kan ja ha linux eller ska ja hålla mig till win?

Permalänk

kan ja ha linux eller ska ja hålla mig till win?

Hej, det finns säkert hur många sidor och trådar som helst om detta, hoppas ingen tycker jag stör med massa noob frågor;).

Nu kör jag win2k, hade först xp men bytte tillbaka till win2k, och är nöjd med detta. Med tiden har jag också kommit till insikt att jag inte spelar så mycket längre, faktum är att jag inte har ett enda spel instalerat på datorn nu. De jag använder datorn är:
skriver arbeten (office)
sitter och "hänger" i ventrilo och msn.
Surfar
ja, lite programering också kanske.

Så kraven jag sätter för att byta till linux är:
Ett bra ordbehandlingsprogram, typ word (finns det något som har stavningkontroll osv?)
msn(vet att amsn finns)
Ventrilo
Extern HD, samt mitt wlan via pc-card

Har förövrigt en bärbar dator...Sedan undrar jag lite om fildelning osv, lan med andra win datorer, hur funkar det?

Vill kanske spela en del WC3 men jag såg att det fanns emulatorer för det. (detta är inget måste, dessutom kan ja ju alltid köra två os)

Slutligen är också frågan om jag går över till linux (egentligen mest för att ja vill så om det är så bra som alla säger), vilket ska jag då börja med, m.ao. vilket är enklast, eller minst svårt om ni vill.

Tack
MVH

Permalänk
Medlem

word= openoffice
Ventrilo = står in development på linux klienten men win klienten kanske man kan emulera i wine
spel går ju emulera iaf du skulle vilja spela nåt....
wlan beroende på vilket du har .... vissa stöds jätte bra andra mindre..

testa ubuntu linux!

Permalänk
Medlem

OpenOffice är ett fullgott alternativ till Microsoft Office. Ventrilo finns i skrivande stund inte, (förutom server), men möjligen går det att köra med Wine, eller så kanske Skype vore ett alternativ. Förutom amsn, som du redan nämnt, finns t.ex. gaim som är en bra och populär IM-klient. När det gäller hårdvarustöd, brukar åtminstone sällan vara problem med hårddiska, (såvida det inte gäller vissa RAID-lösningar). WC3 ska vara ett av de få spelen som faktiskt går att spela rätt hyfsat i Wine/Cedega. Annars finns det förstås en del stora titlar som går att köra direkt i Linux, bl.a. Doom3 och UT2k4. Ubuntu är en trevlig och nybörjarvänlig distribution, men även Mandrake och Fedora ska vara bra, (har jag hört). Lite mer avancerade, (men kanske också mer givande), distributioner är t.ex. Slackware, Debian och min personliga favorit, Gentoo.

Till sist; jag vet att du visserligen frågade om Linux, men om du är intresserad av att prova ett riktigt operativsystem, kanske jag kan intressera dig för FreeBSD.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Till sist; jag vet att du visserligen frågade om Linux, men om du är intresserad av att prova ett riktigt operativsystem, kanske jag kan intressera dig för FreeBSD.

hehe, du lyckas då alltid få med det=)

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Ett alternativ för ventrilo är ju teamspeak, det finns en linux klient för det.
sen finns det en uppsjö msn klienter t.ex. gaim, kopete, amsn m.m.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Jag är precis på g med att köra Feodora (inga gliringar, jag vill vänja mig Linux först, baskommandon etc), och jag undrar lite om Windowsemulatorer. Är det separata program man tankar ner och installerar eller finns det redan i t.ex. Feodora?

Visa signatur

<ptp`R-N-C`efegege> how many emo kids does it take to change a lightbulb? <The_only_Vanilla_Willy> HOW MANY?!
<ptp`R-N-C`efegege> none they just sit in the dark and cry. | Cosmodrom.net

Permalänk
Medlem

Har testat köra ventrilo i både wine och cedega inget utavdet funkar :'(

Visa signatur

WMII

Permalänk
Medlem

Det är väl Ventrilo det faller på. Men annars kan det ju vara skoj att testa Linux bara för att se hur det funkar. Eller BSD som man är sån. Personligen tycker jag bäst om Gentoo av de distar jag har testat, men det är väl lite av en smaksak. Det finns en klistrad tråd som man kan läsa om man vill veta vilken dist man bör testa.

Permalänk

vetrilo funkar i wine men men ventrilorutan måste vara aktiv för att det ska gå prata

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

DU kan köra duelboot alltså köra både w2k och GNU/linux
så kan du köra windows när det behövs
(de gör i stort sett alla då är svårt att vara helt utan Windows)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
DU kan köra duelboot alltså köra både w2k och GNU/linux
så kan du köra windows när det behövs
(de gör i stort sett alla då är svårt att vara helt utan Windows)

"I stort sett alla" är att ta i!
Jag kör ubuntu och känner inget behov att installera wine trots att det är en kommandorad bort!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
(de gör i stort sett alla då är svårt att vara helt utan Windows)

I stort sett alla? Windows är bara krångligt, förstår inte varför det ska vara svårt att vara utan det.

Visa signatur

Sverker G. Johansson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
(de gör i stort sett alla då är svårt att vara helt utan Windows)

Nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Till sist; jag vet att du visserligen frågade om Linux, men om du är intresserad av att prova ett riktigt operativsystem, kanske jag kan intressera dig för FreeBSD.

haha, du säger jämt att folk ska testa FreeBSD, men de är inget dåligt, ja kör FreeBSD på min cp server, funkar hur bra som hellst, måste fan säga att de är lättare än Debian med :S :D,

så ja skulle säga Debian eller FreeBSD, nu är ju inte FreeBSD något Linux men,

man kanske ska testa sig på Gentoo?

Permalänk
Medlem

Re: kan ja ha linux eller ska ja hålla mig till win?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarmFighter
Nu kör jag win2k, hade först xp men bytte tillbaka till win2k, och är nöjd med detta.

Om du är nöjd, varför byta?

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Re: Re: kan ja ha linux eller ska ja hålla mig till win?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Om du är nöjd, varför byta?

för att han kanske vill bli ännu mer nöjd :D,

de gör ju inget å testa, du behöver ju inte köra Linux/BSD på hela hddn, kör dualboot

Permalänk
Medlem

tips är att testa på en extra dator. inte på sin primära direkt.

f.ö tycker jag du ska hålla dig till windows.

Permalänk
Medlem

Även om nu Linux inte är något indirekt för dig så hindrar dig inte något att testa om nu är intresserad.

Permalänk
Medlem

Jag skulle testa att köra lite live-skivor eller så (om du inte gjort det) eller ta och installera en dual-boot med windows så man kan plocka bort linux om man inte gillade det

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Eh, den här tråden är över ett år gammal, jag tror inte GarmFighter behöver några mer råd om det här. Om han inte är väldigt seg på att byta...

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Eh, den här tråden är över ett år gammal, jag tror inte GarmFighter behöver några mer råd om det här. Om han inte är väldigt seg på att byta...

Nej, men andra kanske kan bli hjälpta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Till sist; jag vet att du visserligen frågade om Linux, men om du är intresserad av att prova ett riktigt operativsystem, kanske jag kan intressera dig för FreeBSD.

Vad menar du med ett RIKTIGT operativsystem? Är inte Linux och Windows riktiga OS?

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk

larsrohdin:
Jag är helt övertygad om att Ilja är hemlig propaganda chef på FreeBSD. Alla som är nyfikna på Linux får det tipset.

Ilja:
Du måste verkligen älska FreeBSD. Nu sitter jag med Ubuntu Live CD, men jag kanske ger FreeBSD om du lovar och intygar att det faktiskt kan vara vänligt även för en nybörjare.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Till sist; jag vet att du visserligen frågade om Linux, men om du är intresserad av att prova ett riktigt operativsystem, kanske jag kan intressera dig för FreeBSD.

Vore inte PC-BSD vara ett bättre förslag om du ska föreslå BSD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
tips är att testa på en extra dator. inte på sin primära direkt.

f.ö tycker jag du ska hålla dig till windows.

Tycker just att det är smart att köra in det på primärdatorn, då blir man tvingad att lära sig det istället för att hela tiden bara ta den enkla vägen.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Vore inte PC-BSD vara ett bättre förslag om du ska föreslå BSD?

Haha! Roligt skämt.
För alla som inte fattar, PC-BSD var inte så stort när jag skrev inlägget - för över ett år sedan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

även nu när det finns, är pc-bsd verkligen ett bra alternativ?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Haha! Roligt skämt.
För alla som inte fattar, PC-BSD var inte så stort när jag skrev inlägget - för över ett år sedan.

Jo, jag funderade på det, men tänkte att jag ändå kunde posta. I efterhand var det nog ändå inte så smart...

Permalänk
Medlem

Byt! Definitivt, dock så är det som sagt bra att kanske börja med nån enklare dist, tex. Ubuntu.

Openoffice.org är IMO en fullgod, om inte bättre, ersättare för MS Word.

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk

FreeBSD kan helt klart fungera för en nybörjare, allt handlar att man är villig att läsa manualer och att googla om man inte klarar av det så kan det gå tungt.

För mig så gick det finfint att köra FreeBSD direkt, iofs som server, men ändå.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.