Permalänk
Medlem

Det var ju trist att få höra.. Hoppas på det bästa då

Permalänk

Halloj!
Kan detta vara något för er som vill "pilla" med BIOS?
http://forums.amd.com/index.php?showtopic=52011&st=0

Har följt denna tråd med entusiasm eftersom en HP d4155.se står under mitt eget databord och trilskas till o från.

Skulle samtidigt vilja ge en eloge till Skruvis som har styrt/följt upp denna tråd på ett föredömligt sätt.

mvh/ B B

Permalänk
Medlem

Hur lyder slutsatsen på detta system, står fortfarande och velar över att köpa...

kommentera paketet!
betyg?
prestanda?
osv..

Tack på förhand!

Visa signatur

Eddie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gud_nu
Hur lyder slutsatsen på detta system, står fortfarande och velar över att köpa...

kommentera paketet!
betyg?
prestanda?

Jag har en d4294. Det är ett bra paket, mkt prylar och mkt prestanda. Det är ju egentligen bara intressant om man får det som HemPC och om man idag betalar statlig skatt då ju staten väljer att betala hälften av datorn.

Köpa den privat eller om man enbart betalar kommunal skatt idag skulle jag definitivt avråda från, då kan man köpa liknande prestanda kontant istället. (om man nu inte är jätteintresserad av all lull-lull, som trådlöst pci-kort, tv-kort, usb-hårddisk o.s.v.)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindfighter
Jag har en d4294. Det är ett bra paket, mkt prylar och mkt prestanda. Det är ju egentligen bara intressant om man får det som HemPC och om man idag betalar statlig skatt då ju staten väljer att betala hälften av datorn.

Köpa den privat eller om man enbart betalar kommunal skatt idag skulle jag definitivt avråda från, då kan man köpa liknande prestanda kontant istället. (om man nu inte är jätteintresserad av all lull-lull, som trådlöst pci-kort, tv-kort, usb-hårddisk o.s.v.)

Tack så mycket, tror jag slår till då med en 19"tft!

Visa signatur

Eddie

Permalänk
Medlem

Fler svar angående leveranstid tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norris
Fler svar angående leveranstid tack!

När vi (TetraPak) beställde paketet så fick vi besked om att leveransen skulle ske under 3 veckors tid med start i dec-05, vilket även skedde så på den punkten är det inga problem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Så det tog typ bara en och en halv månad innan de började leverera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norris
Så det tog typ bara en och en halv månad innan de började leverera?

Japp, så var avtalet skrivet i vårt fall.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tror ni att HP kommer med en patch som fixar detta någon gång? När isåfall?

Vad är ens alternativ?

Snackar då om att datorn hänger sig när man tex laddar ner grejer och spelar samtidigt. Vad kan man göra för att fixa det?

Permalänk
Medlem

Är det någon mer här som beställde paket från atea i december? När är leveransen planerad för er isåfall?

Är så himla sugen på att få datorn nu. Varit utan "vettig" dator i nästan 6 månader nu, börjar bli lite drygt att sitta med en 7 år gammal 300mhz'are Dock skönt att få slippa all tid som går åt till spelande, något som nu är en omöjlighet.. Snacka om dålig självdisciplin man har, men det är spelens kraft antar jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eDi
Tror ni att HP kommer med en patch som fixar detta någon gång? När isåfall?

Vad är ens alternativ?

Snackar då om att datorn hänger sig när man tex laddar ner grejer och spelar samtidigt. Vad kan man göra för att fixa det?

Är lite tveksam om det går att fixa via nytt bios eller liknande. Tror mer på att byta ut det sketna moderkortet.

Har själv d4196.se och den hänger sig ett tiotal gånger om dagen. Har testat alla möjliga sett att bli av med problemet, bla tagit ur ljudkort mm, testat med andra nätverkskort och skickat in den på service. Inget löste problemet.

Permalänk
Medlem

Hej hopp!

Vi har också fått HemPC erbjudande. Det är HP och Mac som gäller. Kolla in pfd:en:

http://www.its.uu.se/personaldator/hempc_2006.pdf

Har kikat på paketet "Avancerad 2".

--> HP d4396
AMD Athlon 64 X2 4400+
2048 MB DDR SDRAM (400 MHz)
2 st á 250 GB (7200 rpm) Extra löstagbar hårddisk 300 GB USB 2.0, (7200 rpm).
Grafikkort nVIDIA GeForce 7800 GTX , PCI-Express Grafi kminne 256
MB DDR SDRAM Ljudkort Creative Labs SoundBlaster X-Fi
Etc, etc...

Med ett bruttoavdrag på 505 kr / månad och i 36 månader så blir det 18180 kr. Och enligt uppgift så blir "rabatten" 50-65 % vilket innebär runt 9000 kr ur egen ficka. Det blir runt 3000 kr per år. Det måste väl vara ok?

Har hört att det har varit en del krångel med HP i några trådar, gäller det även d4396?

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Är lite tveksam om det går att fixa via nytt bios eller liknande. Tror mer på att byta ut det sketna moderkortet.

Har själv d4196.se och den hänger sig ett tiotal gånger om dagen. Har testat alla möjliga sett att bli av med problemet, bla tagit ur ljudkort mm, testat med andra nätverkskort och skickat in den på service. Inget löste problemet.

Låter ju inte alls bra. Man får helt enkelt vänta och se. Själv vågar jag inte röra något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1

Har hört att det har varit en del krångel med HP i några trådar, gäller det även d4396?

Krånglet gäller d4196, jag har en d4294 som fungerar problemfritt! ...nu hade vi inte mac som alternativ ens, skulle jag ha varit du så hade jag tagit den stora macbooken. Jag har fortfarande kvar min powerbook som jag hade som hempc på förra jobbet (4 år gammal nu, men tickar på perfekt...)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hej hopp!

Nej nån Mac blir det då inte tal om (tyvärr?). Har använt Mac lika många gånger som du har ringar på fingrarna (0-3?)... Använder bara PC så det lär det blir och prestanda är ju inte dumt så det blir nog ev. den d4369:an.

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

ja har beställt en d4196.se och ska få den snart. jag undrar om någon har. en ny sån dator som inte hakar sig. tycker ju inte dom kan skicka ut mer datorer med fel på. eller det kanske är lika bra att köpa ett moderkrot med en gång så det bara är till att byta när datorn kommer.

Visa signatur

Enström

Permalänk
Medlem

Vad för moderkort ska man köpa då? Vi som har d4196.se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eDi
Vad för moderkort ska man köpa då? Vi som har d4196.se.

Detta kanske?
www.netonnet.se/item.asp?iid=69400&sid=1002415&SpaceCode=Sect...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Fick min d4396 förra veckan och...

Datorn funka utmärkt med det x-fi kortet som följer med. Dock så valde jag själv att byta till mitt gamla audigy2 kort då micen krånga lite (när man spelade så hörde de andra inte vad jag sa...).

Så fort jag satte i audigy2 kortet så började problemen... datorn hängde sig så fort jag börja tanka eller spela nästan. :/

Visa signatur

-_-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RingoStar
Fick min d4396 förra veckan och...

Datorn funka utmärkt med det x-fi kortet som följer med. Dock så valde jag själv att byta till mitt gamla audigy2 kort då micen krånga lite (när man spelade så hörde de andra inte vad jag sa...).

Så fort jag satte i audigy2 kortet så började problemen... datorn hängde sig så fort jag börja tanka eller spela nästan. :/

då är nog hp:s nya datorer alergiska mot audigy. förmodligen ett kompatiblitets problem med moderkortet. antingen annat ljudkort eller annat moderkort typ det som skruvis högre upp hade en länk till www.netonnet.se/item.asp?iid=69400&...SectionTopOffer

Visa signatur

Enström

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Detta kanske?
www.netonnet.se/item.asp?iid=69400&sid=1002415&SpaceCode=Sect...

Tackar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Jag kan inte komma åt filerna som finns på recovery partitionen, när jag försöker ta mig in via "den här datorn" så kommer det upp en ruta där det står att jag inte bör ändra något på partitionen och sedan händer inget mer. Jag kan inte heller komma åt filerna genom kommandotolken samt felsäkert läge. Jag vill ta bort pratitionen men tänkte spara filerna som finns där först.

Hittade en lösning. Om man kör PartitionMagics filbläddrare så går det fint att kopiera filerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enström
då är nog hp:s nya datorer alergiska mot audigy. förmodligen ett kompatiblitets problem med moderkortet. antingen annat ljudkort eller annat moderkort typ det som skruvis högre upp hade en länk till www.netonnet.se/item.asp?iid=69400&...SectionTopOffer

Så det är inget problem med X-fi kortet i denna konfiguration då eller? Kan man vara lugn om man ska beställa en d4396 med X-fi kort?

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
Så det är inget problem med X-fi kortet i denna konfiguration då eller? Kan man vara lugn om man ska beställa en d4396 med X-fi kort?

Hade´

Vill man vara lite mer säker på att datorn funkar bör det nog sitta ett X-fi kort i den. eller nåt.

Visa signatur

Enström

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enström
Vill man vara lite mer säker på att datorn funkar bör det nog sitta ett X-fi kort i den. eller nåt.

Jag har en d4249 med X-Fi, inga som helst problem, så vi kan nog säga att det är audigy och mammakortet som inte kommer överens.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

F-n vad gött! Det låter jättebra!

Fick för övrigt detta svar idag efter att ha skickat detta mail:

"Hej!

Efter att ha sökt efter lite info om d4396 på bl.a. www.sweclockers.se
så har jag upptäckt följande bekymmer:

Enligt HP så är det en hel del problem med HP datorer med bl.a.
chipset ATi RS482/SB400. Det verkar som att "moderkortet kan uppträda
konstigt och hänga sig vid belastning av ljud- och nätverkskort
samtidigt. Detta blir extra framträdande när man exempelvis spelar
spel på Internet då belastningen är hög på båda komponenter."

Detta står på HP:s hemsida:
http://www.helpdeskdata.se/hp/support/20051013_audigy_network..."

SVAR:

"Hej !

Beskrivna problem numera åtgärdade. Se även hemsida från HelpDesk"

HAde´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på påde Atea och Helpdeskdata, hittar ingen info om att problemet ska vara löst....

Visa signatur

i5 -750 4 gig ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toby1
F-n vad gött! Det låter jättebra!

Fick för övrigt detta svar idag efter att ha skickat detta mail:

"Hej!

Efter att ha sökt efter lite info om d4396 på bl.a. www.sweclockers.se
så har jag upptäckt följande bekymmer:

Enligt HP så är det en hel del problem med HP datorer med bl.a.
chipset ATi RS482/SB400. Det verkar som att "moderkortet kan uppträda
konstigt och hänga sig vid belastning av ljud- och nätverkskort
samtidigt. Detta blir extra framträdande när man exempelvis spelar
spel på Internet då belastningen är hög på båda komponenter."

Detta står på HP:s hemsida:
http://www.helpdeskdata.se/hp/support/20051013_audigy_network..."

SVAR:

"Hej !

Beskrivna problem numera åtgärdade. Se även hemsida från HelpDesk"

HAde´

DOM ÄR JU INTE ALLS ÅTGÄRDADE.............!!!!! SUCK

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Nej, jag vet inte vad de har för referenser till detta, förmodligen menar de att de nya datorerna har X-fi istället för audigy och att de funkar bra därför...

Då är det ju löst för oss som ska få datorn nu snart. Men för ER stackare som har strul sedan tidigare så är det ju fortfarande skit! :/

Hoppas de kommer ut med en lösning snart!

Hade´

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.