musikspelare med nätverksstöd

Permalänk
Medlem

musikspelare med nätverksstöd

Jag har kommit åt en liten smidig dator med touchskärm.
Jag tänkte ha den som musikspelare kopplad mot min nätverkshårddisk.
Finns det någon smidig musikspelare som lätt hanterar nätverkshårddiskar?

PS. Det är en Linux-dator. DS

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Montera upp diskarna med NFS på den så är det ju inga problem.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Som m0Rec sa tror man gör det med samba
Då blir det som vilken mapp som helst sen kan du köra xmms om du är van vid winamp i windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
Som m0Rec sa tror man gör det med samba
Då blir det som vilken mapp som helst sen kan du köra xmms om du är van vid winamp i windows

Samba och NFS är inte samma sak. Och för guds skull tipsa inte om Xmms, sämre mediaspelare får man leta efter.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Lunke och vad är det för fel på Xmms? den vanliagste mp3-spelaren i Linux

Permalänk
Medlem
Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

BMP är bättre än xmms..

Permalänk
Medlem

Re: musikspelare med nätverksstöd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ketels
Jag har kommit åt en liten smidig dator med touchskärm.
Jag tänkte ha den som musikspelare kopplad mot min nätverkshårddisk.
Finns det någon smidig musikspelare som lätt hanterar nätverkshårddiskar?

PS. Det är en Linux-dator. DS

Som ett par andra har tipsat om, kör antingen samba eller nfs, det är skitsmidigt.

Jag kör amaroK själv (med musiken på en annan dator, kör över nfs), jag är skitnöjd.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Jag kör en itunes server på min lunux server med hjälp avahi. Sedan har jag på min laptop rhythmbox med avahi support. Så kan jag stream musik frpn servern och samtidigt få en fint browser inteface ala itunes för att bläddra bland låtar och sortera efter genre/artist/album vilket gör det snabbt och smidigt att bläddra bland musiken.

Kolla även på banshee som utvecklas snabbt nu. Den har inte samma härliga bläddrings funktioner som rhythmbox men det finns en patch som fixar detta. Får bara hoppas att den intergreras i det vanliga utvecklingsträdet snart.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
Lunke och vad är det för fel på Xmms? den vanliagste mp3-spelaren i Linux

Inte för att starta flamewar, men bra är den inte.
Instabil, utdaterad, dålig översikt när det gäller sortering och sökning i playlist, man kan exempelvis inte söka efter en viss artist och därmed endast visa musik av den artisten. Samt en del småsaker.

Det enda jag saknar från den (kör MPD numera, dock inte helt nöjd) är queue-funktionen, den är guld (det är dock påväg till MPD).

Att den är den vanligaste betyder inte per automatik att det är den bästa.

MPD är trevlig eftersom att man kan styra den från vilken burk som helst, antingen via en klient eller via exempelvis telnet (protokollet är enkelt), samt att därmed kan stänga ner klienten utan att döda uppspelningen. Man kan också pga detta ha klienter med olika utseende och bibliotek, jag är CLI/terminal-älskare och kör därmed ncmpc (ncurses), men vissa kanske föredrar GTK, då är det bara att köra någon klienterna.

XMMS2 blir antagligen intressant när det väl är stabilt, likaså MPD version 2. Ska bli kul att jämföra dem sedan.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Inte för att starta flamewar, men bra är den inte.
Instabil, utdaterad, dålig översikt när det gäller sortering och sökning i playlist, man kan exempelvis inte söka efter en viss artist och därmed endast visa musik av den artisten. Samt en del småsaker.

Det enda jag saknar från den (kör MPD numera, dock inte helt nöjd) är queue-funktionen, den är guld (det är dock påväg till MPD).

Att den är den vanligaste betyder inte per automatik att det är den bästa.

MPD är trevlig eftersom att man kan styra den från vilken burk som helst, antingen via en klient eller via exempelvis telnet (protokollet är enkelt), samt att därmed kan stänga ner klienten utan att döda uppspelningen. Man kan också pga detta ha klienter med olika utseende och bibliotek, jag är CLI/terminal-älskare och kör därmed ncmpc (ncurses), men vissa kanske föredrar GTK, då är det bara att köra någon klienterna.

XMMS2 blir antagligen intressant när det väl är stabilt, likaså MPD version 2. Ska bli kul att jämföra dem sedan.

Om du nu älskar CLI så mycket, varför inte använda MPC? Det går mycket snabbare att använda än att mixtra i ncmpc t.ex.

Visste inte att det kommer en version två av MPD, men det låter jävligt intressant Ser fram emot det

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
Om du nu älskar CLI så mycket, varför inte använda MPC? Det går mycket snabbare att använda än att mixtra i ncmpc t.ex.

Visste inte att det kommer en version två av MPD, men det låter jävligt intressant Ser fram emot det

Njae, för sådana applikationer passar curses-gränssnitt väldigt väl, dessutom, lägg märke till att jag skrev "CLI/terminal", inte bara CLI.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Njae, för sådana applikationer passar curses-gränssnitt väldigt väl, dessutom, lägg märke till att jag skrev "CLI/terminal", inte bara CLI.

Damn Jaja, du gör som du vill, själv föredrar jag MPC

Du råkar inte ha programmerat något i curses/ncurses innan? Håller på lite med det nu (gör en klon av moon-buggy faktiskt ) och skulle behöva någon att fråga om vissa funktioner

edit: Förlåt för offtopic

Permalänk
Medlem

lägga in i fstab att mounta disk vid start sedan har du ju rythmebox...

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6