Permalänk
Medlem

Processor VS Grafikkort?

Hej.

Som topicken lyder så undrar jag vad som anses vara smartast att lägga domdär lite extra pengarna på när det kommer till en speldator.
tex. ska jag satsa på en AMD Opteron 165 64bit Dual-Core och ett ATi X1900XT
eller ska jag hällre satsa på en AMD Athlon64 Venice 90nm 3500+ och ett ATi X1900XTX Kort

det jag är rädd för är att processorn skulle kunna fungera som en flaskhals i det andra alternativet och där med strypa kraften i mitt gfx.

Alla svar är välkomna.

Tack i förväg.

//MVH. Jonatan

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tror att det blir lite flaskhals av båda prollarna, tror nog att du gör bäst i att köpa en riktigt bra prolle om du ska ha ett XTX.

Permalänk
Medlem

Generellt gäller ju att ju högre upplösning, instälnningar AA/AF man kör med, desto mindre blir cpu-flaskhalsen. Det är alltså grafikkortet som stressas mest under såna förhålanden. Och själva tanken med ett x1900xtx är ju att köra nya spel maxade i höga upplösningar. Allt under 1600x1200 är ju nästan en förolämpning mot det kortet.

Xbitlabs gjorde ett intressant test med ett 7800GT + olika processorer.

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html

Smäller man på med högre upplösning och AA så hänger tom en superslö Celeron 2.5GHz med hyffsat i vissa spel. Skillnaden mellan en A64 3200+ och en FX-57:a är minimal.

Permalänk

Kläm in en 3700+ och ett X1900XT och klocka lite sen kan du lira det mesta @ Ultra så att säga!

Permalänk
Avstängd

nja en 165'a är väl ett bättre val.. skulle jag kört på iallafall.

Permalänk
Medlem

Enligt guru3d.com blir ett XTX bottleneckat av allt utom en FX-60. Fast man kan ju förstås överklocka, vilket inte de gjorde.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Mjooo 165'an är ju DC... Men om man bara vill ha SC så är 3700+ och FX-57 bästa valet. 4000+ vet jag inte men jag antar att den är bra den med. Men vem behöver XTX egentligen? XT klarar väl allt som finns @ 1280x1024 med mycket AA+AF eller? Och högre än så behövs inte tycker jag iaf.