag vad som menas, Tack!

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...