Intel designar vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

Intel designar vattenkylning

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel designar vattenkylning</b></font> <small class="small">fredag 10 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Tidigare under Intel Developers Forum denna vecka passade Intel på att visa upp en vattenkylning, skriver <a href="http://www.bit-tech.net/news/2006/03/08/intel_liquid_cooler/" target="_blank">Bit-Tech</a>. Målet med denna vattenkylning var bland annat att den skulle vara enkel att montera.<br /><br />Advanced Liquid Cooler som den heter är lite annorlunda uppbyggd än en traditionell vattenkylning, och består av ett kopparblock som fästs mot processorn. Blocket i sin tur har en inbyggd centrifugalpump, som skickar vattnet vidare till en radiator via rejäla metallslangar. <br /><br />Intel visade upp Advanced Liquid Cooler med en Pentium 4 3,8 GHz Extreme Edition-processor överklockad till 5 GHz, temperaturen på processorn var då 62 grader Celsius. <br /><br />System passar både ATX- och BTX-chassin och Intel letar just nu efter en partner som vill producera kylare efter den här designen. Eftersom Intel byggde kylningen med relativt vanliga komponenter förväntas priset i handeln för en sådan här kylare inte bli mer än 50 amerikanska dollar tror Bit-Tech.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Maffigt..

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Det där såg ju faktiskt inte helt dåligt ut

Permalänk

fint tycker jag...
bara att det inte är några bilder:)
när kommer den ut i affärrn?

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

tjohej! så glad jag blir att jag läst om något före Sweclockers lagt upp de på nyheter ^^ värsta uberinformerad

Go Intel! blir ju helt klart att köpa två sånna... Ja, jag menar självklart att jag ska modda på en sådan på mitt grafikkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
Go Intel! blir ju helt klart att köpa två sånna... Ja, jag menar självklart att jag ska modda på en sådan på mitt grafikkort

FÖrstår inte hur du tänker... Varför ''modda'' ett sådant till ditt grafikkort när du kan köpa färdga block för detta endamål?

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk

Håller cpu:erna på att brinna upp?

2 alternativ:

Nr.1 se över vad som är fel och gör nåt åt det.

Nr.2 Utveckla fler o fler kyllösningar för att få bort all värme, visserligen inovativa lösningar på sitt sätt, men varför inte koncentrera sig på punkt 1 istället?

Permalänk
Avstängd

Billigt och Intel går inte ihop riktigt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seda
FÖrstår inte hur du tänker... Varför ''modda'' ett sådant till ditt grafikkort när du kan köpa färdga block för detta endamål?

jag gillar att meka helt enkelt. tjena.. var har alla entusiaster tagit vägen

Permalänk

ja vad har hänt med intel egentligen ?, vaknat ifrån idebo ?. aja fett

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Denna tillsammans med Intels quad-core så har man sig ett trevligt system.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk
Medlem

Denna kommer kosta ca. 500 kr, och den prollen dom kör med är nog lite lagom handplockad. Först en objektiv rescension, sen kommer jag överväga.

Permalänk
Medlem

Jag är nog fortfarande lite anti-intell men dom har faktiskt bättrat på sig och detta låter faktiskt mycket intressant
undra om den går att modda så den passar soktet 939
men som sagt "we'll wait and see"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Håller cpu:erna på att brinna upp?

2 alternativ:

Nr.1 se över vad som är fel och gör nåt åt det.

Nr.2 Utveckla fler o fler kyllösningar för att få bort all värme, visserligen inovativa lösningar på sitt sätt, men varför inte koncentrera sig på punkt 1 istället?

Nr.1 Pentium M, Presler och Conroe säger inte dig något?

Nr.2 Tror inte att de kände att de var tvungen att designa kylningen för att deras processorer var för varma, sedan hur många år har inte privatpersoner monterat vattenkylning i sina riggar...
Och om processorn blir för varm @ stock varför klocka upp den i 5 GHz, vattenkylning är ju overkill t.o.m för P4or om de ligger på stock frekvens...

Ser det som väldigt possitivt om de lyckas släppa en effektiv ocg tyst vattenkyling för ca 500:-, även om jag själv sitter på AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Denna kommer kosta ca. 500 kr, och den prollen dom kör med är nog lite lagom handplockad. Först en objektiv rescension, sen kommer jag överväga.

Jag har aldrig läst en objektiv recension.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Nr.1 Pentium M, Presler och Conroe säger inte dig något?

Presler är väl nästan lika varm som Smithfield.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Intel visade upp Advanced Liquid Cooler med en Pentium 4 3,8 GHz Extreme Edition-processor överklockad till 5 GHz, temperaturen på processorn var då 62 grader Celsius.

Jag skulle inte vilja ha något som med vattenkylning är 62 grader Celsius. Vad säger det mest om, intels processorer eller deras kylningssystem?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Intel visade upp Advanced Liquid Cooler med en Pentium 4 3,8 GHz Extreme Edition-processor överklockad till 5 GHz, temperaturen på processorn var då 62 grader Celsius.

Jag skulle inte vilja ha något som med vattenkylning är 62 grader Celsius. Vad säger det mest om, intels processorer eller deras kylningssystem?

Förmodligen mest om deras nuvarande cpu:er.... Att kyla en Xtreme Edition som arbetar i 5GHz är inget enkelt jobb.. Så kylning är det nog inget fel på... Du lär kunna köra din AMD cpu (med lite modifiering) runt rumstempratur

Permalänk

helt perfekt!!!

detta gör att man bara behöver 1 fläkt i sitt system! =D dessutomkyler den cpun effektivare .. mmm perfekt!!!! längtar tills den kommer ut på marknaden!

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Hur blir det egentligen med att ha pumpen direkt på cpun, bör ju bli lite mer vibrationer i den än en stor fläkt iaf om den skall pumpa undan vattnet i tillräckligt fart för att lyckas kyla en 5GHz intelcpu.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Discokungen

Trevligt att de lyckas kyla en 5GHz P4a med en 12cm radiator. Det blir nog något sånt här till Conroe för mig ^.^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

http://www.hardwaresecrets.com/article/295/1 så har dom en 3 sidig artikel om detta.

synd att jag inte är intel andvändare och/eller är Matx Geek

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk

Trevligt, en sån får de bli o handla..

Visa signatur

Pentium D 840, 2048Mb DDR2, 7800GTX, 2x160Gb, Dell 2405FPW
3Dmark: 03: 17541, 05: 7822, 06: 4747

Permalänk

kommer den att komma till socket 775? iså fall köper jag den

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Medlem

Finns det någon anledning att tro att denna saken är bättre än CoolerMasters liknande lösningar?

Vill man ha bra presterande vattenkylning är det nog fortfarande lösa delar som gäller.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem

Hmm, smart av dem att döpa den till "Advanced Liquid Cooler" när den ska vara simpel att hantera.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Hmm, smart av dem att döpa den till "Advanced Liquid Cooler" när den ska vara simpel att hantera.

Advancerad är advancerad teknik som går att tillämpa enkelt

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noCode
Finns det någon anledning att tro att denna saken är bättre än CoolerMasters liknande lösningar?

Vill man ha bra presterande vattenkylning är det nog fortfarande lösa delar som gäller.

Prestanda + ljudnivå / bök = intels nya tummen upp

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noCode
Finns det någon anledning att tro att denna saken är bättre än CoolerMasters liknande lösningar?

Vill man ha bra presterande vattenkylning är det nog fortfarande lösa delar som gäller.

Intel ger sig in på vattenkylning = success

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

undra när man kommer kunna köpa den? någon som har några gissningar

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500