Permalänk

låter faktiskt väldigt skönt att det inte är några problem längre, men det kommer väl nya så småningom =/

Permalänk
Medlem

Jag fick min dator i måndags, den funka smärtfritt fram tills idag,, då den över en sekund vart nått så grymt seg, i aktivitetshanteraren så tar "systemets vänteprocess" 99% usage
Säg t.ex. att man vill ha upp webbläsaren,, då tar de säkert en 2min innan den kommer upp,, men när den väll kommit upp funkar det smidigt, men så fort man vill öppna nått annat blir den seg igen =/

Permalänk
Medlem

durris: Jag betvivlar inte att något hände med din dator som gjorde att den blev seg, men det är definitivt inte på grund av att Systemets vänteprocess tar upp 99% på CPU'n. Det är nämligen precis så det ska se ut när datorn är i 'idle'.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Jasså, så det går att byta ljudkortet också? Är det säkert att det fungerar eller ska man satsa på nytt moderkort?

Duger detta ljudkortet?

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=CREXFIXM

Permalänk

Men vi ska väl ändå inte måsta kosta på sig ett nytt ljudkort själv eller moderkort. Det känns som vi alla borde sätta större press på HP! Det är ju dom som ska lösa detta problem, eller hur?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Men vi ska väl ändå inte måsta kosta på sig ett nytt ljudkort själv eller moderkort. Det känns som vi alla borde sätta större press på HP! Det är ju dom som ska lösa detta problem, eller hur?

Vad ska man göra? De visar inget intresse för att ens vela fixa detta. Jag tänker inte lida för deras idioti. Jag gör vad som krävs.

Men med min tur så kommer det säkert en fix dagen efter jag köpt moderkort/ljudkort.

EDIT - Adress till uppdatering för BIOS (3.40)

Man kan ju inte ens uppdatera sitt BIOS med Win XP x64. Är det ens lönt? Jag har 3.31.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eDi
Vad ska man göra? De visar inget intresse för att ens vela fixa detta. Jag tänker inte lida för deras idioti. Jag gör vad som krävs.

Men med min tur så kommer det säkert en fix dagen efter jag köpt moderkort/ljudkort.

EDIT - Adress till uppdatering för BIOS (3.40)

Man kan ju inte ens uppdatera sitt BIOS med Win XP x64. Är det ens lönt? Jag har 3.31.

En polare med V 3.33 har inga problem alls så jag bad suporten fixa en kopia av den versionen. Givetvis gick det inte alls för dem att plocka fram den till mig, så att hoppas på att kunna få en som funkar med XP x64 är nog det samma som att hoppas på 100miljoner på lotto.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk

Jag har BIOS version 3.41 och den funkar då inte!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Jag fick tag på en 3.40 dagen efter jag posta mitt senaste inlägg i denna tråden och jag märker absolut ingen skillnad sedan innan. Datorn hänger sig på precis samma vis som innan.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk

Tragiskt att så etablerat och stort märke som HP inte kan bygga datorer........det är ju uppenbart med allt detta strul. Hade det varit löst problemet inom 1 mån då hade jag inte sagt nåt, men drygt ett halvår och fortfarande inte löst = SKANDAL!!!

Känns som att vilken 12 åring som helst idag kan bygga ihop en dator och få den att funka bättre än HP! Tror dom kommer att tappa rätt mycket kunder på att bete sig så här! Inte ord från deras sida om att det ens finns detta problem. Tänk som många äldre personer som skaffat denna dator och kan 0 om datorer, dom sitter väl med dessa problem också fortfarande!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Jag kan väl säga så här att jag har vissa problem med min d4296.se nu igen.. sporadiska blåskärmar lite då & då framförallt när jag kör med webcamen då ... & jag har aldrig haft sådana här problem med DELL maskinerna jag haft innan... så efter allt man läst här & på andra forum så åker HP rätt ner i Sverkers soptunna...

Så ni som tvunget måste köpa en märkedator.. KÖP DELL!

Btw: Kör med bios 3.40 & märker ingen skillnad mot 3.35.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Stora Enso har snackat med Atea nu. I slutet av mars ska de meddela om de har ett nytt fungerade bios, om inte så kommer moderkorten att bytas ut. De har lovat att i mitten av april ska vi ha en fungerande dator hemma. Vi få dessutom kompensation för 5 månader.

Permalänk
Medlem

Vet du till vilket moderkort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vet du till vilket moderkort?

Har inte en aning, det var min far som talade med personen som sköter om hempc-erbjudandet.

Permalänk

Känns antagligen inget vidare om man har lagt ner pengar på en ny dator, och så beter den sig såhär
Hoppas det löser sig för er!
Ni har inga planer på att köpa nytt moderkort? Borde nästan vara bästa lösningen, även om det känns surt när man har en ny dator.
HP värnar verkligen om sina kunder, iaf tills man har lagt upp degen på bordet

Visa signatur

∞ Not my cup of tea ∞

Permalänk

Aldrig jag skulle lägga ut pengar själv och köpa nya komponenter ex. moderkort!
Näe, det här ÄR nåt HP för lösa inte VI!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Är moderkortet så satans värdelöst? Eller fungerar det helt enkelt inte bra med vad det nu är som skapar allt problem.

Vore det dumt att köpa ett ljudkort istället?

Närmare bestämt detta ljudkortet.

http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=CREXFIXM

Känns inte aktuellt med moderkortsbyte. Vågar jag mig inte på.

Permalänk
Medlem

Har inga problem....

Fast å andra sida har jag satt in ett nytt moderkort samt cpufläkt. Datorn idlar nu på 34 grader till skillnad från 51 grader med hp kylar skräpet. Vid full load @ 2500 mhz 47 grader (prime95 på varje processorkärna dvs 100% cpu load)

Tror att många av era problem är värmerelaterade.

d4296.se med asus a8n-e med Zalman CNPS7700-Cu cpu-cooler

Permalänk
Medlem

Kommer att få en HP 4495.se i Maj.
Hoppas verkligen inte att det kommer bli sånt här strul med den, då blir jag ledsen.
Är en likadan som 4396.se men med ett 7900GTX 512Mb, det jag har sett.

Mvh Peddan

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peddan
Kommer att få en HP 4495.se i Maj.
Hoppas verkligen inte att det kommer bli sånt här strul med den, då blir jag ledsen.
Är en likadan som 4396.se men med ett 7900GTX 512Mb, det jag har sett.

Mvh Peddan

Ska också få en HP Pavilion d4494.se
Fast den har ju en AMD 64 4200+ och inte 4400+

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk
Medlem

Ni som har HP datan med en Liteon nätdel kan prova att byta den.. Jag fick in en sådan dator där nätdels dioden lös på baksidan men datorn kunde ej starta så bytade jag nätdel och tjoff så funkade den klockrent..

Den hade varit lite skumm innan tills den plötsligt inte gick o starta alls enligt kunden som jag fick laga den åt..

Permalänk
Medlem

Kul när man kollade in Swecs. första sida idag! NOT!

Nvidia köpte som bekant upp ULi i slutet av förra året och detta har påverkat försäljningen av ATi-baserade moderkort då många moderkortstillverkare inte väljer att använda sydbryggor från ATi på grund av diverse barnsjukdomar med USB-prestanda och instabilitet med bland annat ATi:s SB400 och SB450.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=574508

Nääää, säger ATEA det finns inga alls problem med moderkorten!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Kul när man kollade in Swecs. första sida idag! NOT!

Nvidia köpte som bekant upp ULi i slutet av förra året och detta har påverkat försäljningen av ATi-baserade moderkort då många moderkortstillverkare inte väljer att använda sydbryggor från ATi på grund av diverse barnsjukdomar med USB-prestanda och instabilitet med bland annat ATi:s SB400 och SB450.

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=574508

Nääää, säger ATEA det finns inga alls problem med moderkorten!

Du som har en sådan dator.. Du har inte möjlighet och sätta i en annan nätdel modell bättre bara för skojs skull?? Jag säger inte att det är nätdelen som ställer till alla problem men det hade varit kul och få det bekräftat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TndB
Du som har en sådan dator.. Du har inte möjlighet och sätta i en annan nätdel modell bättre bara för skojs skull?? Jag säger inte att det är nätdelen som ställer till alla problem men det hade varit kul och få det bekräftat

Nja, har ingen liggandes mer än ett Enlight 350watts (GPS-350CB-102A) Håller samma spec som detta -> http://uk.enlightcorp.com/Product/Product_Detail.aspx?ID=47 ... men men.. nu idag var jag i väg till min favoritdatorhandlare (www.itel.se) & skulle köpa lite dvd skivor & gick där ifrån med ett .... Asus A8N32-SLI DeLuxe ... så nu ska jag leta låda istället...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nja, har ingen liggandes mer än ett Enlight 350watts (GPS-350CB-102A) Håller samma spec som detta -> http://uk.enlightcorp.com/Product/Product_Detail.aspx?ID=47 ... men men.. nu idag var jag i väg till min favoritdatorhandlare (www.itel.se) & skulle köpa lite dvd skivor & gick där ifrån med ett .... Asus A8N32-SLI DeLuxe ... så nu ska jag leta låda istället...

Det är också en lösning

Själv är jag inte särkilt glad för asus korten men det är ju inget skitkort som dom andra brädorna som sitter i märkesdatorer som dom totalstrippar på funktioner.

Jag är fast i Abit och DFI träsket

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Nja, har ingen liggandes mer än ett Enlight 350watts (GPS-350CB-102A) Håller samma spec som detta -> http://uk.enlightcorp.com/Product/Product_Detail.aspx?ID=47 ... men men.. nu idag var jag i väg till min favoritdatorhandlare (www.itel.se) & skulle köpa lite dvd skivor & gick där ifrån med ett .... Asus A8N32-SLI DeLuxe ... så nu ska jag leta låda istället...

Du behöver inte byta chassi för att få i moderkortet, eller har du bara tröttnat på orginal burken?

Skulle ha fått svar från Atea i fredags om hur de ska lösa problemet med datorn men inget svar har kommit De har dessutom låvat att alla kunder ska ha en fungerande dator hemma den 7:e april, har inte allt för höga förväntningar att det kommer att inträffa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deimos Sweden
Du behöver inte byta chassi för att få i moderkortet, eller har du bara tröttnat på orginal burken?

Skulle ha fått svar från Atea i fredags om hur de ska lösa problemet med datorn men inget svar har kommit De har dessutom låvat att alla kunder ska ha en fungerande dator hemma den 7:e april, har inte allt för höga förväntningar att det kommer att inträffa.

Jag vet att man inte behöver byta chassit.. tack för påpekande ändå.
Men eftersom moderkortet både innehåller ljudkort & grafikkort så är det bara att skaffa en billig 939 propp så kan man sätta upp den som en ren surfdator eller något sådant skit. Men egentligen tycker jag inte om orginalburken samt att jag har ett vibrerande ljud från fronten... svagt men det finns där.. vilken djefla snikburk om man jämför med dells t.ex...

Tråkigt det med atea.. men jag tror inte mycket på dom .. btw. läste du det om att många moderkortstillverkare inte vill ha ATI´s sydbryggor just pga. stabilitets problem samt USB problem?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Har nu fått svar från Atea, de kommer byta ut hela burken mot en ny under veckorna 19-20.

I nurvarande datorn har jag:

X2 4400+
7800GTX 256
Audigy 2 ZS

Och i nya blir det:

D940 3,2GHz
7900GTX 512
X-Fi

Blir sur då processorn är sämre och eftersom man har blivit lite av en fanboy så svider det lite där med

Grafikkortet är klart bättre så det är trevligt! Det samma gäller ljudkortet och det nya TV-kortet stödjer både analog och digital mottagning.

Chipset blir i945-P, någon som vet om det är bra/dåligt?

EDIT: Datorn heter d4490.se

Permalänk
Medlem

skönt att det äntligen ordnat sig för er. tyckte fan synd om alla er som hade såna problem.

en eloge till atea, dock väldigt liten med tanke på att dom kunde tänkt på detta långt innan.

nu skall jag dricka en kall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onormalt
skönt att det äntligen ordnat sig för er. tyckte fan synd om alla er som hade såna problem.

en eloge till atea, dock väldigt liten med tanke på att dom kunde tänkt på detta långt innan.

nu skall jag dricka en kall.

Jag tror bara de som har köpt modellen d4196.se (296 personer) genom Stora Enso som får en ny dator. Min gissning är att Atea, men framför allt HP skiter i de andra kunderna. Det är ju trots allt tack vare att Stora Enso har satt press på Atea som detta inträffar, det är vad jag tror i alla fall.